تاخیر در اصلاح سامانه بازارگاه؛ تقویت شائبه فساد در توزیع نهاده‌

تاخیر در اصلاح سامانه بازارگاه؛ تقویت شائبه فساد در توزیع نهاده‌
مجید موافق قدیری، رئیس هیأت مدیره انجمن کارخانجات خوراک دام، طیور و آبزیان در خصوص شکل‌گیری شائبه‌ای مبنی بر اینکه برخی مرغداران با همکاری برخی از مسئولان در وزارت جهاد کشاورزی سهمیه نهاده بیشتری دریافت می‌کنند و مقداری از این سهمیه را در بازار آزاد به فروش می‌رسانند، گفت: صلاحیت اظهار نظر در این خصوص را ندارم و نهادهای مربوطه باید به این سوال پاسخ بدهند. اما واقعیت این است که یکی از مشکلاتی که ارز ۴۲۰۰ تومانی برایمان به ارمغان آورد فساد و رانت در حلقه‌های مختلف زنجیره تأمین محصولات پروتئینی بود.
وی تصریح کرد: چنانچه دیدیم زمانی که برای واردات گوشت قرمز و کره ارز ۴۲۰۰ تومانی اختصاص می‌یافت مشکلات این حوزه در بخش خصوصی و دولتی بسیار زیاد بود و پس از اینکه ارز ترجیحی این کالاها حذف شد حاشیه‌های این بخش به شدت کاهش پیدا کرد.
قدیری با تاکید بر اینکه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از واردات کالاهای اساسی از جمله نهاده‌های دامی می‌تواند در کاهش فساد پیرامونی بسیار مؤثر باشد، افزود: حدود دو سال از راه اندازی سامانه بازارگاه می‌گذرد اما ایرادات اصلی این سامانه کماکان بر قوت خود باقی است.
وی با اشاره به تأخیر وزارت جهاد کشاورزی و بانک کشاورزی در اضافه کردن لیست کارخانجات تولید کننده خوراک دام و طیور به سامانه بازارگاه، گفت: علی رغم پیگیری‌ها و رایزنی‌های متعدد همین تأخیر، شائبه مذکور را می‌تواند تقویت و ما را نگران کند که شاید سیاستگذار اقتصادی عمداً نمی‌خواهد چنین کاری انجام شود. بهرحال ما همیشه معتقدیم رصد و پایش ۷۱۴ کارخانجات خوراک دام بسیار ساده‌تر و سریع‌تر از کنترل بیش از ۴۰ هزار مرغدار و دامدار است. ضمن اینکه فراموش نکنیم با این روش کاهش وابستگی کشور و کاهش خروج ارز و البته افزایش کیفیت محصولات پروتئینی را در راستای سیاست‌های کلی وزارت جهاد و ستاد تنظیم بازار کشور شاهد خواهیم بود.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com