تصویب برنامه جامع مبارزه با بیماری های دامی

تصویب برنامه جامع مبارزه با بیماری های دامی
رییس سازمان دامپزشکی کشور گفت: در پایان سال گذشته، برنامه جامع مبارزه با بیماری های دامی به تصویب هیات دولت رسید.
سید محسن دستور رییس سازمان دامپزشکی کشور در مراسم روز جهانی هاری که در موسسه واکسن و سرم سازی رازی برگزار شد، با بیان این مطلب اظهار داشت: در این برنامه بحث بیماری های مشترک و واگیر به شکل جامع دیده شده است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ویژگی های خاص بیماری هاری، افزود: این بیماری یکی از اولویت های خاص سازمان دامپزشکی است.
دستور خاطر نشان ساخت: به دلیل زئونوز بودن بیماری هاری و تاثیر آن بر اقتصاد روستایی سازمان دامپزشکی برنامه های خاصی برای کنترل آن دارد.
وی گفت: بیماری هاری، میزان آلودگی و ابتلا به آن یکی از مهمترین شاخص های بهداشتی در کشورهای مختلف است.
رییس سازمان دامپزشکی کشور ادامه داد: ایران شاهد کانون بیماری در تمامی استان ها بوده و در خاورمیانه نیز حجم زیادی از این بیماری گزارش شده است.
وی بیان داشت: سالانه 55 هزار نفر در سطح دنیا به این بیماری مبتلا می شوند که 31 هزار مورد آن مربوط به قاره آسیا است.
دستور اضافه کرد: عمده موارد ابتلا به هاری در کشورهای همسایه ایران شامل پاکستان، افغانستان و هند بوده است.
وی تصریح کرد: با توجه به شرایط مرزی ایران، کنترل هاری در کشور بسیار سنگین تر می شود.
رییس سازمان دامپزشکی کشور تعداد کانون های هاری در کشور را سالانه 200 تا 250 هزار مورد اعلام کرد و افزود: در بیشتر کانون ها به دلیل حیوان گزیدگی بیماری هاری رخ خواهد داد.
وی موارد حیون گزیدگی در کشور را بیش از 100 هزار مورد در سال دانست و افزود: 80 درصد موارد ابتلا به بیماری هاری به دلیل سگ گزیدگی بوده اما در حوزه دامی عمدتا بیماری در نشخوارکنندگان گزارش شده است.
دستور خاطر نشان ساخت: سالانه بیش از 65-60 درصد موارد کانون هاری در ایران، مربوط به گاوها و سایر نشخوارکنندگان است.
وی موارد انسانی ابتلا به هاری را کمتر 10 مورد در سال اعلام کرد و افزود: در پاکستان سالانه بیش از 5 هزار نفر به بیماری هاری مبتلا می شوند.
دستور با اشاره به برنامه های تدوین شده برای اتلاف سگ های ولگرد، اذعان داشت: هرگاه در بخش های مختلف عملکردها ضعیف می شود، نتیجه این رفتار در افزایش میزان ابتلا به هاری نمایان می شود.
وی ادامه داد: حدود 30 درصد از موارد ابتلا به هاری ناشی از گزش سگ های ولگرد است.
رییس سازمان دامپزشکی کشور از واکسیناسیون حدود 350 هزار قلاده سگ صاحب دار در راستای مقابله با بیماری هاری خبرداد.
وی افزود: در دهه 70 فقط حدود 25 هزار قلاده سگ تحت پوشش واکسیناسیون قرار می گرفت اما امروز این رقم به 350 هزار قلاده رسیده است.
دستور با اشاره به اعزام سریع اکیپ های دامپزشکی برای مطالعه موارد مشکوک به ابتلای هاری، گفت: همکاری های خوبی با موسسه پاستور در حال انجام است.
وی اظهار داشت: کنترل های بهداشتی مناسبی در مراکز کشتار برای تولید گوشت سالم انجام می شود همچنین به محض مشاهده موارد مشکوک مبتلا به بیماری هاری، دام معدوم شده و غرامت لازم به صاحب آن پرداخت می شود.
رییس سازمان دامپزشکی کشور خاطر نشان ساخت: همکاری های خوب بین بخشی در سال گذشته آغاز شده که از آن جمله می توان به تفاهم نامه همکاری بین سازمان های حفاظت محیط زیست و دامپزشکی برای مبارزه با بیماری های واگیر و مشترک اشاره کرد.
یاد آور می شود: همه سال روز 28 سپتامبر به عنوان روز جهانی هاری در جهان گرامی داشته می شود.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com