تامین ارز معضل بزرگ واردات نهاده‌های دامی

تامین ارز معضل بزرگ واردات نهاده‌های دامی
حسن کیهانی از مشکلات پیش روی بخش خصوصی برای واردات کالاهای اساسی در حوزه کشاورزی انتقاد کرد و گفت: برای تامین نیاز کارخانجات خوراک دام و طیور نیاز داریم تا دولت ارز ۴۲۰۰ تومانی را به تشکل ها برای واردات نهاده‌های مورد نیاز شامل جو، ذرت و کنجاله سویا اختصاص دهد.
وی در مورد نحوه ثبت سفارش برای واردات نهاده ها بیان کرد: در ابتدا فرد یا شرکت وارد کننده باید ثبت سفارش داشته باشد، پس از ثبت سفارش، با توجه به عملکرد شرکت‌ها استعلامی از وزارت صنعت، معدن و تجارت گرفته ‌می شود.
مدیرعامل شرکت تعاونی تامین نیاز کارخانجات دام و طیور کشور افزود: طی روند طولانی دو یا سه ماه پس از تایید صلاحیت، شرکت موردنظر توسط وزارت صمت به  بانک مرکزی جهت تامین ارز معرفی می شود.
وی با بیان اینکه وزارت صمت تایید صلاحیت واردکننده نهاده های دامی را به انجمن واردکنندگان سپرده است، اظهارکرد: هرچند این امر با اعتراض تشکل‌های بخش کشاورزی روبه‌رو شده و برای رفع آن نیز مکاتبات زیادی صورت گرفته است.
 کیهانی با بیان اینکه پس از آنکه از انجمن واردکنندگان نامه تایید صلاحیت دریافت شد باید در بانک مرکزی برای دریافت ارز مدت زمان زیادی منتظر ماند، تصریح کرد: بسته به منابع محدود و مشکلات ارزی موجود، مدت زمان تهیه ارز نیز پروسه طولانی را دربر می گیرد.
وی افزود: جالب اینجاست در صورت عدم تامین ارز مرغوب از سوی بانک مرکزی، معادل آن ارزهای دیگر، یوان اختصاص می دهد که تبدیل و انتقال آن از طریق صرافی های مجاز بیش از ۱۷ درصد هزینه اضافی را به وارد کننده تحمیل می کند.
مدیرعامل شرکت تعاونی تامین نیاز کارخانجات دام و طیور کشور یکی از علل طولانی شدن تامین ارز در خصوص واردات نهاده را محدودیت منابع ارزی بانک مرکزی دانست و گفت: مراودات تجاری بین کشورها بر اساس ارز رایج یورو محاسبه می‌شود که به دلیل محدودیت منابع ارزی بانک مرکزی گاهی حدود ۲ یا ۳ ماه تامین ارز نهاده‌های دامی به طول می انجامد.

توسعه بن دا فرآور

وی با تاکید بر اینکه به عنوان تشکل بخش کشاورزی در بحث واردات نهاده‌های دامی دچار مسائل زیادی هستیم، تصریح کرد: تخصیص ارز و تامین ارز، هزینه‌های ارزی و مسائل درون تشکلی، مشکلاتی است که موجب شده یک تشکل واردکننده نتواند با خیال آسوده نیاز زیر مجموعه خود را تامین کند.  
کیهانی از کاهش توزیع نهاده ها در سامانه بازارگاه انتقاد کرد و گفت: عرضه محدود علوفه منجر به افزایش قیمت آن در بازار و تحمیل هزینه های اضافی به تولیدکنندگان بخش خوراک دام کشور شده است.
رئیس اتحادیه کارخانجات خوراک دام و طیور آبزیان کشور در مورد قیمت سبوس گندم اظهارکرد: هرسال و در مقاطع مختلف زمانی، به بهانه تامین هزینه های کارخانه های آرد، قیمت سبوس را افزایش می دهند، خرداد ماه سال گذشته با آنکه قیمت سبوس را افزایش داده بودند اما بازهم قیمت آن تا مرز ۱۲۵۰ تومان در هر کیلوگرم رفت که با اعتراض تشکل های تولیدی به ۱۰۰۰ تومان رسید.
کیهانی با بیان اینکه در تیر ماه امسال با مصوبه  ستاد تنظیم، دوباره افزایش یک باره  در قیمت سبوس گندم اعمال شده است، گفت: بدون در نظر گرفتن افزایش هزینه تولید در بخش های مختلف تولیدی وابسته به خوراک دام، قیمت سبوس را به کیلویی ۱۴۰۰ تومان افزایش دادند.
وی از افزایش یک باره ۴۰ درصدی قیمت سبوس گندم در تیرماه امسال خبر داد و گفت: اگر مسئولان نظراتی بر قیمت ها نکنند ما دچار مشکلات بزرگی می شویم.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com