برنامه‌ریزی در رساندن نهاده به‌دست دامدار در اسرع وقت

برنامه‌ریزی در رساندن نهاده به‌دست دامدار در اسرع وقت
مشکلی که در حال حاضر سامانه بازار گاه  با آن مواجه است تأخیر در رساندن نهاده به‌دست دامدار است و با برنامه‌ریزی که کرده‌ایم این زمان را کاهش می‌دهیم تا در اسرع وقت به‌دست دامدار نهاده برسد.
 سید جواد ساداتی‌نژاد از طریق رسانه ملی به صورت مستقیم با مردم گفت‌وگو می‌کند.
وزیر جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با مردم، سیاست‌ها و برنامه‌های خود را برای حل مسائل و مشکلات کشور تشریح می‌کند.

ساداتی نژاد بیان کرد: در حوزه کشاورزی ظرفیت‌های بسیار خوبی در کشور به لحاظ شرایط  اقلیمی و تنوعی وجود دارد  همچنین ظرفیت‌های آبی و خاکی که با همه کمبودها و مسائل در اختیارداریم.

وی افزود: در حوزه منابع انسانی نیز ظرفیت خوبی را در کشور در اختیارداریم. دانشکده‌های کشاورزی، مؤسسات تحقیقاتی و در حوزه تولیدکنندگان چهار و نیم میلیون تولیدکننده فعال در بخش کشاورزی وجود دارد که یک جامعه بزرگی را شامل می‌شود و حدود ۲۰ میلیون نفر در این بخش تلاش می‌کنند و بخش عظیمی از مردم جامعه ما هستند و معیشتشان به  این کار وابسته است. همچنین فعالین بخش کشاورزی و تشکل‌های بخش کشاورزی این‌ها نشان می‌دهد که  یک ظرفیت بزرگی حوزه کشاورزی  هم ازنظر طبیعی و هم ازنظر نیرو انسانی که ظرفیت اصلی بخش کشاورزی است.
 
ساداتی نژاد گفت: لذا با این شرایط، کشور می‌تواند تأمین غذای ایران را به‌راحتی انجام دهد و ۸۵ میلیون جمعیت در کشور وجود دارد  این ظرفیت در وهله اول تأمین غذای ایرانیان را به‌راحتی انجام می‌دهد و اگر از این ظرفیت درست استفاده کنیم می‌توانیم چند برابر تولید غذا کنیم یعنی  علاوه بر اینکه تأمین غذای مردم را می‌تواند انجام دهد می‌تواند تولید قدرت را نیز به ارمغان بیاورد و این قدرت، قدرت غذاست.
وی اذعان کرد: امروز قدرت غذا در دنیا از قدرت اسلحه کمتر نیست و یکی از ابعاد اقتدار ملی کشورها اقتدار غذا تعریف می‌شود لذا این نعمت بزرگی که در اختیار ماست می‌تواند برای ما تولید قدرت کند پس امروز کشاورز و دامدار که بر روی زمین کار می‌کند یادمان باشد که علاوه بر اینکه تولیدکننده زحمتکش سرزمین است تولیدکننده و عنصر تولید قدرت برای کشور ماست.

کیمیا کاوش دانه


وزیر جهاد کشاورزی در ادامه گفت: باید کشاورز را عنصر تولید قدرت بدانیم، زیرا هم امنیت ما را در کشور تأمین می‌کند و هم تولید قدرت می‌کند. اگر کشورهای همسایه ما و کشورهای اطراف ما ازنظر غذا، به ما وابسته باشند حتماً در امنیت ما یک عنصر تعیین‌کننده خواهد بود. لذا امروز کشورهایی که ادعای قدرت در دنیا می‌کنند در تولید غذا دست بالایی دارند بعضی از این کشورها ۴ درصد جمعیت دنیا رادارند، ولی ۳۷ درصد غذای دنیا را در اختیاردارند. یعنی امروز غذا یک ابزار حکمرانی است و این غذا از کشاورزی به‌دست می آید و کشاورزی امروز ابزار قدرت و اقتدار است.
 
وی اظهار کرد: باوجود ظرفیت‌های که داریم با چالش‌های زیادی در حوزه کشاورزی روبه‌رو هستیم که باید آن را حل کنیم و برای حل چالش‌ها باید از همه ظرفیت‌ها استفاده کنیم و همه باهم این کار را انجام دهیم و در کنار کشاورز بدون اینکه به او دستوری بدهیم و از همه نخبگان استفاده کنیم تا این بخش را از مشکلات رها کند.

وزیر جهاد کشاورزی درباره اینکه چه برنامه‌های را تا پایان سال برای چالش گوشت مرغ و تأمین نهاده‌های دام و طیور در نظر گرفته است، گفت: صنعت مرغ ما در کشور صنعت پویا و فعالی است و اگر بخواهیم این مشکل را تشریح کنیم باید از دو بعد به آن توجه کنیم این صنعت در شرایط فعلی یک نقاط ضعفی دارد که باید حل شود.
 
وی اذعان کرد: نقاط ضعف صنعت طیور ما این است که ما مرغ اجداد را یعنی داده اصلی را از خارج از کشور  باید وارد کنیم و تجارب سال ۹۸ این را نشان می‌داد که ما از این بخش می‌توانیم مورد تهدید باشیم یعنی ما صنعتی در کشور داریم که دو و نیم میلیون تن نیاز پروتئین سفید و گوشت را برای ما تأمین می‌کند و در بعضی مواقع صادرات هم داشتیم ولی زمانی که وارد بطن موضوع می‌شویم به این صورت است که مونتاژ داشته‌ایم یعنی مرغ و جوجه اجداد را از خارج از کشور می‌آوریم و بعد داخل مرغداری‌ها پرورش می‌دهیم.
 
ساداتی نژاد بیان کرد: در سال ۹۸ آمریکا  مرغ اجداد رأس را تحریم کرد و این نشان می‌دهد امنیت غذایی چقدر حساس است  و اینکه دشمنان ما روی امنیت غذایی هم تمرکز کرده‌اند و با احیای مرغ لاین آرین که یکی از کارهایی است که در وزارتخانه پیگیری می‌کنیم و به سمت این خواهیم رفت که مشکلات برطرف شود.
 
وی افزود: چالش دوم  جیره غذایی و خوراک دام است در حال حاضر جیرهای که وجود دارد به‌شدت به خارج وابسته‌ایم و ذرت را بیش از ۹ میلیون تن در ماه وارد می‌کنیم و بیش از چهار و نیم میلیون تن کنجاله سویا وارد می‌کنیم و این مسئله به دلیل شرایط آب و هوایی کشور هر لحظه ممکن است دچار چالش شود.

ساداتی نژاد اظهار کرد: افزایش تولید نهاده‌های دامی در داخل کشور برنامه‌ای برای رفع این مشکل است و  در طول سال‌ها و سنوات گذشته در این زمینه برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، ولی نوسانات این برنامه‌ها بسیار زیاد است یعنی فرازوفرود بسیار زیادی دارد و این نشان می‌دهد که ما یک برنامه مستمر نداشته‌ایم.
 
وی در ادامه گفت: این برنامه‌ها در دوره‌های مختلف در وزارت جهاد کشاورزی وجود داشته و در بعضی مواقع موفق نیز بوده، ولی فردا فروز بسیار زیاد داشته است و یکی از برنامه‌ریزی ما بر اساس تجارب گذشته این است که بتوانیم در این حوزه تولید داخل را تقویت کنیم، اما ما در تولید داخل قطعاً به صد در صد نخواهیم رسید، زیرا شرایط اقلیمی به ما اجازه این کار را نمی‌دهد.
 
وزیر جهاد کشاورزی اذعان کرد: اگرچند کار را انجام دهیم می‌توانیم تولید داخل را تا بالای ۵۰ درصد برسانیم و در درازمدت می‌توانیم این تولید را تأمین کنیم، اما در شرایط فعلی تأمین این نهاد با واردات است یعنی باید بتوانیم تأمین ارز کنیم و نهاده را وارد کشور کنیم تا ازاین‌جهت کمبودی نداشته باشیم.
 
ساداتی نژاد بیان کرد: مشکلات سال ۹۹ در مورد گوشت مرغ درباره عدم تأمین منظم نهاده دامی است و این موضوع روز ما است و در حوزه مربوط به تأمین نهاده‌ها انشالله با برنامه‌ریزی که انجام‌شده تا پایان سال مشکلی را نخواهیم داشت یعنی نهاده‌ها را بر حیث  واردات و تأمین ارز که وجود داشته مشکلی نخواهیم داشت.
 
وزیر جهاد کشاورزی در خصوص اینکه برای نظام توزیع نهاده‌ها چه برنامه‌ای مدنظر دارد، گفت:  بسیاری از نواقص سامانه بازار گاه تا به امروز برطرف شده و ارتقا پیداکرده است در روزهای اول مسائل و مشکلات بسیار زیادی داشته، اما امروز این سامانه توانست جایگاه خود را باز کند و مشکلی که در حال حاضر سامانه بازار گاه  با آن مواجه است تأخیر در رساندن نهاده به‌دست دامدار است و با برنامه‌ریزی که کرده‌ایم این زمان را کاهش می‌دهیم تا در اسرع وقت به‌دست دامدار نهاده برسد.
 
وی افزود: عمده‌ترین مشکلی که در حال حاضر وجود دارد  بحث توزیع بعد از کشتارگاه است دوم حذف واسطه‌هایی که  وجود دارد باعث می‌شود که قیمت مرغ در حد قیمت واقعی خود اتفاق نیافتد و واسطه‌ها بتوانند قیمت را افزایش دهند تا به‌دست مصرف‌کننده نرسد این ضعف در حال حاضر وجود دارد و تمرکز ما بر این است که وقتی‌که نهاد را باقیمت مصوب به‌دست مرغدار می‌رسانیم به هدفش که مصرف‌کننده است نمی‌رسد و با تمرکز بر کشتارگاه‌ها و... یکپارچه کردن این مجموعه کنترل و افزایش پیدا می‌کند.
 
ساداتی نژاد گفت: اگر بتوانیم از ظرفیت‌های هوشمند را به خدمت بگیریم نابسامانی‌های حوزه توزیع نیز کاهش پیدا می‌کند و  این حوزه زمان خاصی را می‌طلبد تا تلاش‌های ما بتواند خود را نشان دهد و از همه تلاش و ظرفیت‌ها استفاده می‌کنیم.
 
وی افزود: در برنامه‌هایی که ارائه کردیم به چند باور  اعتقادداریم یکی اینکه باید کشاورزی و دامداری را اقتصاد بدانیم و این مهم است و باید تجاری به کشاورزی نگاه کنیم و وقتی اقتصاد ببینیم قیمت مفهوم دارد و سود باید بدهد لذا در قیمت‌گذاری نمی‌توانیم دستور بدهیم. کشاورزان و دامداران از قیمت‌های دستوری دلخور هستند.
 
وزیر جهاد کشاورزی گفت: در سال ۹۹ محاسبات ما نشان می‌دهد که قیمت مرغ زنده کیلویی بالای ۱۷ هزار تومان بود، ولی قیمت مصوب ۱۴ هزار تومان بود و این نظم بازار را به هم می‌زند پس یا باید تولیدکننده  ضرر بدهد یا  اینکه خود را  به طریقی از قیمت هزینه شده بالا ببرد که در آن صورت تخلف در عرضه دارد و تعیین قیمت نباید دستوری و غیرواقعی باشد وگرنه دامداران یا تولیدکننده طیور باقیمت واقعی مشکلی ندارند و حتی  رقابت قیمت را تنظیم می‌کند، اما وقتی دستوری قیمت را غیرواقعی تعیین کردیم این کار غیراقتصادی می‌شود چون با ارز ترجیحی نهاده به این صنعت می‌دهیم در این زمینه ورود داریم و باید در قیمت آخر نظارتی انجام دهیم و تعیین قیمت باید واقعی باشد و قیمت غیرواقعی به تولید ضربه می‌زند.
 
ساداتی نژاد بیان کرد: حمایت از تولیدکننده حمایت از مصرف‌کننده است و نگاه ما به این حوزه، تجاری و اقتصادی است و اگر برای مصرف‌کننده کاری را می‌خواهیم انجام دهیم استراتژی متفاوتی است نه اینکه ما قیمت را دستوری پایین نگه‌داریم زیرابه ضرر مصرف‌کننده و تولیدکننده است. تولید در حوزه کشاورزی لحظه‌ای نیست و پروسه‌های تولید زمان‌بر است.

وی در رابطه باقیمت شیر، آزاد شدن صادرات کره و شیر خشک و اجرایی شدن مصوبه گفت: برای اجرایی شدن جلسه‌ای گذاشتیم که بعدها صحبت‌های می‌کنیم که مشخصاً حوزه اجرا خواهد بود، ولی کلاً موضوعی که در حال حاضر وجود دارد این است که حداقل هزینه شیر  ۶ هزار و ۴۰۰ تومان برای دامدار تمام می‌شود و اگر زیر این قیمت از دامدار خرید کنیم این تولید غیراقتصادی است و نمی‌توانیم به تولیدکننده فشار بیاوریم، زیرا دام مولد یکی از سرمایه‌های ما در حوزه کشاورزی است لذا باید اقتصادی باشد و عدد ۶ هزارو ۴۰۰ تومان که در شورای قیمت‌گذاری تعیین‌شده عدد منطقی و اقتصادی برای حفظ تولید است و در ادامه زنجیره باید تمهیداتی در نظر گرفته شود و در این خصوص جلساتی را با  تشکل‌های بخش خواهیم داشت.
 
وزیر جهاد کشاورزی در خصوص نحو ارتباط وزارت جهاد کشاورزی با نخبگان که بخشی در قالب تشکل‌ها تجلی پیدا می‌کند، گفت:  تمام تلاشمان را می‌کنیم که از ظرفیت نیروی انسانی این بخش بهره ببریم و با سفرهایی که به قطب‌های کشاورزی، شهر و استان‌ها خواهیم داشت تلاش می‌کنیم که  به مزرعه برویم که حرف‌های کشاورز را بشنویم این روش را درگذشته نیز داشته‌ایم، زیرا کشاورزی حوزه میدان است.
 
وی افزود: البته از تمام ظرفیت‌های فناوری اطلاعات استفاده خواهیم کرد یکی از برنامه‌های ما راه‌اندازی رصدخانه کشاورزی است و  تا سال  ۱۴۰۱ رصدخانه کشاورزی درست و تمام اطلاعات نیز به‌روز می‌شود و یکی از چالش‌های حوزه کشاورزی عدم دسترسی به اطلاعات است.
 
ساداتی نژاد اظهار کرد: اول به سراغ تولیدکننده می‌رویم دوم از نخبگان و فعالان بخش استفاده می‌کنیم و از هفته آینده برنامه‌ریزی در وزارت جهاد کشاورزی  انجام می‌دهیم که فعالان بخش به وزیر دسترسی داشته باشند و ساعتی را تعیین می‌کنیم که این افراد بیایند مسائل خود را طرح کنند و مسئله دوم اینکه  کاری را که در مجلس پیگیری کردیم اینجا استمرار خواهیم داد و نمی‌شود ما تصمیم بگیریم برای کشاورزی و   تولیدکننده و کشاورزان نباشد لذا شورای قیمت‌گذاری که تعیین شد از سه  کشاورز سه تشکل دیده شد و سه دولت دیده شد و این یعنی که کشاورز بایدحتما باشد.
 
وی در خصوص اینکه برنامه اجرایی برای حذف دلالان در نظر گرفته‌اید، گفت: شاید عمده‌ترین دلایل در عدم موفقیت در  بخش کشاورزی این است که ما از خود بخش کشاورزی استفاده نکرده‌ایم یعنی اتحادیه‌ها خود تشکل‌ها در بازار هستند. ما در حوزه تشکل‌ها دچار ضعف هستیم و باید این مشکل را رفع کنیم.
 
وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: به تشکل‌ها  جایزه بدهیم تا بازار را تنظیم کنند و به ما پاسخگو باشند و زمانی که قیمت بالا می‌رود با واردات تنظیم کنند و زمانی که قیمت پایین می‌آید با صادرات تولید را حفظ  کنند که  به نفع تولیدکننده و مصرف‌کننده است و باید قدرت آنها  را افزایش دهیم یعنی تشکل‌ها باید دارای وحدتی باشند که یک حرف بزنند و  توافق کنند و چیزی را تحمیل نمی‌کنیم و با سازوکار این امر انسجام بگیرد.
 

نوتریکا مهر کیان


وی در خصوص مدیریت متمرکز در خصوص زنجیره ارزش، گفت: در  دولت دوازدهمی که  قانون تمرکز  لغو شد و در آخرین روزها همان دولت قانون تمرکز را مصوب کرد که به اختیارات وزارت جهاد کشاورزی برگرداند و در حال حاضر قانون تمرکز اجرایی است  و معاونت بازرگانی که در وزارت جهاد کشاورزی منحل شده بود احیا می‌کنیم و قانون تمرکز قطعاً یک فرصت و قابلیت برای وزارت جهاد کشاورزی است و باقدرت آن را در حوزه کشاورزی اجرا می‌کنیم.
وزیر جهاد کشاورزی در خصوص کسری گندم و کسب خودکفایی در تولید این محصول، گفت: تجربه بسیار خوبی در حوزه خودکفایی محصولات استراتژیک مثل گندم داریم و به خودکفایی هم در سال‌هایی رسیده‌ایم و امسال زیر ۵ میلیون تن خرید گندم صورت گرفته است زیرا با خشکسالی مواجه بودیم. لذا امسال مجبوریم در آستانه شروع دولت حجم بیشتری گندم وارد کشور کنیم.
 
ساداتی نژاد بیان کرد: برنامه‌های قبلی که در کشور اجراشده نشان می‌دهد که ما برای خودکفایی گندم ظرفیت مناسبی داریم کشاورزی ما تجاری نیست زمین‌های ما خرد و خرده مالکی است و باید با مدیریت واحد کنترل کنیم تا کشاورزی ازنظر درآمد سطحش  افزایش پیدا کند، زیرا کشاورز فقیر است و امکانات ندارد بنابراین راه‌حل کشاورزی قراردادی است ما باید با شرکت‌های پشتیبان یا به عبارتی صنایع غذایی که در زنجیره ارزش وجود دارد  باید کشاورزان را خود مالکی را به این زنجیره‌ها متصل کنیم و تولید باید با قرارداد باشد و خیلی از کشورها محصولاتشان را با قرارداد انجام می‌دهند باید الگوی کشت اجرا کنیم که الگوی کشت را به وزارت جهاد اجرا کند، ولی اجرای الگوی کشت تا الآن انجام‌نشده است.
وی افزود: تا چند سال دیگر باید درگیر الگوی کشت باشیم و الگو کشت  یکی از موضوعات اساسی که در برنامه‌ها باید سمت آن برویم و از تجربه شکست‌های قبلی هم باید استفاده کنیم و الگوی کشت دو ابزار می‌خواهد ابزار اول  قیمت است، زیرا تابه‌حال در اختیار وزارت جهاد نبوده است و  نمی‌شود کشاورزی را با  الگوی کشت اجرا کنیم و این کاری بود که مجلس انجام داد و شورای قیمت‌گذاری می‌تواند این را انجام دهد.
 
وزیر جهاد کشاورزی اذعان کرد: و این‌یک تضمینی است که وقتی به کشاورز می‌گوییم محصول را بکار و قیمت را نیز تعیین می‌کنیم که دیگر نگران نباشد که این محصول را چه‌کار کنم در قانون شورای قانون‌گذاری نیز قبل از شروع به کشت قیمت  اعلام می‌شود قیمت گندم در سال آینده هفت هزار و ۵۰۰ تومان خواهد بود.
وی در ادامه گفت: مسئله دیگر کشاورزی قراردادی است که  می‌توانیم صنایع تبدیلی را کنار کشاورز قرار دهیم و در کشاورزی قراردادی کشاورز  از اول قرارداد می‌بندد و الگوی کشت را که می‌گوییم اجرا می‌کند همچنین آموزش می‌دهند کود و بذر، بیمه  در اختیارش قرار می‌دهند در انتها تولیدش نیز بالا می‌رود.
 
ساداتی نژاد تأکید کرد:  ظرفیت علمی را باید به کشاورزی بیاوریم در ملایر یک هکتار ۱۱۰ تن تولید انگور داشته درحالی‌که  متوسط کشور ۱۱ تن است یعنی کشاورز پیش روی ما با متوسط کشاورزی ما یک فاصله ۱۰ برابری دارد و این کشاورزی باید اقتصادی شود که نیاز به علم دارد.
وزیر جهاد کشاورزی گفت: در وزارت جهاد کشاورزی سازمان تحقیقات وجود دارد که وظیفه آن آموزش، ترویج و تحقیقات است و  مدل فرصت مطالعاتی مزرعه را طراحی کردیم که  هیئت‌علمی ما که دارد تلاش می‌کند در کنار کشاورز عملکرد باهدف سازمان تحقیقات را با کشاورز در کنار یکدیگر قرار دهد.
وی در خصوص شفافیت مجوزها و امضاهای طلایی، گفت: بحث شفافیت و حذف رانت و مبارزه با فساد موضوع بسیار مهمی است در وزارت جهاد جایگاه خاص و ویژه‌ای دارد حتماً با برنامه‌ریزی که کردیم در سامانه‌هایی که برای شفافیت در وزارت جهاد در حال صحبت و استقلال تیم‌های مربوطه است تلاش می‌کنیم در حوزه مجوزها کاملاً شفاف باشد در مورد قراردادها و مناقصه‌ها کامل اشرف باشد و  نباید در واردات به سمت انحصار برویم اتحادیه تولیدکنندگان ظرفیت‌های بسیار خوبی دارند تا آنچه که نیاز است در واردات  کمک کنم  در حوزه شفافیت و مبارزه با فساد از ظرفیت‌ها استفاده کنیم تا در محضر مردم مورداستفاده قرار بگیرد.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com