بیوسکیوریتی برای گله های گاو

بیوسکیوریتی برای گله های گاو
مدیریت عالی بیوسکیوریتی فارم نه تنها در کنترل اسهال ویروسی گاو بسیار موثر است بلکه هر بیماری دیگری را که از منابع خارج از فارم شما به گله وارد می شود را نیز در بر می گیرد.بیوسکیوریتی ارزانترین و موثرترین روش کنترل بیماری است زیرا واکسیناسیون نمی تواند بیماری را از بین ببرد و درماننیز فقط می تواند مرگ و میر را کاهش دهد. بسیاری از بیماری های گاوی از طریق خون، بزاق، مدفوع، ادرار یا هوای تنفسی گاو پخش می شود و باید توجه ویژه ای شود تا ارتباط میان حیوانات با هم یا حیوانات با اشیا کاهش یابد. این کار با ایزوله کردن حیوان، کنترل حرکت او در فارم یا اطراف آن، کنترل دقیق حشرات و همچنین پاکسازی و ضدعفونی کردن وسایل به دست می آید.

ایزولاسیون حیوان
بیماری های گاوی بیشتر از طریق ارتباط میان گاوها به وجود می آید و محدود کردن این ارتباط مهم ترین بخش بیوسکیوریتی را تشکیل می دهد. گاوی که تازه وارد یک گله می شود باید حداقل به مدت 30 روز از دیگر گاوها جدا بماند. منطقه ایزولاسیون باید از دیگر مناطق نگهداری گاوها جدا باشد و بهترین مکان برای آن جایی است که از زه کشی و مسیر عبور هوای دیگر قسمت های فارم دور باشد. پرونده سلامت باید برای تمامی حیواناتی که تازه وارد فارم می شوند تقاضا شود و این دام جدید هر روز باید معاینه شود تا علائم زود رس بیماری تحت درمان قرار گیرد. آزمایش بیماری های رایج، مانند اسهال ویروسی گاو، آناپلاسموزیس و بیماری جان، باید خیلی سریع در دوره ایزولاسیون انجام شود تا قبل از آن که حیوان در کنار گاوهای دیگر قرار بگیرد، نتایج آن به دست بیاید. کرم زدایی و واکسیناسیون حیوانات نیز حائز اهمیت است. حیوانات بیمار باید تا زمانی که تمامی علائم بیماری از بین برود حداقل به مدت یک هفته ایزوله نگهداری شوند. گاوهای جوان تر و ضعیف را معمولا بیشتر در معرض بیماری هستند و باید جدا از حیوانات پیرتر نگه داشته شوند زیرا سیستم ایمنی آن ها هنوز در حال شکل گیری است. حیوانات مرده باید  سوزانده شوند یا در عمق زیاد دفن شوند یا کمپوست شوند تا تبدیل به منبع بیماری برای دیگر حیوانات نشوند. اگر مسئله ای مبنی بر این وجود دارد که چرا حیوان مرده است، کالبدشکافی باید انجام شود تا علت مرگ مشخص شود.
رفت و آمدها به فارم باید کنترل شود تا بیوسکوریتی موثر واقع شود. بیماری می تواند از طریق افراد، دیگر حیوانات خانگی، جوندگان (مانند موش ها)، پرندگان (مانند کبوترها)، حشرات (مانند مگس ها) و وسایل نقلیه منتقل شود. فارم باید کنترل شود و درهای آن زمانی که کسی آن اطراف نیست بسته شود. دادن تنها یک اجازه ورود ساده، برای کنترل و مدیریت کار بسیار آسانی است. بازدید کنندگان از فارم باید لباس های تمیز و کفش هایی عاری از مدفوع بپوشند. چکمه های پلاستیکی باید در دسترس باشد. هر کسی که حیوانات را مداوا می کند باید قبل از آن دستش را به حیوانات دیگر بزند به خوبی دست را بشوید یا دستکش یک بار مصرف به دست کند. وسایل نقلیه ای که در فارم دیگر بوده اند نباید وارد انبار علوفه یا مراتع شوند. حیوانات خانگی خارج از فارم باید دور از حیوانات مزرعه و منابع خوراکی قرار داده شوند. خوراک و مواد شیمیایی کشاورزی باید در جایی مطمئن ذخیره شوند. در نهایت، برنامه ای موثر برای کنترل آفات باید صورت گیرد. این کار می تواند شامل نرده کشی، تله دارای صفحه نمایش یا طعمه باشد.

پاکسازی و ضدعفونی
ضدعفونی به معنای میکروب زدایی از یک وسیله است. بعضی ازنمونه های رایج وسایلی که می توانند بیماری را پخش کنند، وسایل مدیریت و رسیدگی می باشند مانند لوله معده ای، شاخ سوز، تجهیزات اخته کردن و دیگر وسایلی که برای بیش از یک حیوان بدون ضدعفونی استفاده می شود. بهتر است سرنگ و سوزن یک بار مصرف برای گاو داشته باشیم. سرنگ های چندبار مصرف باید به خوبی جوشانده ، آب کشیده و خشک شوند و سپس تا زمانی که از آن ها استفاده مجدد شود در یک کیسه پلاستیکی قرار داده شوند.از ضدعفونی کننده ها بر روی سوزن و سرنگ استفاده نکنید زیرا اثر واکسن ها را کم می کند. برای آن که ضدعفونی موثر باشد، وسایلی باید قبل از ضدعفونی شدن تمیز شوند. شستن وسیله با صابون و آب و سپس آب کشی دقیق میکروب ها را از بین می برد. وجود مدفوع یا دیگر مایعات بدن مانند بزاق اثر ضدعفونی را ناموثر می کند. ضدعفونی کننده های بسیاری در بازار وجود دارد که اگر طبق دستورالعمل استفاده شوند، بسیار موثر خواهند بود. کلرهگزیدین ضدعفونی کننده بسیار خوبی است که در بازار موجود است و محلولی 2 درصدی است.
ضدعفونی کننده ها اگر با رعایت موارد زیر انجام شوند، موثر خواهند بود:
•    وسیله ای که ضدعفونی می شود باید تمیز باشد. هر گونه مدفوع، بزاق یا خون باید پاک شود تا ضدعفونی انجام شود.
•    ضدعفونی کننده برای موثر بودن در برابر میکروب هایی طراحی شده است که باید کشته شده است. همیشه ضدعفونی کننده ای خریداری کنید که در برابر طیف وسیعی از میکروب های رایج موثر است.
•    ضدعفونی کننده به خوبی ترکیب شده باشد.استفاده از مقدار خیلی کم یا خیلی زیاد ضدعفونی کننده در محلول باعث می شود که ضدعفونی کننده تاثیر کمتری داشته باشد. همیشه از دستورالعمل های درج شده روی لیبل برای ترکیب کردن استفاده کنید.
•    هر وسیله ای باید 5 تا 10 دقیقه در ضدعفونی کننده قرار گیرد.
اسید هیپوکلریک (سفیدکننده) به صورت رایج استفاده می شود، ضدعفونی کننده ای ارزان و موثر است که البته روش استفاده از آن روی لیبل نوشته نشده است. برخی از نکاتی که باید در استفاده از سفیدکننده به عنوان ضدعفونی کننده در نظر بگیرید در زیر آمده است:
•    اسید هیپوکلریک می تواند بخارهای سمی و مضر تولید کند و باید همیشه بیرون از محیط بسته استفاده شود. هرگز این اسید را با آمونیاک یا سرکه مخلوط نکنید زیرا گازی سمی از آن تولید می شود.
•    اسید هیپوکلریک اغلب به صورت کاملا فشرده تولید می شود؛ یک هشتم تا نیم لیوان از آن برای چهار لیتر آب کافی است.
•    محلول اسید هیپوکلریک برای ضدعفونی کردن نمی تواند انبار شود و باید حتما به صورت تازه آن را استفاده کرد.
•    اسید هیپوکلریک خورنده فلزات است، پارچه ها را از بین می برد و بحساسیت پوستی ایجاد می کند؛ برخی از افراد به بخارهای این اسید نیز بسیار حساس هستند.
برنامه بیوسکیوریتی موثر که شامل ایزولاسیون، کنترل حرکت در فارم و اطرف آن و ضدعفونی کردن وسایلی که برای بیش از یک حیوان استفاده می شوند ارزان ترین و موثرترین نوع کنترل بیماری در گله های گاو است.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com