بررسی طرح مطالعه استراتژی توسعه دامپروری مناطق مختلف کشور

بررسی طرح مطالعه استراتژی توسعه دامپروری مناطق مختلف کشور

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی موسسه علوم دامی کشور مستقر در کرج، بر اساس این طرح موسسه با همکاری و مشارکت معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی، نیازها، الزامات و شاخص‌های توسعه دامپروری در مناطق اقلیمی و استان‌های مختلف کشور را مطالعه و تدوین می‌کند.
در این راستا دو برنامه راهبردی افزایش تولید شیر و گوشت قرمز تا افق 1404 برآورد نیاز تولید و مصرف کشور تدوین شده است.
میزان توسعه جمعیت دامی برای تولید شیر و گوشت، طرح مورد نیاز برای رسیدن به این افق 1404 بر اساس نیاز جامعه است.
طرح‌های تحقیقاتی برای این برنامه راهبردی تدوین شده است و از سال جاری اجرایی می‌شود.
اجرا و تکمیل چند طرح تفاهم شده و مورد نیاز کشور نظیر بهره‌برداری از علوفه کشت آخر مزارع نیشکر خوزستان و همچنین غنی‌سازی بقایای پسته در کشور و عمل‌آوری آنها برای خوراک دام و فناوری تبدیل ضایعات و بقایای پسته به خوراک دام از جمله برنامه‌های این موسسه است.
در استان خوزستان 70 هزار هکتار زمین زیر کشت نیشکر بوده و کشت آخر این محصول که 14 هزار هکتار است کمترین مقدار نیشکر را داشته که غیرقابل استفاده برای تولید شکر بوده و اغلب توسط کشاورزان شخم زده یا سوزانده می‌شود.
محققان تغذیه دام کشور با انجام تحقیقات اولیه مشخص کردند که ارزش غذایی آن در حدی است که می‌توان سیلوی آن را جایگزین سیلوی ذرت علوفه‌ای در جیره دام کرد به طوری که در عملکرد تولید شیر آن هیچگونه کاستی ایجاد نشود.
با به کارگیری این فناوری از این سطح 14 هزار هکتاری بالغ بر 200 هزار تن علوفه خشک به دست می‌آید که معادل 300 هزار تن سیلوی ذرت علوفه‌ای بوده که ارزش ریالی آن برابر 120 میلیارد ریال است.
از مجموع 325 هزار هکتار سطح زیرکشت درختان بارور پسته در کشور، معادل 70 درصد آن (227 هزار هکتار) در استان کرمان بوده که بالغ بر 273 هزار تن پسته خشک تولید می‌کند.
این گزارش با اشاره به میزان ضایعات و بقایای حاصل از پوست‌گیری پسته می‌افزاید: میزان ضایعات و بقایای حاصل از پوست‌گیری پسته رقمی بالغ بر 430 هزار تن در استان کرمان تولید و انباشته می‌شود.
کاربرد بقایای سیلو شده پسته به میزان 60 درصد در جیره غذایی گاوهای شیری یا پرواری منجر به صرفه‌جویی 258 هزار تن ذرت علوفه‌ای سیلو شده می‌شود که ارزش افزوده آن بالغ بر 103 میلیارد ریال خواهد بود.
 

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com