تولید عسل در خراسان شمالی سه برابر شد

تولید عسل در خراسان شمالی سه برابر شد
رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: امسال تولید عسل در زنبورستان‌های این استان نسبت به سال ۹۲ سه برابر شده است.
عبدالله یوسفی اظهار داشت: میزان تولید عسل در این استان در ابتدای دولت یازدهم هزار و ۱۰۰ تن بوده است که در پاییز امسال به حدود سه هزار تن رسیده است.
وی افزود: پارسال از سطح زنبورستان‌های این استان ۲ هزار و ۹۰۰ تن عسل تولید شده بود.
وی با بیان اینکه به علت شیوع ویروس کرونا امسال از سطح زنبورستان های استان سرشماری انجام نشد اظهار داشت: براساس سرشماری انجام شده در سال گذشته، ۲۰۵ هزار و ۵۸۵ کلنی در زنبورستان‌های این استان وجود دارد.
یوسفی افزود: بر این اساس تعداد یکهزار و ۹۶۵ نفر بهره‌بردار در این استان در حوزه تولید عسل و سایر فراورده های آن فعالیت دارند که یکهزار و ۹۳ نفر نیز به عنوان کارگر در این زنبورستان‌ها مشغول به کار هستند.
وی گفت: در سال گذشته از هر کلنی ۱۴ کیلوگرم عسل به دست آمد در حالی که در سال های گذشته به ازای هر کلنی ۱۲.۴ کیلوگرم عسل تولید می شد.
رییس سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی افزود: شرایط مناسب آب و هوایی و وجود مراتع غنی پوشیده از گیاهان دارویی باعث تولید مرغوب عسل در این استان شده است.
وی اظهار داشت: خروج از تک محصولی و توجه به توسعه تولید سایر فراورده های زنبور عسل از قبیل ژله رویال، گرده گل و زهر زنبور گسترش زنبورستان ها از برنامه های این سازمان برای امسال و سال های آینده است.

البرز گستر دارو

وی با بیان اینکه حدود ۷۰ کیلوگرم ژله رویال، گرده گل و زهر زنبور در زنبورستان های این استان تولید شد افزود: صنعت زنبور داری باید در استان بیشتر رونق گیرد و علاوه بر ایجاد اشتغال و تولید عسل و سایر فراورده ها گرده افشانی نیز به عملکرد سایر بخش ها کمک خواهد کرد که نقش مهمی در افزایش تولیدات محصولات کشاورزی دارد.
یوسفی اظهار داشت: قیمت هر کیلوگرم ژل رویال ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیون ریال، زهر زنبور عسل دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال و گرده گل یک میلیون و ۲۰۰ هزار ریال است که اگر صادر شود ارزش افزوده بیشتری نیز خواهد داشت.
وی افزود: تولید عسل و سایر فراورده های آن ارز آور است باید تلاش کنیم تا این صنعت را در استان بیشتر گسترش دهیم که اشتغال زایی زیادی را نیز به همراه خواهد داشت.
وی تنوع گونه های گیاهی، استفاده از شیوه های ارگانیک برای مبارزه با بیماری ها، تولید عسل بدون تغذیه شکر و مدیریت صحیح زنبورستان ها را از عوامل تولید عسل کیفی و مرغوب برشمرد.  
وی در بخش دیگری از سخنانش بر برند سازی تولیدات عسل در استان تاکید کرد و گفت: این محصول باید با بسته بندی های مناسب به بازار عرضه شود چرا که عرضه محصول فله ای و بعضا تقلب باعث بی اعتماد شدن برخی از مردم نیز شده است.
وی با بیان اینکه عرضه محصولات تقلبی باعث شده است تا عسل جایگاه و ارزش خود را کمی از دست دهد افزود: عسل دارای ارزش غذایی بسیار بالا است، ایجاد برند و استاندارد سازی آن می تواند سرانه مصرف مردم را بسیار بالا ببرد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی از مردم خواست تا عسل  را از افراد مطمئن خرید کنند و گفت: استاندارد اجباری برای این محصول تدوین نشده است به همین دلیل در این محصول تقلب بیشتر دیده می شود.
خراسان شمالی به لحاظ شرایط مناسب آب و هوایی و وجود مراتع غنی پوشیده از گیاهان دارویی در سال ۹۶ از نظر میزان تولید عسل رتبه ۱۳ و از نظر میانگین تولید به ازای هر کلنی بهره وری رتبه ششم کشوری را کسب کرده بود.
شهرستان اسفراین به عنوان قطب تولید عسل در خراسان شمالی است، زنبورداران اسفراین امسال یکهزار  و ۷۰۰ تن عسل از ۱۱۴ هزار کلنی برداشت کردند.
وجود اقلیم متفاوت در گستره ۲ میلیون هکتاری خراسان شمالی شرایط را برای پرورش زنبور عسل فراهم کرده است به طوریکه رشته های کوه های آلاداغ، سالوک و شاه جهان از بهترین مناطق برای تولید عسل در استان محسوب می شوند.
ارزش اقتصادی تولیدات عسل در استان بیش از دو  هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال است.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com