تولید 12 درصدی مرغ تخم‌گذار و گوشتی کشور در قم

تولید 12 درصدی مرغ تخم‌گذار و گوشتی کشور در قم
یونس عالی‌پور به توانمندی قم در زمینه پرورش طیور اشاره و اظهارکرد: استان قم با 130 واحد تولیدی مرغ تخم‌گذار و 330 واحد مرغ گوشتی توانسته است، 12 درصد از تولید کشور را به دست گیرد و رتبه دوم کشور را در تولید مرغ کسب کند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به تولید ماهی با سیستم بسته با همکاری شرکتی از نروژ برای نخستین بار در قم خبر داد و افزود: در جلسه‌ای که با حضور سرمایه‌گذاران این کشور و مدیریت شیلات قم برگزار شده است، توافقات اولیه برای احداث نخستین مجتمع پرورش ماهی با سیستم بسته کشور در شهر قم صورت گرفت.
سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم بیان داشت: در صورت عقد قرارداد، استان قم به عنوان نخستین تولیدکننده ماهی با سیستم بسته در خاورمیانه تبدیل خواهد شد.
عالی‌پور ابراز داشت: استان قم به عنوان پایلوت اجرای طرح در نظر گرفته شده و طبق توافق با شرکت نروژی در صورتی که استان‌های دیگر بخواهند از این طرح استفاده کنند، به عنوان زیر مجموعه‌ای از استان قم مشغول شده و 10 درصد از هزینه‌های مربوطه را به این استان پرداخت خواهند کرد.
وی به خشکسالی سال‌های گذشته در کشور به ویژه استان قم اشاره و تصریح کرد: این سیستم به صورت کاملا بسته شبیه گلخانه‌های تولید میوه عمل می‌کند و به هیچ عنوان ورودی و خروجی آب در این روش وجود نداشته و آب مورد نیاز پس از تامین در این سیستم در حال گردش بوده و به هیچ وجه خارج نخواهد شد.
عالی‌پور در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: به لحاظ شرایط آب و هوایی قم، این استان مکان مناسبی برای پرورش ماهی تیلاپیا که نوعی ماهی آب گرم است و تکثیر بسیار خوبی دارد.
وی گفت: پس از شش ماه وزن هر ماهی به 500 گرم می‌رسد و قرار است سالانه 500 تن از این نوع ماهی در قم تولید شود.
سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم به برنامه‌ریزی صادراتی برای محصولات این طرح تاکید کرد و گفت: این نوع ماهی در اروپا مشتری زیادی دارد ولی به دلیل آب و هوای آنجا امکان پرورش آن وجود ندارد زیرا ماهی تیلاپیا در دمای زیر 12 درجه قادر به ادامه حیات نیست لذا پس از تولید می‌تواند به کشورهای هدف صادر شده و ارز آوری بسیار خوبی برای استان داشته باشد.
وی یادآور شد: راه‌اندازی این طرح در حدود سه میلیون یورو هزینه داشته و زمینه اشتغال 12 تا 15 نفر را فراهم می‌آورد.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com