تشکیل ستاد مبارزه ملی با آنفولانزای پرندگان

تشکیل ستاد مبارزه ملی با آنفولانزای پرندگان
سید‌محمد دستور  با اعلام اینکه به زودی ستاد مبارزه ملی با آنفولانزای پرندگان تشکیل می‌شود گفت: برنامه‌های جامع و کاربردی هم آماده کرده‌ایم که در این ستاد ارائه می‌کنیم.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور افزود: تأکید این ستاد به ارتباطات بین بخشی است که در آن وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان محیط زیست، نیروهای انتظامی و قضایی و استانداری‌‌ها تعامل فعال خواهند داشت.
تمهیدات سازمان دامپزشکی کشور
وی در پاسخ به اینکه به تأکید کارشناسان فائو احتمال شیوع دوباره آنفولانزای پرندگان وجود دارد چه تمهیداتی دارید گفت: از سال 86 که نمونه‌هایی در کشور دیده شد پایش‌های سالانه و نمونه‌برداری‌های ثابت در کشور وجود دارد و در برخی موارد که با عوارض تنفسی همراه است و یا عوارض بالینی مشکوک دارد نمونه‌برداری‌های موردی نیز انجام می‌شود.
همکاری سازمان‌های بین‌المللی با ایران برای مقابله با آنفولانزای پرندگان
از دستور سوال شد که چرا در سال 86 و 89 بروز آنفولانزای پرندگان را به سازمان‌های بین‌المللی اعلام نکردید در حالی که طبق پروتکل جهانی آنها موظف به حمایت و همکاری‌اند گفت: این طور نیست. نمونه‌های تأیید شده و مشکوک به مراجع بین‌المللی اعلام شد و هم اکنون در برخی استان‌های کشور آزمایشات اولیه مربوط به آنفولانزای پرندگان را همین سازمان‌های بین‌المللی انجام می‌دهند. با آزمایشگاه‌های مرجع بین‌المللی هم ارتباط داریم.
وی افزود: ضمن اینکه در کشور نیز توان علمی و فنی خوبی وجود دارد و از ظرفیت‌های سازمان دامپزشکی موسسه تحقیقات واکسن سازی رازی، دانشکده‌های دامپزشکی و اعضای هیئت علمی در قالب کمیته‌های فنی استفاده می‌شود.
کشور ترکیه در دو سال گذشته با اعلام به موقع شیوع آنفولانزای پرندگان در کشور خودش به سازمان بین‌المللی توانست علاوه بر اینکه از حمایت مالی قابل توجه برخوردار شود یکی از ازمایشگاه های مرجع و مجهز نیز در این کشور از سوی سازمان‌های بین‌المللی راه‌اندازی شده است.
واردات تخم‌‌مرغ از هند در مرحله بررسی است
دستور در پاسخ به اینکه آیا اقدام به واردات تخم‌مرغ از هند با توجه به شرایط خاص آن مشکل به نظر می‌رسد؟ گفت: تنها تقاضای آنها به ما اعلام شده اما موافقت و مخالفت از سوی ما بستگی به بررسی و بازدید همه جانبه از شرایط بهداشتی امکانات و منطقه جغرافیایی این کشور است.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور تصریح کرد: اقدام به واردات تخم مرغ از هند تا زمانی که تمام شرایط آن مناسب نباشد انجام نخواهد شد.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com