بیشترین بروز آنفولانزای طیور در کدام مناطق جهان رخ می دهد

بیشترین بروز آنفولانزای طیور در کدام مناطق جهان رخ می دهد
مناطق پر خطر از لحاظ شیوع ویروس آنفولانزای مرغی توسط  یک گروه تحقیقاتی شناسایی و نتیجه تحقیقات در یک نقشه از کره زمین مشخص شده است. نتیجه این تحقیقات مشخص کرد که بقایای این ویروس هنوز در مناطقی از بنگلادش، هند و ویتنام و حتی اندونزی و فیلیپین وجود دارد.
مناطقی از کشور چین نیز تحت تاثیر ویروس قرار گرفته اند ولی از لحاظ میزان خطر برای محیط زیست در مرحله هشدار قرار ندارند. در حالیکه تایلند در منطقه هشدار قرار دارد دلیل این امر را کارشناسان، تفاوت فرهنگی موجود در این کشورها عنوان کرده اند.
این تحقیقات در مجله علوم ارتباطات نیز منتشر شده است (حیطه فعالیت این مجله در زمینه فیزیک، شیمی،زمین شناسی و زیست شناسی، زیست شناسی تکاملی، علوم گیاهی، میکروبیولوژی، اکولوژی و تکامل، فسیل شناسیو نجوم است. آخرین پژوهش ها در زمینه بیوفیزیک، مهندسی زیستی، فیزیک و شیمیاییعلوم زیست محیطی، نیز در این مجله منتشر می شود).
در پژوهش منتشره در این مجله از 8349 واحد مرغداری در چین اطلاعات جمع آوری کرده و ارتباط بین این مناطق را پیدا کردند. برای نمایش بهتر نتایج بدست آمده از مدل های آماری استفاده شده تا میزان خطر ابتلا به ویروس در کشورهای آسیایی نشان داده شود.
میزان تراکم مرغداری محلی به عنوان یکی از مهمترین شاخص های تخمین خطر ابتلا به این ویروس در نظر گرفته شده است. از دیگر عوامل کلیدی در این پژوهش می توان به حضور انواع دیگر پرندگان در محل مرغداری، نوع پوشش زمین و عوامل تاثیرگذار انسانی اشاره کرد.

نقش غرفه های عرضه مرغ در بازارهای تره بار
ویروس آنفولانزای مرغی از طریق مدفوع پرندگان خارج شده و از طریق ارتباط نزدیک با پرندگان مبتلا یا مدفوع آنها به انسان سرایت می‌کند. افرادی که تا به حال به این بیماری مبتلا شده‌اند، کسانی بوده‌اند که در مناطقی که قلمرو پرندگان بیمار بوده ساکن بوده و با این پرندگان ارتباط مستقیم داشته‌اند.
تنوع توالی ژنتیکی بدست آمده در این تحقیق نشان می دهد که ویروس آنفولانزا بطور گسترده ای در این کشور منتشر شده و در دسته های طیور موجود در مرغداری در مقیاس وسیع غیرقابل تشخیص بوده و هنگامی که شناسایی می شود قابلیت انتقال به انسان را دارد. تحقیقات پیرامون دسته طیور وحشی و مهاجر و ویروس های موجود در میان آن ها تا کنون بی نتیجه مانده است. ویروس آنفولانزای مرغی در مرحله نخست در بین پرندگان قابل شیوع است. این ویروس می‌تواند به انسان‌هایی که در تماس مستقیم با پرندگان مبتلا هستند نیز سرایت یابد.
از دیگر عوامل دخیل در این امر می توان به میزان تراکم ماکیان در هر متر مربع در منطقه مرغداری ها اشاره کرد. ناگفته نماند که از دیگر عوامل موثر در شیوع این بیماری می توان به انواع مرغداری های موجود: مانند مرغداری های باز در مقابل مرغداری های بسته یا فارم های پرورش مرغ و روش های مدیریتی به کار گرفته شده من جمله؛ میزان جابجایی پرندگان، وجود جوجه کشی ها و کشتار گاه های مربوط به پرندگان اشاره کرد.
انتخاب گندزدایى هاى موثر، با کیفیت و آسان، اجراى برنامه ایمن سازى محیطى موثر با هدف مقابله با عوامل شناخته شده خطر ساز و همچنین کاهش جابجایى و سایل نقلیه و رفت و آمد افراد و مهم تر از همه پاک سازى و ضد عفونى کردن کلیه وسایل نقلیه و تجهیزات که به محل نگهدارى ماکیان وارد مى شوند، ممانعت از ورود پرندگان وحشى به محل نگهدارى مرغداری هاى تجارى، تمیز کردن کلیه مواد غذایى ریخته شده از ظروف غذا (جلوگیری از تجمع پرندگان وحشى)، خوددارى از تجمع آب هاى راکد و عدم استفاده از آب هاى سطحى براى تامین آب مرغداری هاى تجارى (چرا که امکان آلودگى این نوع آب ها بواسطه فضله پرندگان وحشى زیاد است) از جمله مواردی است که برای جلوگیری از انتشار این ویروس باید اعمال شود.

شبکه انتقال طیور
بازارهای تره باری که مرغ در آنها به فروش می رسد، مرغ های مورد نیاز خود را از مناطق گسترده در سراسر کشور جمع آوری می کنند و مرغ هایی که تاکنون به فروش نرفته اند معمولا به این بازار آورده می شوند، دلیل این امر قابلیت اتصال این بازار به شبکه های متعدد عرضه طیور می باشد.
میزان تراکم این میادین در مناطق که برای شهروندان شناخته شده است به نوبه خود ریسک شیوع ویروس آنفولانزای مرغی را بالا می برد.
با توجه به آمار ارائه شده، روستاهای مجاور مناطق آبی نخستین مناطقی بودند که شیوع این ویروس را تجربه کردند. اشاعه این ویروس برخی از مزارع بزرگ پرورش طیور و همچنین بسیاری از گله‌های کوچک را آلوده کرد.
در حال حاضر دولت چین به منظور پیشگیری از گسترش ویروس آنفولانزای مرغی تدابیر شدید امنیتی و نظارتی را بر روی واحدهای پخش و فروش مرغ زنده، اعمال می کند.

میزبان طبیعی ویروس آنفولانزا
مطالعات اولیه نشان می داد که این ویروس توسط پرندگان مهاجر آبزی به ویژه اردک وحشی به مرغداری ها سرایت کرده است.
عمده ترین منبع ویروس برای پرندگان، سایر پرندگان آلوده است، بنابراین اساس پیشگیری از عفونت با ویروس آنفولانزا، شامل جدا کردن پرندگان حساس از پرندگان آلوده و دور نگه داشتن پرندگان حساس از ترشحات و مدفوع پرندگان آلوده می باشد.
به طور کلی، قرنطینه می تواند اولین خط دفاعی در مقابل هر بیماری عفونی باشد. انتقال آلودگی می تواند، هنگام مجاورت و نزدیکی پرندگان حساس با پرندگان مبتلا و یا به هنگام آلوده شدن محیط پرندگان حساس با مدفوع پرندگان مبتلا اتفاق بیافتد. این گونه عفونت ها به وسیله آلودگی تجهیزات، وسائل نقلیه، وسایل تلقیح و مایه کوبی، دان، آب و غیره اتفاق افتد.
از آنجایی که پرندگان وحشی به عنوان یک منبع مهم ویروس آنفولانزا و آلوده کننده اهلی محسوب می گردد، بنابراین کاهش تماس بین این دو گروه از پرندگان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. تاکنون به منظور توقف این بیماری و کاهش خطر ابتلا در میان پرندگان و انسان‌های سالم،  میلیون‌ها مرغ، جوجه و اردک در کشورهای آلوده شده آسیایی کشتار شده ‌اند.
پاکسازی در مناطق مستعد و آسیب‌ پذیر مانند مرغداری‌ها و فارم ها افزایش یافته است. همچنین از پزشکان خواسته شده تا نسبت به علائم بیماری در بیماران کنجکاوتر بوده و آنها را تحت کنترل دقیق داشته باشند.
بر اساس آمار منتشر شده از کمیته بهداشت چین در سال 2013، در مجموع 433 مورد ابتلا به بیماری آنفلوانزای مرغی در این کشور گزارش شده که از این میان 60 نفر از مبتلایان جان باخته اند.
ناگفته نماند که از میان عوامل تاثیرگذار در این تحقیق نقش بهداشت محیط زیست (biosecurity) را نباید دست کم گرفت.
داده هاى بدست آمده از نظارت و مراقبت همراه با تجربه های پیشین حاصل از شیوع آنفلوانزای مرغى و دیگر بیماری هاى مسرى کشنده و واگیردار در دامپروری ها مى توانند براى ایجاد محیط زیستی سالم و موثر ما را یارى نماید.
چنین راهبردهایى از یک سو بایستى معطوف به فوریت هاى شیوع بیمارى و از سوى دیگر به صورتى فعالانه تر در حفظ استانداردهاى برتر محیط زیستى در همه زمان ها مورد استفاده قرار گرفته شود.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com