تیر خلاص بر صنعت دامی مازندران

تیر خلاص بر صنعت دامی مازندران
سیلاب تابستانه تیرخلاص بر صنعت دامی مازندران زد و بیش از ۷۰۰ واحد دامی منطقه را با خود برد.
 تلف شدن حدود ۷۰۰ رأس دام سبک و سنگین براثر سیلاب تابستانی در بخش کجور نوشهر، زنگ خطر انقراض صنعت دامی را در استان به صدا درآورده است.
دام‌هایی که بی پناه و بی گناه در دامداری و دره‌های منتهی به روستای انگاس کجور در سیلاب دست و پا زدند وتلف شدند و تراژدی تخلی را در صنعت دامی استان مازندران تکرار کرده است.
دام‌های استان که تا چند روز پیش به دلیل کمبود علوفه و گرانی، در صف کشتار قرار داشتند، شمار زیادی از آن براثر سیلاب تابستانه در دامداری و دره‌ها تلف شدند و ضجه این دام‌های بی گناه شنیده نشد.

اثرات و خسارت سیلاب در کجور
مسئولان شهرستان نوشهر با اشاره به تلف شدن ۷۰۰ رأس دام براثر آب بردگی و سیلاب، خواستار حمایت مسئولان استانی برای جبران خسارت شدند. حسین بیژنی بخشدار کجور نوشهر با بیان اینکه سیلاب و آب بردگی ۷۰۰ رأس دام را در منطقه تلف کرده است، افزود: این حادثه منجر به بروز خسارت در دیگر روستاها نیز شده است.
وی شکستگی شبکه اصلی آب روستایی، تخریب راه‌ها، دامسراها را از جمله خسارت‌های وارده بیان کرد و گفت: خسارت احتمالی در دست بررسی است.

سیل بردگی دام‌ها در انگاس کجور رخ داد
سیلاب تابستانه روزهای گذشته در بسیاری از نواحی کوهستانی مازندران از جمله کجور، بلده، آمل، مناطق کوهستانی سوادکوه، بابل، بابلسر و غیره خسارت زده است. مسعود احمدی معاون بهبود امور دامی جهاد کشاورزی مازندران در گفتگو با با اشاره به تلف شدن دام به واحدهای دامی در بخش کجور نوشهر اظهار داشت: این حادثه در روستای انگاس کجور رخ داده است.
وی افزود: بخشی از دام‌ها در دامداری و دسته‌ای گله‌ها نیز در حال چرا در دره بودند که گرفتار سیلاب شدند.
سیل تابستانه وعصرگاهی و شبانگاهی چنددهنه پل، دامسرا، راه‌های اصلی و فرعی، تأسیسات زیربنایی، شبکه‌های آب و غیره را دچار آسیب کرد و خسارت‌های زیادی روی دست دولت گذاشت و سیلزدگان استان چشم به دولتمردان دوخته‌اند تا مشکلات را برطرف کنند.

حسین لاری بخشدار مرکزی سوادکوه با بیان اینکه در طی بارش‌های اخیر سه منطقه ولوپی، راستوپی و خانقاه‌پی در بخش مرکزی شهرستان سوادکوه دچار خسارت جدی شده‌اند، افزود: تجمیع برآورد اولیه خسارت هنوز انجام نشده است اما تنها در رابطه با خسارت به بخش کشاورزی، تا کنون ۴ میلیارد تومان برآورد اولیه خسارت داشته‌ایم.
بخشدار بخش مرکزی با بیان اینکه تخریب صددرصدی خانه‌ای را نداشته‌ایم، گفت: اما شاهد خسارت به خانه‌های روستایی، دامداری‌ها، مرغداری‌ها و تلف شدن تعدادی دام بوده‌ایم.
وی با بیان اینکه سیل باعث انسداد معابر روستایی و فرعی شده است، افزود: اقدامات اولیه انجام شده و در حال حاضر نیز اقدامات لازم همچون خاک‌برداری از کوچه‌ها و معابر روستایی در حال انجام است.
لاری با اشاره به خسارات بارش اخیر و فرسایش خاک گفت: به مردم توصیه می‌کنیم که در ساخت‌وسازها دقت کافی داشته باشند و منابع طبیعی را تصرف نکنند.
همچنین کوروش روشن رئیس اداره راهداری سوادکوه نیز در رابطه با بارش‌های اخیر در سوادکوه، برآورد اولیه خسارت به راه‌های فرعی- روستایی را حدود ۸ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: اقدامات خدمات‌رسانی از زمان شروع واقعه تا کنون در حال انجام است و برآورد نهایی خسارت متعاقباً اعلام خواهد شد.

یشترین خسارت را مربوط به محورهای آزادمهر- آلاشت، خطیرکوه، دراسله، پل سفید-محمدآباد و خانقاه است
رئیس اداره راه و حمل و نقل جاده‌ی شهرستان سوادکوه با بیان اینکه در پی بارش‌های اخیر، محورهای فرعی- روستایی دچار خسارت شدند، بیشترین خسارت را مربوط به محورهای آزادمهر- آلاشت، خطیرکوه، دراسله، پل سفید-محمدآباد و خانقاه پی برشمرد و افزود: خسارت عموماً مربوط به آب شستگی راه‌ها، پایه‌های پل، دیواره‌ها و ترانشه بوده است.
وی با بیان اینکه ماشین‌آلات راهداری همچون لودر، گریدر، بیل زنجیری، کمپرسور، بیل بکو در منطقه در حال انجام کار هستند، خاطرنشان کرد: در حال حاضر همه راه‌ها باز هستند.
سیلاب‌های محلی و تابستانی درمناطق بالادست شش شهرستان استان مازندران خسارت برجای گذاشت و علی اصغر احمدی مدیرکل مدیریت بحران استانداری مازندران نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به سیلاب‌های نقطه‌ای روز گذشته در استان اظهار داشت: بارندگی‌های روز گذشته در برخی مناطق استان از جمله سوادکوه، آمل، نوشهر و بابل، سوادکوه شمالی، تنکابن و نور خسارت زده است.
وی با اظهار اینکه خسارت‌ها در دست بررسی است، گفت: تجهیزات زیربنایی و اراضی کشاورزی بیشترین آسیب را دیده است.
وی با اظهار اینکه سیلاب به برخی راه‌ها آسیب زده است، ادامه داد: در حال حاضر هیچ راهی در استان مسدود نیست و این حادثه به دو دهنه پل در آمل نیز خسارت زده است.
روزهای پایانی دولت تدبیر برای مردم مازندران و دامداران خوش یمن نبود و خسارت‌هایی به بخش‌های مختلف وارد شد و این درحالی است که هنوز خسارت‌های کلان حوادث گذشته در استان جبران نشده است.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com