تولید سالانه 155 هزار تن گوشت مرغ در گلستان

تولید سالانه 155 هزار تن گوشت مرغ در گلستان
مدیرعامل اتحادیه مرغداران گلستان ظرفیت جوجه‎ریزی این استان را سالانه حدود 84 میلیون قطعه اعلام کرد و گفت: میزان گوشت تولیدی حاصل از جوجه‎ریزی سالانه حدود 155 هزار تن است.
گلستان از دیرباز یکی از استان‎های پیشرو در تولید مرغ و تخم‎مرغ بوده است و صنعت مرغداری استان همچنان این جایگاه را تثبیت کرده و برای تداوم موفقیت نیازمند حمایت دولت است.
نخستین واحد مرغداری تخمگذار به شکل صنعتی در سال 1353 با ظرفیت حدود 300 هزار قطعه در گلستان به بهره‎برداری رسید در بخش طیور گوشتی سالن‎های مرغداری تاسیس شدند که به شکل امروزی مدرن و پیشرفته نبود اما مقاوم بودن نژادهای مرغ، سبب شد آنها کمتر درگیر بیماری‎ها شوند، به تدریج تعداد واحدهای پیشرفته افزایش یافت و سالن‎های مرغداری گوشتی مدرن‎تر شدند.
روند رو به رشد جمعیت بر لزوم تامین مواد غذایی تاکید دارد و در این میان اهمیت مواد پروتئینی بر هیچ‎کس پوشیده نیست اما یکی از مشکلاتی که این صنعت را همواره با چالش‎هایی مواجه کرده کمبود نقدینگی و افزایش هزینه‎های تولید است.
مدیرعامل اتحادیه مرغداران گلستان معتقد است نوسانات قیمت نهاده‎های دامی و افزایش نرخ حامل‎های انرژی باعث عدم توازن عرضه و تقاضا شده است که تنها تدابیر دولت می‎تواند گره‎گشای این صنعت فعال در استان باشد.
گفت‎وگوی تفضیلی خبرنگار فارس با اصغر نادران مدیرعامل اتحادیه مرغداران گلستان در خصوص وضعیت صنعت مرغداری در ذیل آمده است که خواندن آن خالی از لطف نیست.
وضعیت صنعت مرغداری گلستان را چگونه ارزیابی می‎کنید؟
نادران: گلستان از قدیم‎الایام در تولید گوشت مرغ و تخم‎مرغ جزو اولین استان‎های کشور بوده و همچنان این جایگاه را حفظ کرده است.
در حال حاضر در استان گلستان حدود 850 واحد مرغداری گوشتی وجود دارد، حدود 13 واحد تخمگذار و 47 واحد مرغ مادر نیز در استان فعالیت می‎کنند.
چه تعداد کشتارگاه در گلستان وجود دارد آیا در این زمینه کمبودی احساس می‎شود؟
نادران: حدود 12 واحد کشتارگاه در گلستان فعال است تعدادی مجوز برای ساخت نیز در دست اقدام وجود دارد اما با توجه به میزان تولید مرغ در استان ظرفیت موجود کشتارگاه‎ها کافی است.
ظرفیت جوجه‎ریزی واحدهای مرغداری گلستان چگونه است؟
نادران: علاوه بر امکانات مذکور در واحدهای مرغداری 19 کارخانه دان پلت در استان فعالیت دارند لذا برخورداری از این امکانات سبب شده تا ظرفیت جوجه‎ریزی استان سالانه به حدود 84 میلیون قطعه برسد، میزان گوشت تولیدی حاصل از جوجه‎ریزی نیز سالانه حدود 155 هزار تن است.
با توجه به میزان گوشت تولیدی گلستان آیا در این زمینه صادرات داریم؟
نادران: حدود 109 هزار تن گوشت مرغ مازاد بر مصرف استان است که حدود 40 هزار تن مصرف داخلی استان بوده و مابقی از استان خارج می‎شود.
در تولید تخم‎مرغ وضعیت چگونه است؟
نادران: میزان تولید تخم‎مرغ استان 28 هزار تن است البته این میزان بیش از مصرف داخلی استان است لذا بخش عمده‎ای از تخم‎مرغ به مصرف خارج از استان و حتی کشورهای عربی، ترکمنستان، قزاقستان و آسیای میانه می‎رسد.
آیا بسته‎های حمایتی فاز اول هدفمندی یارانه‎ها توانست مشکلات پیش‎روی این صنعت را مرتفع کند؟
نادران: واحدهای مرغداری گوشتی در مرحله اول اجرای طرح هدفمندسازی یارانه‎ها مبلغی در قالب تسهیلات دریافت کردند که به ازای هر سالن پنج میلیون تومان به صورت قرض‎‎الحسنه برای تامین سوخت بود که ظرف دو سال مستهلک شد.
برای هر واحد مرغداری 10 هزار تایی 55 میلیون تومان در قالب اتوماسیون برای بهینه‎سازی مصرف سوخت اختصاص داده شد، البته این میزان اعتبار به اندازه همه واحدهای مرغداری استان نبود لذا یک‎سری از واحدها خودشان هزینه کردند به امید اینکه تسهیلات در آینده به آنها تعلق بگیرد که بعدها این اعتبار ادامه نیافت و متضرر شدند.
دولت یازدهم چه اقداماتی برای حمایت از این صنعت دارد و چه اقداماتی تاکنون انجام گرفته است؟
نادران: از ابتدای فعالیت دولت یازدهم با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‎ها تاکنون هیچ‎گونه اعتبار، کمک بلاعوض و بسته حمایتی به بخش تولید به ویژه دام و طیور تخصیص نیافته است.
تغییر نرخ ارز از یک‎هزار و 226 تومان به 2 هزار و 500 تومان سبب شد تا واحدهای مرغداری با مشکلات زیادی مواجه شوند و به یکباره نقدینگی موردنیاز مرغداری برای تداوم فعالیت آنها دو برابر شد.
افزایش قیمت نهاده‎ها در کنار افزایش قیمت ارز از دیگر مشکلات فراروی مرغداران است، به تناسب این افزایش اما تغییری در قیمت محصول تولیدی واحدها ایجاد نشد به گونه‎ای که به استناد آمار سازمان جهاد کشاورزی سود واحدهای مرغداری گوشتی در سال 92 حدود دو درصد بوده است که این روند توجیهی برای دریافت تسهیلات 25 درصدی از بانک‎ها نیست.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com