تضمین کیفیت و سرعت در زمان بارگیری مرغ گوشتی

تضمین کیفیت و سرعت در زمان بارگیری مرغ گوشتی
ترکیب عناصری از متدهای سنتی بارگیری مرغ گوشتی، راهی جدید برای ارسال سریع آن‌ها، برای فرآوری را فراهم می‌کند و خطر آسیب دیدن طیور و کاهش کیفیت لاشه را به حداقل می‌رساند.
 مرغ‌های گوشتی قبل از کشتار باید به سرعت بارگیری و حمل شوند و آنچه در این میان اهمیت دارد این است که به جهت پیشگیری از آسیب دیدن طیور این کار علاوه بر سرعت، باید با دقت نیز انجام شود. این روزها در دنیا، متدهای بارگیری مختلفی وجود دارد که هر کدام از آن‌ها مزایا و معایب خاص خود را دارند.
اگر چه تقریباً همه می‌دانند که مرغ را باید از بدن آن بلند کرد اما گاهی کارگران، طیور را از پای آن‌ها بلند می‌کنند تا بتوانند هم‌زمان تعداد مرغ بیشتری را بلند کنند و در قفس قرار دهند و بدین ترتیب وقت برای فرآوری تلف نشود. اگرچه این روش سرعت را افزایش می‌دهد؛ اما نباید فراموش کرد که این کار به پرنده آسیب می‌رساند و باعث سوزش، کبودی و خونریزی آن‌ها می‌شود و پایین آمدن سطح کیفی محصولات را به دنبال دارد.

برخی از کمپانی‌ها بر این مسئله که کارگران باید به بهترین نحو از طیور مراقبت کنند، اصرار و تأکید دارند؛ اما این دقت و توجه به علت نیاز داشتن به کارکنان بیشتر و زمان‌بر بودن فرآیند بارگیری، افزایش چشمگیر هزینه‌ها را به همراه دارد.
علاوه بر روش ذکرشده، روند بارگیری اتوماتیک از روش‌های دیگر بارگیری طیور است. این روند علی‌رغم آنکه تاکنون پیشرفت‌های زیادی داشته است و آسیب‌ها را به حداقل رسانده است اما به دلیل هزینه‌های بالایش، در مناطقی که دستمزد کارگر ارزان و تعداد کارگران زیاد است، هنوز گسترش پیدا نکرده است.

اما به طور کلی آنچه در فرآیند بارگیری طیور اهمیت دارد این است که هر کدام از شیوه‌های بارگیری ذکرشده باید به گونه‌ای انجام شوند که کمترین آسیب را به طیور وارد کنند و سطح کیفی مرغ را به بالاترین میزان برسانند. هم‌چنین این مسئله نیز مسئله بااهمیتی است که روش‌های گرفتن، در قفس گذاشتن و بارگیری طیور به سرعت انجام شود تا روند کار تأمین روزانه کارخانه‌ها با مشکل مواجه نشود و سرعت کار هرکدام از کارگران با اختلال روبه‌رو نگردد.
در پایان برای داشتن یک عملیات موفق و دقیق باید تمامی موارد ذکرشده در بالا را در نظر گرفت و در مورد این‌که تخم‌مرغ‌های تولیدشده چگونه باید در قفس جمع‌آوری شوند نیز اطلاعات کافی را به دست آورد.

در زیر به یکی از شیوه‌های بارگیری طیور پرداخته‌ایم:
روش ترکیبی
در این روش در زمان بارگیری، به جای آن‌که قفس‌ها یا کانتینرهای پر و خالی را از میان لوله‌های پلاستیکی عبور دهیم، می‌توانیم یک نوار نقاله قابل بسط دادن را در مرغداری نصب کنیم تا کارگران بخش بارگیری بتوانند هرکدام از طیور را با دقت برداشته و مستقیم روی آن بگذارند.
 هنگام اجرای این روش باید فضای مرغداری تاریک باشد و ترجیحاً در آنجا از نور آبی استفاده شود تا زمانی که طیور روی نقاله قرار دارند، آرامش داشته باشند و دچار استرس نشوند. علاوه بر این برای آن‌که مطمئن شویم که طیور از این نوار نقاله بیرون نمی‌آیند، می‌توان یک تونل سوراخ‌دار را روی نوار نقاله ساخت.
نکته قابل اهمیت دیگر این است که نوار نقاله باید به اندازه کافی طولانی باشد تا طیور را کاملاً به بیرون از مرغداری بفرستد و در انتهای آن و بیرون از مرغداری، باید سطلی مخصوص، شبیه به سطلی که در سیستم‌های بارگیری اتوماتیک استفاده می‌شود، قرار داشته باشد.

در این روند می‌توان از سد متحرک موقت نیز استفاده کرد، استفاده از سد متحرک موقت می‌تواند به راحت‌تر گرفتن طیور کمک کند و هم‌چنین این سد زمانی که تعداد زیادی طیور برای جمع‌آوری وجود دارد، ممکن است با جلوی دستگاه بارگیری اتوماتیک مطابقت کند و هدایت آن را آسان‌تر نماید. این کار کمک می‌کند تا طیور به سمت نقاله انتقال داده شوند و در آنجا کارگران آن‌ها را برای انتقال به بیرون از مرغداری، روی نقاله بگذارند.
باید توجه داشت که تهویه محل بارگیری باید شبیه به شیوه تهویه داخل مرغداری باشد تا مانع از دست رفتن گرما در زمان بارگیری طیور شود؛ نکته قابل اهمیت دیگر در اینجا این است که اگر بارگیری طیور در طول روز انجام می‌شود، این قسمت نباید در معرض مستقیم نور خورشید باشد.
 مسئله بسیار مهم در این روند این است که مراحل مختلف این کار باید با دقت همگام‌سازی شوند تا در روند بارگیری اختلالی ایجاد نشود.
بد نیست بدانید که با استفاده از این روش جمع‌آوری طیور، می‌توانید تعدادی از عناصر را با هزینه پایین به مرغداری خود اضافه کنید. این عناصر می‌توانند شامل نوار نقاله، سطل مخصوص بارگیری طیور، صفحه‌های بالابر برای اطمینان حاصل کردن از این‌که کارگران به راحتی به آن دسترسی دارند و یک کابین قابل‌حمل که سطل و دیگر تجهیزات داخل آن قرار بگیرد و کارگران بخش قرار دادن در قفس بتوانند در آن کار کنند، باشند.
علاوه بر موارد بالا، یک دستگاه حمل‌کننده برای بالا بردن قفس‌های پر به داخل کامیون‌ها و اگر بارگیری در طول روز انجام می‌شود نصب یک آفتاب‌گیر نیز نیاز است.
 
نظرات شما
  •  

    رامین گفت : ۹۷/۱۲/۲۷

    خواهشا اینقدر دروغ ننویسید من چند ساله این سایتو هر روز بازدید میکنم خودم هم مرغدار هستم هر موقع تتیر اصلیتون مینویسین مرغ زیاد شده جوجه ریزی زیاد شده مشکل مرغ نداریم فرداش قیمت مرغ بالاتر میره در مورد خوراک هم همینطور بابا بسه دیگه

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com