تحقیقات جدید حاکیست باکتری کامپیلوباکتر در محصولات گوشت مرغ هم وجود دارد

تحقیقات جدید حاکیست باکتری کامپیلوباکتر در محصولات گوشت مرغ هم وجود دارد
محققین دانشگاه کارولینای شمالی امریکا در تحقیقات خود پی بردند که باکتری کامپیلوباکتر در محصولات گوشت مرغ موجود در فروشگاهها و خرده فروشی ها وجود دارد. 
سرپرست تیم محققان در این باره می گوید: "دو نوع سویه کامپیلوباکتر وجود دارد که نگران کننده هستند: سویۀ C.coli و C.jejuni . سویۀ C.jejuni در 90 درصد مسمومیت های غذایی ناشی از آلودگی کامپیلوباکتر نقش دارد اما نکتۀ مثبت این است که این سویه حامل ژن های مقاوم به داروها نیست. در مقابل، سویۀ C.coli حامل ژن های مقاوم به دارو است اما عامل بیماریزای قوی انسانی محسوب نمی گردد."
وی ادامه داد: "از آنجائیکه کامپیلوباکترها ساختاری تغییر پذیر دارند سویه ها می توانند ماهیت ژنتیکی خود را تغییر دهند. چنانچه سویۀ C.coli به تعداد زیادی سویۀ C.jejuni تبدیل شود و در واقع قدرت بیماری زایی خود را افزایش دهد بدین ترتیب احتمال ابتلا و آلودگی افزایش می یابد که مقاوم به آنتی بیوتیک هم هستند."

محققین بر روی وجود سویه های کامپیلوباکتر در مرغداری ها و فراوری ها و یا فروشگاههای خرده فروشی تحقیق کردند و طبق تحقیقات آنها سویۀ C.coli بیشتر در فارم های مرغداری وجود دارد (54 تا 60 درصد) در حالی که سویۀ C.jejuni عمدتاً در فروشگاهها و خرده فرروشی ها وجود دارد (69درصد). سپس محققین در خصوص وجود ژن های مقاوم به آنتی بیوتیک (AMR) در قطعه های مرغ تست کردند و متوجه شدند که 90 درصد از هر دو سویۀ C.coli و C.jejuni حاوی حداقل یک ژن مقاوم به آنتی بیوتیک هستند در حالی که 43 درصد آنها حاوی ژن های مقاوم به دو یا چند داروی آنتی بیوتیک هستند. 24 درصد از سویه های C.jejuni حاوی ژن های مقاوم به آنتی بیوتیک فلوروکینولون هستند – که آخرین راه دفاعی در مقابل کامپیلوباکترهاست.
 
همچنین تیم محققین متوجه بیشتر شدنِ تعداد سویه های جدید کامپیلوباکترها شدند – 21 سویه در سال 2019 که در مقابل 2 سویه ای که در سال 2018 ثبت شده بود عدد بالایی است. این یافته حاکیست که تغییرات چشمگیری در ژنوم کامپیلوباکتر رخ می دهد که پتانسیل لازم برای مقاوم به آنتی بیوتیک شدن و عامل بیماریزایی بیشتر را دارند.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com