رئیس سازمان دامپزشکی کشور:
حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی قیمت داروهای دامی را افزایش نمی‌دهد

حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی قیمت داروهای دامی را افزایش نمی‌دهد
رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی قیمت داروها، واکسن و مواد بیولوژیک دامی را افزایش نمی‌دهد.
سیدمحمد آقامیری دیروز در نشست خبری درباره حذف ارز ترجیحی داروهای دامی اعلام کرد: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی قیمت داروها، واکسن و مواد بیولوژیک دامی را افزایش نمی‌دهد و احتمالا حتی موجب کاهش قیمت هم بشود.
وی درباره چگونگی این کاهش قیمت توضیح داد‌: این نهاده‌های دامی با ارز نیمایی وارد می‌شود که اکنون پس از تک‌نرخی شدن، در واقع با ارز ارزان‌تری وارد کشور خواهد شد. به علاوه نظارت جدی بر توزیع نهاده های دامی در کشور اعمال خواهد شد و هیچ‌گونه اجازه سوءاستفاده برای برخی به افزایش قیمت ها نخواهیم داد. در حال حاضر بیش از 91 درصد واکسن گاوی و حدود 30 درصد واکسن‌های طیور در کشور تولید می‌شود.

رئیس سازمان دامپزشکی گفت: بنابر آمار امسال تعداد کانون بیماری‌های تب برفکی و آنفلوآنزا فوق حاد پرندگان نسبت به سال گذشته کاهش چشمگیری داشته است. امسال حدود هفت تا هشت کانون آنفلوآنزا در کشور وجود داشت که این کانون‌ها بلافاصله شناسایی و معدوم شدند.
به گفته آقامیری، سیاست سازمان دامپزشکی در دوره جدید شفاف‌سازی است به طوری که هر گونه وقوع بیماری در کشور را در سایت گزارش می‎کند، اما تا این لحظه هیچ کانونی از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان نداریم.

او ادامه داد: از شهریور هر سال تا اردیبهشت سال بعد به دلیل حضور پرندگان مهاجر در کشور نگرانی‌هایی در زمینه شیوع آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان وجود دارد که ما با سازمان محیط‌زیست برنامه‌ای برای کاهش آلودگی این پرندگان و جلوگیری از شیوع آنفلوآنزا در کشور داریم.
رئیس سازمان دامپزشکی گفت: سال گذشته تعداد کانون بیماری‌های تب برفکی ۵۹۲ بوده که این رقم به ۷۶ کانون کاهش یافته است. بنابر آمار تعداد کانون‌های درگیر بیماری تب برفکی در گاوداری‌های صنعتی از ۸۵ کانون در سال گذشته به ۴۳ کانون رسیده و در گاوداری‌های نیمه صنعتی تعداد کانون‌ها از ۷۲۷ مورد در سال گذشته به ۱۶۵ مورد در سال ۱۴۰۰ کاهش یافته است.
آقامیری افزود: امسال ۱۳ میلیون و ۱۸ هزار رأس واکسیناسیون در جمعیت گاو و ۱۶ میلیون و ۳۳۰ هزار رأس در جمعیت گوسفند و بز علیه بیماری تب برفکی اتفاق افتاده است.
همچنین بنابر آمار اعلامی سازمان دامپزشکی سالانه ۶۰۰ میلیون دوز نیاز واکسن دامی مورد نیاز کشور است که از این میزان ۵۵۰ میلیون آن در داخل تولید و ۵۰ میلیون دوز آن وارد می‌شود. در خصوص واکسن طیور سالانه 10 میلیارد و 500 میلیون دوز در کشور استفاده می‌شود که تنها ۳۰ درصد آن در داخل تولید می‌شود.
همچنین معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: ۹۰ درصد جمعیت دام کوچک علیه این بیماری واکسینه شده‌اند و در سال آینده این رقم به صد درصد می‌رسد، ضمن اینکه برنامه بهداشت جهانی دام این است که در سال ۲۰۳۰ این بیماری را به طور کامل ریشه‌کن کنیم.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com