تسهیلات با حداقل سود به کشاورزان و دامداران به زودی پرداخت می‌شود

تسهیلات با حداقل سود به کشاورزان و دامداران به زودی پرداخت می‌شود
سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی از پرداخت تسهیلات بانکی با حداقل سود برای تامین خوراک دام تا پیش از پایان امسال به کشاورزان و دامداران خبر داد.
 وزیر جهاد کشاورزی در این نشست اعلام کرد تا پایان مهرماه تمامی ثبت سفارش نهاده‌های دامداران و مرغداران در سامانه بازارگاه تامین شده و به دست آنها رسیده است.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه طبق گفته وزیر جهاد کشاورزی دامدار کارت با همکاری بانک کشاورزی تهیه شده است، افزود: تسهیلات دامدار کارت ۵۰ میلیون تومان با سود ۱۲ درصد در اختیار دامداران به منظور تامین خوراک دام قرار می‌گیرد. البته توزیع دامدار کارت از ۵ ماهه پایانی سال آغاز می‌شود و  به ازای هر دام ۱۳۰ هزار تومان تسهیلات یک ساله در اختیار دامداران قرار می‌گیرد که ۶درصد از سود آن مشمول یارانه دولتی شده است.

وی با بیان اینکه کشاورز کارت نیز به منظور تهیه کود شیمیایی فعال می‌شود، گفت: برای تامین نهاده دامی مورد نیاز کشور ماهانه به یک میلیارد دلار نیازداریم که با توافق وزیر جهاد کشاورزی و رییس کل بانک مرکزی روند تخصیص ارز شرایط بهتری در مقایسه با گذشته است.

آزادی‌خواه با تاکید بر اینکه خرید تضمینی محصولاتی مانند سیب و خرما انجام شده و خرید تضمینی زعفران نیز با همکاری تعاون روستایی آغاز می‌شود، عنوان کرد: رییس شرکت خدمات حمایتی کشاورزی نیز در این نشست اعلام کرد که تولید کود شیمیایی فسفاته کشور از یکصد هزار تن به ۳۰۰هزارت تن در سال افزایش یافته است.

وی با تاکید بر اینکه سالانه به ۴ میلیون ۵۵۰ هزار تن کود شیمیایی نیاز داریم که بخشی از آن را در داخل کشور تولید می‌شود، گفت: بر اساس اعلام رییس شرکت خدمات حمایتی کشاورزی شرایط توزیع کودهای شیمیایی ازته، فسفاته و اوره در داخل کشور علی رغم حذف ارز ترجیحی آن فراهم شده و ۵۰درصد تخفیف برای کشاورزان اعمال می‌شود.

وی با بیان اینکه رییس سازمان حفظ نباتات در نشست امروز میزان نیاز سالانه کل کشور به سموم را ۳۵ میلیون لیتر اعلام کرد، تصریح کرد: نظارت دقیق بر توزیع سموم صورت می‌گیرد تا سم تقلبی در اختیار کشاورزان قرار نگیرد، متاسفانه در برخی از موارد سموم قاچاق و تقلبی در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد که در راستای مقابله با سودجویان تاکنون ۳۶ فروشگاه غیرمجاز پلمپ شده است و نمایندگان عضو کمیسیون نیز خواستار تشدید برخوردها با متخلفین این حوزه شدند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه رییس سازمان پشتیبانی اعلام کرد که درحال حاضر ۲ میلیون ۷۸۲ هزار تن کالای اساسی در بنادر وجود دارد که باید بارگیری و در سطح کشور توزیع شود، ادامه داد: سازمان پشتیبانی امور دام باید ۷۰۰ هزار تن جو را سالانه خریداری و به عنوان ذخیره استراتژیک نگهداری کند اما از ابتدای سال تا کنون ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن جو را خریداری و بخشی از آن را توزیع کرده است.

آزادی‌خواه با اشاره به اینکه از ابتدای شهریورماه تاکنون هزار راس دام توسط سازمان پشتیبانی امور دام از دامداران خریداری شده است، اظهار داشت: گوشت دام ها در اختیار تحت پوششین نهادهای حمایتی مانند بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی(ره)   قرار می‌دهند.

وی افزود: مشوقی از سوی سازمان پشتیبانی امور دام برای دامداران دارای دام آبستن درنظر گرفته شده تا در صورت نگهداری دام‌های خود نهاده دریافت کنند،  در همین راستا ۲۳۰ هزار راس دام ثبت شده است.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه ۴۰ شرکت کشت فراسرزمینی در ۱۸ کشور دنیا که ۹ کشور آن مطرح هستند فعالیت می‌کنند، عنوان کرد: یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن محصول به کشور وارد کرده اند که عمدتا ذرت و جو است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم، اضافه کرد: ۱۰۰ و ۳۴ میلیون تن محصول کشاورزی در داخل کشور تولید شده که ۸ میلیون تن آن صادر شده است. به دلیل خشکسالی باید بخشی از گندم، جو و ذرت مورد نیاز کشور را از طریق کشت فراسرزمینی تامین کنیم.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: طرح ساماندهی محصولات کشاورزی با رای نمایندگان عضو کمیسیون به دلیل اینکه مواد آن در قالب طرح امنیت غذایی به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است تصویب نشد و طرح احیاء تبصره ۴ قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگها و مراتع برای بررسی بیشتر به کمیته‌ محیط زیست کمیسیون با حضور مسئولین سازمان منابع طبیعی، سازمان حفاظت از محیط زیست، سازمان جنگل‌ها و مراتع، معاونت تنقیح قوانین مجلس و مرکز پژوهش‌ها ارجاع داده شد.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com