تداوم افزایش خودسرانه قیمت لبنیات

تداوم افزایش خودسرانه قیمت لبنیات
20روز از مجوز ستاد تنظیم بازار برای افزایش نرخ لبنیات میگذرد که برخی برندها دوباره اقدام به افزایش خودسرانه قیمت کرده‌اند یکی از این برندها ۷۰۰ تومان بیشتر از قیمت مصوب برچسب زده است.
در حالی که ستاد تنظیم بازار در چهلمین جلسه خود قیمت انواع شیر و لبنیات را حدود ۲۰ درصد افزایش داد در این میان یک برند لبنی ظاهراً به این قیمت ها و به قانون پایبند نیستند به تازگی و به طور خودسرانه قیمت های جدیدی را  روی بطری های شیر حک کرده که 700 تومان بیش از قیمت مصوب است.
برند لبنی  معروف«ک»بطری شیر۳ درصد  چربی را به قیمت ۶۰۰۰ تومان برچسب زده در حالی که بر اساس اعلام ستاد تنظیم بازاردر 22 خرداد امسال قیمت هر بطری شیر سه درصد چربی ۵۳۰۰ تومان اعلام شده بود.
افزایش خودسرانه ۷۰۰ تومانی قیمت در یک بطری شیر حاکی از بی توجهی شرکت های لبنی به قوانین و مصوبات بالادستی است که این موضوع در سال‌های گذشته بارها و بارها از سوی آنها تکرار شده و با همین ترفند قیمت محصولات لبنی را افزایش داده‌اند.
علاوه بر این ها ظاهراً صنایع لبنی قانون بازدارنده این در مقابل خود نمی بیند،پرونده‌هایی که سازمان تعزیرات حکومتی در برخی مواقع برای آنها تشکیل می دهد در حدی نبوده که بتواند جلوی آنها را بگیرد شگرد صنایع لبنی در سالهای گذشته بر همین پاشنه چرخیده که ابتدا آنها قیمت را خودشان افزایش داده اند و پس از آن با توجیه های مختلف مسئولان را برای افزایش دادن قیمت مجاب کردند.
پرسش اینجاست که آیا افزایش ۲۰ درصدی برای کارخانه‌های لبنی قانع کننده نبود که در کمتر از ۲۰ روز به طور خودسرانه به افزایش قیمت دست زده‌اند؟
افزایش قیمت محصولات لبنی صدای قشر متوسط جامعه را در آورده است. آنها توان خرید با قیمت بالا را ندارند به ویژه اینکه شیر و لبنیات یک محصول ضروری و اساسی به ویژه برای کودکان و نوجوانان در حال رشد است.
سرانه مصرف شیر در کشور نصف میانگین جهانی است متوسط مصرف شیر در ایران ۸۰ لیتر است در حالی که میانگین این رقم در جهان ۱۶۰ لیتر و در بین کشورهای اروپایی و آمریکایی ۳۰۰ تا ۴۰۰ لیتر و در برخی از کشورها تا ۵۰۰ لیتر است در بسیاری از کشورها مصرف لبنیات به عنوان شاخص توسعه یافتگی و سلامت به حساب می آید کشورها تلاش می‌کنند با کاهش قیمت و یا پرداخت یارانه مصرف این محصول اساسی را بالا ببرند.


 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com