ترخیص کالا بدون دریافت حقوق ورودی برای اولین بار

ترخیص کالا بدون دریافت حقوق ورودی برای اولین بار
معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران از ترخیص ۸۰ درصد کالاهای اساسی بدون دریافت حقوق ورودی خبر داد و گفت: این کار برای اولین بار در کشور در حال انجام است.
مهرداد جمال ارونقی، معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران درخصوص ترخیص نسیه کالاهای اساسی از گمرک توضیح داد: ۲۵ گروه کالاهای اساسی از جمله ذرت ، جو، دانه های روغنی ، شکر ، گندم و ... مانند مابقی کالاها ، طبق قانون ابتدا باید حقوق ورودی را که برای هر کشتی چندین میلیارد تومان می‌شود، بپردازند و بعد اجازه ترخیص کالا دارند اما با ارائه این تسهیلات ، در حال حاضر گمرک این اجازه را می دهد تا ۷۰ الی ۸۰ درصد کالاها ترخیص شود و ۲۰ درصد باقی‌مانده در گمرک بماند تا کالاها در بازار توزیع شود و پس از فروش و متعاقب آن ، پرداخت حقوق ورودی، ۲۰درصد باقی‌مانده هم ترخیص می‌شود.
ارونقی با اشاره به اینکه واردات کالاهای اساسی معمولاً شامل مالیات بر ارزش افزوده نمی‌شوند، اظهار کرد: در برخی موارد که واردکنندگان چند محموله در چند شناور ، موجود دارند ، گمرک کالای یک شناور را به عنوان وثیقه نگهداری و اجازه ترخیص کالاهای موجود در مابقی شناورها را صادر می کند که این هم روش دیگری در ارائه تسهیلات برای کالاهای اساسی است.
معاون فنی گمرک از وجود حدود ۴ میلیون تن کالاهای غیر اساسی غیر کانتینری در بنادر کشور که اغلب این کالاها سرمایه‌ای یا ماشین آلات مورد استفاده در خط تولید هستند، خبرداد و گفت: تسهیلاتی برای ترخیص زودتر و راحت‌تر کالاهای مورد نیاز تولید و مواد اولیه تولیدی در نظر گرفته شده که متعاقباً اعلام می گردد.
رئیس کمیته راهبری گمرک ایران درباره وضعیت موجودی کالاهای اساسی موجود در گمرک خاطر نشان کرد: طبق آمار ارائه شده از سوی مراجع ذیربط، حدود ۲ میلیون تن ذرت ، ۵۵۱ هزار تن جو ، ۴۰۷ هزار تن سویا و ۲۰۵ هزار تن دانه های روغنی در  بنادر کشور موجود است که متعاقب اظهار صاحبان کالا نسبت به انجام تشریفات گمرکی این اقلام بصورت شبانه روزی یا حمل یکسره اقدام می شود.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com