برخی کشتارگاه‌های کشور ناظر ذبح ندارند

برخی کشتارگاه‌های کشور ناظر ذبح ندارند
حجت‌الاسلام والمسلمین حمید‌رضا علیجان‌زاده در اولین نشست تخصصی ناظرین ذبح شرعی کشتارگاه‌های دام و طیور استان، تلاش همه ناظران ذبح را تلاش جهادگونه توصیف کرد و افزود: از آنجایی که همه ناظران برای سلامت جامعه و تأمین امنیت غذایی مردم، با کمترین امکانات بیشترین تلاش را می‌کنند، فعالیت آنان تلاش جهادگونه است.
وی با بیان این‌که توجه به مسائل شرعی ذبح و صید، قدمتی دیرینه دارد، اظهار کرد: هرچند تا قبل از انقلاب توجه چندانی به حضور ناظر شرعی در مراکزی چون کشتارگاه‌ها صورت نمی‌گرفت ولی رفته‌رفته به واسطه کثرت جمعیت و نیازمندی جمعیت به غذا نیاز به حضور این ناظران یک امر جدی و ضروری به نظر رسید.
علیجان‌زاده با اشاره به خلاء قانونی که تا پیش از این در رابطه با بحث نظارت شرعی وجود داشت، تصریح کرد: با پیگیری‌های صورت گرفته مقرر شده است که قانونی با عنوان قانون نظارت شرعی بر ذبح و صید طراحی شود تا بحث نظارت شرعی بر کشتارگاه‌های دام و طیور و مراکز صید، قانونی شود.
وی گفت: با تصویب این قانون و تنظیم و ابلاغ آئین‌نامه‌های مربوطه، مقرر شد سازمان دامپزشکی کشور، دستورالعمل‌های مربوط به این آئین‌نامه‌ها را احصاء کند و تاکنون از مجموع 22 دستورالعملی که برای این امر لازم است، 10 دستورالعمل در قالب کمیته‌ای تدوین شده و در صورت بازنگری نهایی به استان‌ها ابلاغ می‌شود.
مسئول نظارت بر ذبح و صید شرعی سازمان دامپزشکی کشور با تأکید بر لزوم فرهنگ‌سازی در خصوص ضرورت حضور ناظر شرعی در کشتارگاه‌ها، اظهار کرد: مردم هنوز تصور می‌کنند در کشتارگاه‌ها نیز ذبح به صورت دستی انجام می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیش از 6 هزار ذابح با سازمان دامپزشکی کشور همکاری می‌کنند و این نیاز وجود دارد که در سال 91 حداقل 1000 ذابح بکار گرفته شوند.
حجت‌الاسلام علیجان‌زاده، معرفی ذابحین جهت آموزش و دریافت کارت را از جمله وظایف ناظرین سازمان دامپزشکی عنوان کرد و افزود: به‌کارگیری ذابحین متعهد، تشویق ذابحین، پیگیری تخلفات ذابحین و استمرار حضور ناظرین از وظایف این سازمان می‌باشد.
محمدرشید کرمی، مدیرکل دامپزشکی استان نیز در این نشست با اشاره به این‌که در گذشته 7 کشتارگاه سنتی دام در سطح استان وجود داشت، گفت: کشتارگاه صنعتی دام از مردادماه آغاز به کار کرده است و 5 کشتارگاه صنعتی طیور نیز در سطح استان فعال می‌باشد.
وی با بیان این‌که در همه کشتارگاه‌های استان نظارت‌های شرعی و بهداشتی براساس امکانات موجود صورت می‌گیرد، اظهار کرد: در حال حاضر روزانه ظرفیت کشتار 300 رأس دام بزرگ و 1000 رأس دام کوچک در کشتارگاه‌های استان وجود دارد.
کرمی، تعداد کشتارهای انجام شده در حوزه طیور طی سال گذشته را 8 میلیون و 200 هزار کشتار عنوان کرد و افزود: طی سال گذشته، 20 هزار رأس دام کوچک و 19 هزار و 600 رأس دام بزرگ در کشتارگاه‌های استان کشتار شده است.
این مقام مسئول تصریح کرد: در آینده‌ای نزدیک با تعطیلی کشتارگاه‌هایی که شرایط کشتار دام را ندارند و تمرکز آنها در کشتارگاه صنعتی، کشتار دام با نظارت بیشتری انجام می‌شود.
در ادامه این نشست حجت‌الاسلام والمسلمین گلی، مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در اداره کل دامپزشکی با بیان این‌که این دفتر در 2 حوزه فرهنگی و نظارت بر ذبح فعال است، گفت: اقامه نماز جماعت، برگزاری مراسم مذهبی و ملی و برگزاری دوره‌های آموزشی عقیدتی از جمله فعالیت‌های این دفتر در حوزه فرهنگی می‌باشد.
وی تصریح کرد: این دفتر در حوزه نظارت بر ذبح شرعی، انتخاب ناظرین شرعی برای کشتارگاه‌های دام و طیور را به عهده دارد و در حال حاضر 9 ناظر تمام وقت و 2 ناظر علی‌البدل بر امر ذبح شرعی در کشتارگاه‌های استان نظارت دارند.
وی، برگزاری دوره‌های آموزش برای ناظرین و ذابحین را از جمله برنامه‌های دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در اداره کل دامپزشکی استان عنوان کرد و افزود: برگزاری دوره‌های آموزش برای ناظرین و ذابحین، طراحی و صدور کارت‌ برای آنان، اجرای طرح نظارت ویژه در ایام‌ماه محرم و همچنین عید قربان، و بازرسی سرزده از کشتارگاه‌ها از دیگر برنامه‌های این دفتر است.
حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی، مسئول حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در سازمان جهاد کشاورزی استان نیز در این نشست با اشاره به تأکید اسلام بر رزق پاک و روزی حلال، اظهار کرد: در قرآن کریم 45 مرتبه کلمه اطعام، 62 مرتبه کلمه رزق و 27 مرتبه امر برخوردن آمده و این نشان دهنده اهمیت موضوع است.
وی با بیان این‌که رزق حلال باعث تعالی روح و رزق حرام باعث تنزل روح انسان می‌شود، تصریح کرد: خوشبختانه به برکت نظام جمهوری اسلامی، در کل کشور هم از نظر بهداشتی و هم از نظر شرعی بر امر ذبح نظارت شده و با خاطیان برخورد می‌شود.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com