بهره‌برداری از 573 طرح در حوزه دام و طیور در سال 99 کشاورزی

بهره‌برداری از 573 طرح در حوزه دام و طیور در سال 99 کشاورزی
معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی گفت: در سال 99، 573 طرح در حوزه دام و طیور، تولید شیر، گوشت قرمز و سفید و تخم مرغ با اعتبار 5700 میلیارد تومان به بهره برداری رسید و برای 6 هزار و 650 نفر اشتغال مستقیم ایجاد شد.
به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، مرتضی رضایی در نشست خبری که به مناسبت ایام دهه فجر برگزار شد، در رابطه با میزان صادرات تولیدات دامی اظهار کرد: 790 هزار تن فرآورده لبنی بر پایه شیر خام، 31 هزار تن گوشت مرغ، 54 هزار تن تخم مرغ و 1400 تن عسل از کشور صادر شده که ارزش این صادرات 680 میلیون دلار بوده است.
وی افزود: در سال 99، 573 طرح در حوزه دام و طیور، تولید شیر، گوشت قرمز و سفید و تخم مرغ با اعتبار 5700 میلیارد تومان به بهره برداری رسید که سرمایه‌گذاری این طرح‌ها توسط بخش خصوصی و با استفاده از تسهیلات بانکی انجام شده و برای 6 هزار و 650 نفر اشتغال مستقیم ایجاد شده است.
رضایی به تفکیک طرح‌های حوزه دام و طیور پرداخت و ادامه داد: در حوزه تولید شیر، 143 واحد به ظرفیت 90 هزار راس دام و 820 هزار تن شیر و در حوزه پروار بندی 266 طرح به ظرفیت 10 هزار تن گوشت قرمز به بهره برداری رسیده است.
وی با بیان ان که نژاد مرغ آرین امسال به دستور مقام معظم رهبری و با توجه به نیاز کشور احیا شد، تصریح کرد: در سال جاری نیمی از نیاز کشور به مرغ اجداد از نژاد آرین ایران تأمین شد و سال آینده این رقم به 100درصد خواهد رسید.
رضایی افزود: امسال 126 هزار قطعه نیاز کشور به مرغ اجداد از نژاد کاملاً ایرانی آرین تأمین شد که سال آینده تمام نیاز داخل را از این نژاد تأمین خواهیم کرد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: آمریکا به رغم اینکه مدعی عدم تحریم غذا و دارو است اما حدود 9 ماه اجازه واردات مرغ اجداد به ایران را نداد و اگر تحریم آمریکا ادامه داشت و ما مرغ نژاد آرین را احیا نکرده بودیم ممکن بود تولید مرغ داخل به صفر برسد.
وی ادامه داد: در حوزه تولید مرغ گوشتی 73 واحد جدید به ظرفیت سالانه 18 هزار تن گوشت، در تولید مرغ مادر گوشتی 13 واحد با ظرفیت 145 میلیون قطعه جوجه یک روزه و 20 واحد مرغ تخم گذار با طرفیت تولید 32 هزار تن تخم مرغ و همچنین 48 واحد تولید سایر ماکیان و دو واحد جوجه کشی به ظرفیت 35 میلیون قطعه در سال به بهره برداری رسید.

البرز گستر دارو

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی در رابطه با اجرای طرح مرغ سایز گفت: با این طرح به مرغداران بر اساس تولید مرغ در 40 تا 42 روز نهاده تحویل داده می‌شود.
وی افزود: اجرای کامل این طرح به همراهی مردم نیاز دارد و تا زمانی که مصرف کننده از فروشگاه مرغ با وزن بالا درخواست می‌کند امکان تحقق کامل این مساله را نداریم.
معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به مقایسه میزان تولید در سال 99 نسبت به مدت مشابه در سال گذشته گفت: در سال گذشته 895 هزار تن گوشت قرمز، 11 میلیون تن شیر، 2.7 میلیون تن گوشت مرغ و یک میلیون و 17 هزار تن تخم مرغ در کشور تولید شد که در سال جاری تولیدات گوشت قرمز 6.5 درصد، شیر خام 2.3 درصد، تخم مرغ 1.7 درصد رشد داشته و گوشت مرغ کاهش داشته است.
وی با اشاره به افزایش مصرف سرانه محصولات دام و طیور عنوان کرد: سرانه مصرف گوشت قرمز 12 کیلو و 390 گرم، طیور 32 کیلوگرم، تخم مرغ 11 کیلو و 300 گرم است و هر ایرانی روزانه 37.45 گرم پروتئین دریافت می‌کند.
رضایی با اشاره به این که پیگیر افزایش ضریب خوداتکایی در تولید کره هستیم، خاطرنشان کرد: واردات کره در سال گذشته 50 هزار تن بوده، در حالی که میزان واردات این محصول در 9 ماهه سال جاری حدود 7 هزار تن اعلام شده است، بنابراین 85 درصد در این زمینه خودکفایی حاصل و از خروج سالانه حدود 250 تا 300 میلیون دلار جلوگیری شده است.
وی با اشاره به این که توان تولید کره در کشور بالای 70 هزار تن است، تأکید کرد: اگر صادرات شیرخشک نباشد برای کارخانه نیز تولید کره صرف نمی‌کند چرا که محصولات جانبی تولید کره، شیرخشک است، بنابراین ما از وزارت صمت درخواست کردیم صادرات شیرخشک را آزاد کند و به ما قول پیگیری و حل این مشکل را دادند.
معاون وزیر جهاد کشاورزی در رابطه با کاهش واردات گوشت قرمز در سال جاری اذعان کرد: بر اساس آمار گمرک امسال 4 هزار و 630 تن گوشت گوسفندی و 28 هزار تن گوشت گاوی وارد کشور شده که ارزش این واردات به ترتیب 30 و 121 میلیون دلار بوده است.
وی با اشاره به این که وظیفه وزارت جهاد کشاورزی تامین محصولات تا عمده فروشی است، تصریح کرد: در این راستا طرحی را شروع کردیم که بر اساس آن باید قیمت تخم مرغ روی بسته بندی و همچنین روی هر عدد تخم مرغ ثبت شود و اگر مرغداری امکان پرینت قیمت بر روی تخم مرغ را ندارد باید هنگام تحویل، فاکتور ارائه دهد.
رضایی در رابطه با قیمت مصوب تخم مرغ گفت: قیمت هر شانه 30 عددی تخم مرغ بدون بسته بندی بین 31 تا 33 هزار تومان و قیمت هر عدد تخم مرغ 1,100 تومان است.

توسعه بن دا فرآور

وی در رابطه با نظارت بر عرضه و توزیع تخم مرغ در بازار بیان کرد: دستگاه‌های نظارتی باید به این مساله ورود کنند و ما هیچ تعارفی با مرغ دار، عمده فروشان و خرده فروشان نداریم و باید دلیل این گرانفروشی مشخص و با آن برخورد شود.
معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که هیچ کمبودی در تولید تخم مرغ نداریم، خاطرنشان کرد: تولید ماهانه تخم مرغ 90 هزار تن است و با میزان مصرف همخوانی دارد.
وی با اشاره به این که در بهمن ماه 130 میلیون قطعه جوجه ریزی انجام شده است، تاکید کرد: بر این اساس این جوجه‌ریزی 230 هزار تن گوشت مرغ تولید خواهد شد و مشکلی در تنظیم بازار شب عید نخواهیم داشت.
رضایی در رابطه با پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی برای مقابله با قاچاق دام اذعان کرد: در این زمینه پیشنهاد کرده‌ایم، تعداد دام مازاد کشور به طور دقیق برآورد شود و معادل میزانی که صادر می‌شود یا دو برابر آن واردات گوشت صورت بگیرد تا هم قاچاق محدودتر شود، هم انباشت دام مرتفع شده و هم قیمت گوشت در بازار به تعادل برسد.
وی افزود: کارگروهی برای این منظور تشکیل شده اما نگرانی مسئولان تنظیم بازار از این است که قیمت گوشت برای مصرف کننده نهایی بیشتر افزایش پیدا کند به همین جهت نیاز به مذاکره‌های بیشتری وجود دارد تا با یکدیگر در این زمینه به تعامل برسیم.
معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی در رابطه با مزایای سامانه بازارگاه گفت: در حال حاضر تمام مرغداران و دامداران یا دستگاه‌های نظارتی و تشکل‌های مربوطه در هر لحظه که اراده کنند می‌توانند ببیند کدام واحد به چه میزان نهاده دریافت کرده که اگر سامانه بازارگاه وجود نداشته باشد و مرغداری مدعی شود که نهاده دریافت نکرده چگونه باید این مساله را ثابت کرد.
رضایی در رابطه با حذف ارز 4200 تومانی از واردات نهاده‌های دامی تصریح کرد: در حال حاضر بحث حذف ارز 4200 تومانی از واردات نهاده‌های دامی مطرح نیست ضمن اینکه اگر برخی اشکالات سامانه بازارگاه کاملاً رفع شود به عنوان یک یادگاری خوب در این حوزه برای سال‌های آینده باقی می‌ماند.
وی خاطرنشان کرد: اگر وارد کننده‌ای نهاده وارداتی خود را در بازارگاه وارد نکند به مراجع قضائی معرفی شده و با او برخورد خواهد شد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به عدم وجود تخلف در سامانه بازارگاه تأکید کرد: امکان تخلف از طریق سامانه بازارگاه وجود ندارد و اگر نشتی و تخلفی وجود دارد از جای دیگری انجام می‌شود.
رضایی عنوان کرد: حدود دو هفته است که ثبت سفارش نهاده‌های دامی از وزارت صمت به وزارت جهاد کشاورزی منتقل شده است.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com