توقف جوجه ریزی با ناتوانی دولت در تامین نهاده‌های دامی

توقف جوجه ریزی با ناتوانی دولت در تامین نهاده‌های دامی
بحران کرونا، ضرر مالی فراوان مرغداران در ابتدای سال جاری و عدم تامین نهاده‌های دامی مورد نیاز مرغداران توسط دولت بسیاری از تولیدکنندگان را از صحنه رقابت حذف کرد و به دنبال آن علاوه بر افزایش قیمت مرغ، حالا در بازار کمبود آن نیز احساس می شود.
چند روزی است بازار انتشار اخبار مختلف مبنی بر کمبود مرغ در بازار و افزایش یک باره قیمت مرغ در فضای مجازی داغ است.
در این بین گزارشات لحظه ای قیمت مرغ موید این حقیقت است، عدم تامین نهاده های دامی مورد نیاز مرغداران سبب توقف جوجه ریزی توسط برخی واحدهای تولیدی شده است.
حال خارج شدن تولیدکنندگانی که تعداد آن ها کم نیست می تواند بازار کشور را دچار مشکل کند و همانطور که اتفاق افتاده مرغ گرم در بازار نایاب شده و قیمت آن افزایش یافته است.
حسن سیستانی نماینده کشتار و تولیدکنندگان مرغ استان کرمان در ارتباط با دلایل افزایش قیمت مرغ و کمبود آن در استان کرمان به خبرنگار ما گفت: نرخ مصوب و قیمت برای مصرف کنندگان بنا بر ستاد تنظیم بازار استان ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان است و اگر فردی بیش از قیمت مصوب محصول خود را به فروش برساند، تخلف کرده است.
وی افزود: یک قیمت پس ازمطرح شدن در کمیته قیمت گذاری و تصویب آن به همه واحدهای صنفی اعلام می شود و سازمان های مربوط همچون بازرسی و تعزیرات از آن اطلاع دارند.
نماینده کشتار و تولیدکنندگان مرغ استان کرمان مطرح کرد:علت کمبود مرغ در بازار این است که در ابتدای سال مرغداران کرمانی با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم کردند، مرغ تولیدی آن ها با قیمتی پایین در بازار عرضه شد و نتوانستند به جوجه ریزی ادامه دهند.

گروه صنعتی اسکندری EIG

رفع مشکل کمبود بازار به دنبال تامین نهاده های دامی مورد نیاز مرغداران
سیستانی عنوان کرد: در صورتی که نیاز مرغداری ها به نهاده های دامی تامین شود و همه ظرفیت استان به کارگیری شود، مشکل کمبود مرغ در سطح استان برطرف می شود.
وی یادآور شد: در چند روز گذشته به علت کمبود مرغ در بازار از گوشت سفید منجمد برای تامین نیاز بازار استفاده می شود، لازم به ذکر است که همین مرغ منجمد هم از سایر استان ها تامین می شود و ما در تامین مرغ خودکفا نیستیم.
نماینده کشتار و تولیدکنندگان مرغ استان کرمان ابراز کرد: در استان های دیگر و تهران نیز قیمت مرغ بالاتر از کرمان است، با توجه به اینکه این نیاز از سایر استان ها با قیمت بالاتر تامین می شود، قطعا قیمت فروش هم بالاتر می رود.
سیستانی بیان کرد: در صورتی که جوجه ریزی در کل کشور انجام شود و در استان کرمان ماهانه ۳ میلیون قطعه جوجه ریزی شود، نیاز استان به طور کامل برطرف می شود.

ناتوانی دولت در تامین نهاده های دامی مانع ادامه جوجه ریزی
وی ادامه داد: مرغداران در ارتباط با تامین نهاده های دامی با مشکل مواجه هستند، میزان نهاده های دامی اندک است و به صورت دولتی تامین نمی شود و تولیدکننده قادر به تامین نهاده های دامی در بازار آزاد نیست.
نماینده کشتار و تولیدکنندگان مرغ استان کرمان اذعان کرد: نهاده های دامی عرضه شده در بازار آزاد علاوه بر قیمت بالایی که دارنداز کیفیت مناسبی هم برخورد نیستند، در واقع میزان پروتئین مورد نیاز دام در آن ها به مقدار کافی وجود ندارد.
سیستانی تصریح کرد: استان کرمان با توجه به اقلیم و ارتفاعی که از سطح دریا دارد، برای پرورش مرغ بسیار مناسب است، در صورتی که نهاده های دامی مورد نیاز آن ها تامین شود.
وی افزود: اگرچه تامین نهاده های دامی در عهده اختیارات دولتی است، بنابراین دولت می تواند با قراردادن بسته هایی با قیمت مناسب و کیفیت خود قدمی در راستای کمک به افزایش تولید مرغ بردارد.

همکاری دولت و وزارت جهاد کشاورزی مشکلات تولید مرغ را برطرف می کند
سیستانی گفت: هرچه قیمت تولید کاهش یابد به دنبال آن محصولی هم که در بازار عرضه می شود با قیمت کمتری به مردم ارائه می شود و تحقق این امر تنها با کمک دولت و مسئولان در وزارت جهاد کشاورزی بستگی دارد.
حسین رشیدی مدیرکل دامپزشکی استان کرمان در این خصوص به خبرنگار راه آرمان گفت: قیمت مرغ  معمولا در جریان مکانیسم عرضه و تقاضا تعیین می شود، بدین معنی که قیمت مرغ در دورانی که مرغداران از تمامی ظرفیت خود استفاده کرده و جوجه ریزی بیشتری دارند، در زمان عرضه به علت فراوانی محصول سبب افت قیمت می شود.
وی افزود: در حالیکه کاهش جوجه ریزی به دلایل مختلف، در پایان دوره پرورش که بین ۴۲ تا ۴۵ روز زمان می برد، عرضه کم شده و تقاضا بالا می رود در چنین شرایطی با افزایش قیمت ها در بازار مواجه می شویم.
مدیرکل دامپزشکی استان کرمان ابراز کرد: کاهش جوجه ریزی و کمبود مرغ در بازار به رفتار تولیدکنندگان بستگی دارد و گاهی اتفاقاتی که در جامعه رخ می دهد مسبب ایجاد این تغییر رفتار هستند.

عدم پیش بینی بحران کرونا عامل متضرر شدن بسیاری از مرغداران
رشیدی بیان کرد: به عنوان مثال عرضه مرغ در بازار در ماه های ابتدایی سال ۹۹ با قیمت بسیار کم صورت می گرفت و علت آن هم پیش بینی افزایش تولید مرغ در ایام پایان سال و نوروز بود.
وی یادآور شد: اما مرغداران بحران کرونا را پیش بینی نکرده بودند، همین امر سبب تعطیلی بسیاری از امکان عمومی شامل تالارها و رستوران ها شد، بنابراین مصرف به شدت کاهش یافت و افزایش عرضه و کاهش تقاضا سبب متضرر شدن بسیاری از تولیدکنندگان شد.
مدیرکل دامپزشکی استان کرمان تصریح کرد: در این شرایط حتی قیمت تمام شده نهاده های دامی به تولیدکنندگان برنگشت و ضرر زیادی را متحمل شدند، بنابراین بسیاری از تولیدکنندگان نتوانستند برای دوره بعدی جوجه ریزی اقدام کنند و از صحنه حذف شدند.

بامداد رسپینا

نقدینگی محدود عامل حذف بسیاری از تولیدکنندگان مرغ از صحنه رقابت
رشیدی عنوان کرد: بنابراین جوجه ریزی برای فصل بعد که اکنون زمان عرضه آن است به شدت کاهش یافت و تولیدکنندگانی که نقدینگی کافی برای تامین نهاده های دامی در اختیار نداشتند از صحنه تولید کنار کشیدند و نتیجه آن کمبود مرغ در بازار شد.
وی ادامه داد: البته مشکلاتی در تامین نهاده های دامی به واسطه تحریم ها ایجاد شده و تولیدکنندگان به دلیل کمبود نقدینگی توانایی خرید این نهاده را ندارند و به شدت نیازمند حمایت مسئولان در این زمینه هستند.
مدیرکل دامپزشکی استان کرمان اظهار کرد: این اتفاق در استان های دیگر هم افتاد و پیش بینی می شود با افزایش قیمت مرغ، علی رغم همه کمبودها، سطح جوجه ریزی افزایش یافته و در دوره آینده یک ماهه مجددا عرضه افزایش یافته و قیمت تعدیل می شود.
رشیدی در پایان خاطرنشان کرد: نوسانات سینوسی قیمت مرغ طی سال های گذشته وجود داشته اما در سال جاری به دلیل بحران کرونا شدت گرفته و تعدادی از مرغداران متضرر شدند.

نارضایتی تولیدکنندگان از قیمت، ورود مرغ به بازار را متوقف کرد
مهدی یوسف خانی رئیس اتحادیه فروشندگان مرغ و ماهی در گفتگویی اظهار کرد: بر اساس نرخ مصوب در استان تهران قیمت مرغ به ازای هر کیلو ۱۵ هزار و ۷۵۰ تومان است و فروش بیش از قیمت مصوب تخلف محسوب می شود.
وی افزود: در حال حاضر مشکل ما مربوط به مرغدارانی است که از قیمت مصوب راضی نیستند و عرضه به کشتارگاه ها را متوقف کرده اند.
رئیس اتحادیه فروشندگان مرغ و ماهی  تاکید کرد: مرغداران در شرایط کنونی باید مرغ زنده را به ازای هر کیلو ۱۰ هزار تومان به کشتارگاه ها عرضه کنند و پس از آن توزیع صورت گیرد که متاسفانه از فروش خودداری کرده و عامل کمبود در بازار شده اند.
علی باقری معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان به خبرنگار ما گفت: متاسفانه به دلیل شیوع کرونا در فروردین ماه مرغ داران ما به شدت متضرر شدند، چرا که تولیدکنندگان به اندازه نیاز این بازه زمانی در هر سال جوجه ریزی کرده بودند اما شیوع کرونا فروش آن ها را تا حد زیادی محدود کرد.

توقف واردات مرغ از استان یزد عامل کمبود در بازار کرمان
وی افزود: از این رو در ابتدای فصل بعد تولیدکنندگان  سرمایه در گردش نداشتند تا بخواهند برای دوره‌های بعدی جوجه‌ریزی کنند، همین امر سبب کاهش تولید و عرضه مرغ در بازار شد.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان مطرح کرد: از سوی دیگر شیوع کرونا تامین و توزیع نهاده های دامی را با اخلال مواجه کرد و امکان اینکه به اندازه کافی و به موقع نهاده‌ها تامین شود عملا مهیا نشد و به دنبال آن تولید کاهش یافت.
باقری تصریح کرد: استان کرمان در تولید مرغ تاحدودی خودکفا است، با توجه به اینکه بخشی از تولید ما در استان های سیستان و بلوچستان و هرمزگان توزیع می شود، با کمبود مواجه شدیم.
وی در پایان گفت: البته پیش از این استان یزد مازاد تولید داشت و اضافه تولید خود را به استان کرمان ارسال و بخشی از نیاز بازار ما را تامین می کرد، در جریان کرونا استان یزد نیز با کمبود تولید مواجه شد و آن اضافه تولیدی که به استان کرمان وارد می شد عملا از دسترس خارج شد.
 
نظرات شما
  •  

    Shahin گفت : ۹۹/۰۴/۱۶

    مرغ گوشتی با رطوبت ۷۵ درصد و دمای ۲۸ درجه سازگاری داره و ارتفاع باعث اسیت میشود همین جور مسول بی سواد داریم که مملکت به این شکل به قهقرا رفته' خنده دار تر از این جمله که استان های جنوبی بسیار مناسب برای پرورش مرغ گوشتی هستند هیچ جا نمیشه تو این صنعت پیدا کرد

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com