تکنولوژی تولید مرغ لاین، امنیت غذایی کشور را تضمین می کند

تکنولوژی تولید مرغ لاین، امنیت غذایی کشور را تضمین می کند
با دستیابی به تکنولوژیِ پرورش مرغ لاین در کشور، امنیت غذایی در تامین مرغ مورد نیاز در شرایط بحرانی و اضطراری تضمین می شود.
مدیر اولین مجتمع پرورش و اصلاح نژاد مرغ لاین کشور گفت: با دستیابی به تکنولوژیِ پرورش مرغ لاین در کشور، امنیت غذایی در تامین مرغ مورد نیاز در شرایط بحرانی و اضطراری تضمین می شود.
حمید شجاعی اظهارداشت: خوشبختانه شرایط کشور به گونه ای است که استعدادهای داخلی در بخشهای مختلف توانسته اند قابلیت های خود را نشان دهند و زمینه بروز استعدادهای نهفته کشور کاملا مهیاست.
وی افزود: بویژه در شرایط بحرانی و تحریم همواره توانسته ایم به سرعت خود را با شرایط هماهنگ کرده و نیاز خود را تامین کنیم و تهدید ها به فرصتی برای جوانان کشور تبدیل شده است تا ضمن خودباوری و قطع وابستگی به استقلال هم دست یابیم.
شجاعی تصریح کرد: مرغ لاین از صنایع استراتژیک کشور محسوب می شود که می تواند در شرایط تحریم و ممنوع شدن واردات مرغ و یا هر دلیل دیگر این تکنولوژیِ به کمک صنعت مرغ آمده و مشکلات را برطرف کند.
مدیرمجتمع پرورش و اصلاح نژاد مرغ لاین آرین، بابل کنار یادآورشد: در حال حاضر اولین مجتمع پرورش مرغ لاین در خاورمیانه در شهر بابل استان مازندران راه اندازی شده و سالانه 300 هزار قطعه جوجه یک روزه لاین معادل 60 هزار تن مرغ تولید می کند که پشتوانه صنعت طیور کشور تلقی می شود.
شجاعی یادآورشد: اولین رده سطوح صنعت طیور مربوط به مرغ اجداد است و پس از آن مرغ لاین قرار دارد که داشتن توانمندی تولید و پرورش آن امنیت غذایی این صنعت را به طور کامل تامین و تضمین می کند.
این مدیر صنعتی گفت: مرغ لاین یک صنعت استراتژیک و تاثیرگذار است و در آینده هرگاه واردات مرغ به کشور به هر دلیل تحت تاثیر شرایط جهانی، بیماری، تحریم یا تهدیدات محدود یا ممنوع شود به راحتی ما را قادر می کند تا ضمن تداوم چرخه تولید نیاز مردم به انواع مرغ را تامین کنیم.
این تولیدکننده مرغ لاین کشور، حمایت دولت از این صنعت استراتژیک را ضروری خواند و تصریح کرد: خط مولد گله اجداد، تضمین کننده تولید و تامین جوجه اجداد کشور است و در این زمینه جوجه لاین نیازمند حمایت جدی دولت است.
وی بیان کرد: این صنعت نیازمند حمایت جدی دولت است ودر این زمینه اختیارات بازاریابی در داخل کشور باید بیشتر شود تا بتوانیم مانند بخش خصوصی وارد بازار شده و رقابتی عادلانه داشته باشیم.
شجاعی تصریح کرد: دولت به دلایل مختلف دیگر در صنایع پائین دستی مانند مرغ اجدادی و مادر و گوشتی سرمایه گذاری نمی کند و خریداران این بخش به طور کامل خصوصی هستند لذا بازاریابی در این بخش مهم و اساسی است و نیازمند اختیارات بیشتری است.
این تولید کننده و سرمایه گذار تولیدی اظهارداشت: چون صیانت از صنایع استراتژِیک بر عهده دولت است در مرغ لاین هم دولت خود را موظف می داند تسهیلات و حمایتهای لازم را به این بخش اختصاص دهد چون اگر گله مرغ لاین در کشور حذف شود در شرایط تهدید و تحریم با مشکلات عدیده ای در تامین غذای کشور مواجه خواهیم شد.
وی اظهارامیدواری کرد با تداوم حمایت جدی دولت و افزایش اختیار دست اندرکاران تولید مرغ لاین در بازاریابی، زمینه توسعه این صنعت مهم و استراتژیک کشور فراهم شود.
شجاعی گفت: مجتمع مرغ لاین آرین در بابل کنار تنها مجتمع پرورش و اصلاح مرغ لاین کشور است که در تولید جوجه یک روزه اجداد، مادر و گوشتی از نژاد آرین فعالیت می کند و پیش‌بینی می‌شود با ظرفیت‌های بالای این مرکز و با توجه به تحریم اقتصادی مجتمع پرورش مرغ لاین بابل کنار 100 درصد نیاز کشور را در شرایط غیرعادی فراهم کند.
وی تصریح کرد: با توجه ویژه جهاد کشاورزی به مجتمع مرغ لاین بابل کنار و تامین و جذب نیروهای متخصص و جوان و رفع مشکلات اعتباری امیدواریم در آینده نزدیک شاهد شکوفایی این صنعت و تکنولوژی منحصر به فرد آن در خاورمیانه باشیم.
سعادت الله عباسی، معاون بهبود تولیدات دامی وزارت جهادکشاورزی نیز گفت: یکی از موضوعات جدی در وزارت جهاد کشاورزی این است که اگر کالایی به اندازه نیاز در داخل تولید می شود و در آن خودکفا هستیم اجازه ورود به کشور پیدا نکند که این سیاست امسال اجرایی شده است.
وی افزود: در همین راستا ثبت سفارش مرغ که در حال حاضر تولید آن بیش از نیاز کشور است از شهریورماه امسال با نامه ابلاغی وزیر جهاد کشاورزی ممنوع شده و از تولید گوشت مرغ در کشور بشدت حمایت می شود که در این میان مرغ لاین جایگاه خاصی دارد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی در خصوص اهمیت پرورش مرغ لاین در کشور بیان کرد: مرغ لاین پشتوانه صنعت کشور است که می تواند در زمانهای بحرانی و شرایط اضطراری نیاز داخلی را تامین کرده و به عنوان یک کار استراتژیک به صنعت طیور کشور کمک کند.
این مسئول تصریح کرد: در شرایط کنونی که با تحریم دشمنان روبرو هستیم و با توجه به اینکه جوجه اجداد از کشورهای خارجی وارد می شود ما مجموعه لاین را نگهداری می کنیم و آماده به کار است تا در صورت تحریم کشورها صنعت طیور دچار مشکل نشود و ظرف 20 تا 30 روز قادریم نیاز کشور به مرغ اجداد را از لاین تامین کنیم.
عباسی یادآورشد: در کل جهان هشت کشور دارای گله لاین هستند که ایران نیز در زمره دارندگان مرغ لاین دنیا بشمار می رود که جایگاه ارزشمندی است.
وی گفت: دستیابی به تکنولوژی صنعت مرغ لاین پشتوانه صنعت کشور است و می توانیم با این توانمندی مطمئن باشیم که در هر شرایطی قادریم با اتکا به تولید داخلی تداوم تولید مرغ لاین در کشور را شاهد باشیم.
اصلاح نژاد طیور به دلیل تولید مثل فراوان و سهولت نسبی نگهداری از سالها پیش در کشورهای پیشرفته جهان مورد توجه و بهره برداری قرار گرفته است اما این مهم به علت هزینه زیاد از یک سو و پیچیدگی تکنولوژی از سوی دیگر نتوانسته در کشورهای کمتر توسعه یافته و توسعه یافته جایگاهی برای خود پیدا کند.
قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، گوشت مرغ مصرفی کشور به صورت منجمد، جوجه یک روزه مادر و جوجه گوشتی یا به صورت تخم مرغ نطفه دار از خارج تامین می شد و پس از انقلاب نیز همین روند تا مدتی ادامه داشت.
در راستای نیل به اهداف انقلاب اسلامی در سال 1360 شورای اقتصاد به پیشنهاد وزارت کشاورزی وقت، سرمایه گذاری در صنعت مرغ لاین را تصویب کرد که با اهدافی مانند تولید جوجه یک روزه اجداد گوشتی مورد نیاز کشور، اصلاح نژاد طیور به مرحله اجرا درآمد.
در اصلاح نژاد طیور برای دستیابی به محصولی که ارزش اقتصادی زیادی مانند مرغ گوشتی داشته باشد سفارش های متعددی مد نظر قرار گرفته که به طور عمده در چهار خط لاین A،B،C وD به نحوی خالص گشته اند که می تواند حداکثر قابلیت خود را به طور مستقیم و یا با استفاده از خاصیت دورگه گیری یا میکرو زیست در محصول نهایی خود یعنی جوجه گوشتی آشکار کند.
به منظور دستیابی به تکنولوژی لاین، اولین و بزرگترین مجتمع پرورش و اصلاح نژاد مرغ لاین کشور در بابل کنار استان مازندران فعالیت خود را آغاز کرد تا گامی در تامین این محصول مهم در داخل باشد.
اولین محصول تولیدی این مجتمع از سال 71 به بازار عرضه شد و تولید بیش از 850 هزار قطعه جوجه لاین به منظور تجدید نسل و سه میلیون قطعه جوجه خط D در روند تولید قرار گرفت که تقریبا نیمی از آن جذب بازار می شود.
نیاز کشور سالانه 300 هزار قطعه جوجه لاین است که تمامی آن در داخل و در مجتمع بابل کنار تولید می شود.
از سال 78 با واردات جوجه لاین از خارج توسط بخش خصوصی روند تولید جوجه در این مجتمع روند مطلوبی پیدا کرده است.
در یک سال اخیر در تصمیم ‌گیری‌های جدید، مجتمع مرغ لاین بابل کنار به شرکت پشتیبانی دام و معاونت دام وزارت جهاد کشاورزی الحاق شد و اکنون تمام فرآیندهای تولید جوجه گوشتی در این مرکز انجام می‌شود.
لاین به جمعیتی از یک نژاد که از نظر یک یا چند صفت مشابهت زیادی به یکدیگر داشته باشند گفته می شود.
در راستای سیاست خودکفایی در عرصه‌های مختلف از جمله بخش کشاورزی و مواد غذایی جایگاه این مجتمع در تشکیل زنجیره تولید صنعت طیور کشور جایگاه ویژه‌ای است.
به دلیل واردات بی‌رویه جوجه یک روزه از خارج از کشور این مرکز سهم پنج درصدی تولید را دارد و با تصمیم ‌گیری‌های جدید در بودجه سال 90 با تخصیص 4.5 میلیارد تومان برای این مرکز ظرف یک سال آینده سهم مرغ لاین بابلکنار 20 درصد افزایش می‌یابد.
مجتمع تولید مرغ لاین بابل کنار با وسعت یک‌ هزار و 317 هکتار، حدود 80 درصد بازار تولید و توزیع جوجه در کشور را تامین می کند و وابسته به دولت است. 
 
نظرات شما
  •  

    اسد گفت : ۹۰/۱۱/۱۷

    همکار ارجمند سلام و احترام ، قبل از هرچیز فکر میکنم در ارائه آمارهای فوق اشتباه فرمودید ، چراکه فرموده اید سالانه 300000 قطعه جوجه تولید 60 هزارتن مرغ در بر خواهد داشت !!! آیا فکر نمیکنید این اعداد و ارقام با هم نمیخواند ؟! آیا بر این تصور نیستید که دولت با مبادرت به ورود مرغ و اینکه ترتیب اثر ندادن به وضع کنونی مرغداران به هیچوجه بدنبال اصلاح رویه ای به اصطلاح لاین و حمایت از آن را دنبال نخواهد کرد و رویای شما در نوشته ها فقط نقش زیبائی خواهد داشت و بس !!! آقای عباسی هم که طبق معمول کلا جوک تعریف میفرمایند و دائما میفرمایند که مرغ وارد نمیکنیم ! ولی در پس آن کرو کرو مرغ وارد میشود ! هرچند که این جملات و اظهار نظرها را میتوان بعنوان جوک پایان سال 1390 استفاده کرد . از اینها گذشته خودشان وارد میکنند و خودشان ، خودشان را نفی میکنند !!! مسخره نیست ؟! درثانی طرح لاین ظاهرا متعلق به زیر مجموعه های وزارت جهاد است که این چنین سنگش را به سینه می زنید . چرا تولید کنندگانی را که درصدد ایجاد مجتمع و زنجیره هستند حمایت نمیکنند ؟!!! . واسلام

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com