این یک پیام جدی است مرغ گشنه، مردم گشنه

این یک پیام جدی است مرغ گشنه، مردم گشنه
تصویر:حسن زاده-رئیس هیات مدیره سابق اتحادیه سراسری تعاونی مرغداران گوشتی ایران
حسن زاده رئیس هیات مدیره سابق اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران طی یک جلسه هم اندیشی وضعیت صنعت مرغداری را تشریح و عواقب بی اهمیتی به مشکلات صنعت مرغداری را خطرناک دانست.
وی در شروع سخنان خود اعلام داشت : امروز وضعیت اقتصادی صنعت مرغداری جدا از وضعیت تحریم و مسائل مرتبط با آن نیست و ما نیز مجموعه‌ای جدا از دولت و سیاست‌های دولت نیستیم؛ وقتی مسئله تحریم اقتصادی مطرح می‌شود صنعت مرغداری را هم شامل می‌گردد  در واقع این تحریم، نوعی جنگ است که ما هم در دل این جنگ وجود داریم.
وی اذعان داشت : متأسفانه 70- 80 درصد محصولات تأمینی ما وارداتی است و به‌تبع این شرایط، قطعاً ما چالش‌های داخلی، اقتصادی سیاسی و یا حتی چالش‌هایی در حمل نقل را ممکن است داشته باشیم. آنچه مهم است این است که سیاست‌ها و برنامه‌ریزی ما در شش‌ماهه آینده مشخص شود، نمی‌گویم یک سال و تا یک سال آینده حتی می‌گویم تا 3 ماه آینده باید شرایط ما مشخص شود تا بر اساس شرایط جدید برنامه‌ریزی کنیم.
حسن زاده از همکاری بین اتحادیه و مرغداران صحبت کردن و گفت : امروز تولیدکنندگان ما علی‌رغم اطلاعاتی که ما به آن‌ها دادهایم دچار چالش شده اند. مرغداران باید بدانند در شرایط فعلی اگر قصد جوجه ریزی دارند قطعاً با تدبیر و برنامه ریزی این کار را انجام دهند و حداقل یک ماه آذوقه جوجه های خود را از قبل تأمین کنند.
وی ادامه داد وقتی ما یک ماه درگیر چالش‌های حمل‌ونقل می‌شویم قطعا کار ما دچار خلل و ایراد و بحران می‌شود. وقتی قیمت‌ها تغییر می‌کنند دولتمردان ما نگران بحث بالا رفتن قیمت و چالش‌های قیمتی و قاعدتاً بحث پوشش امنیت غذایی مردم می شوند. در اینجا این مسئله مهم مطرح است که حداقل غذایی که یک انسان و یا موجود باید مصرف بکند که بتواند زندگی روزانه‌اش را پیش ببرد باید تأمین شود وقتی این امنیت غذایی تعریف دارد وقتی در این تعریف به موجودات زنده اشاره می‌کنیم، پرنده هم یک موجود زنده است و این تعریف از آنها مستثنی نیست بنابراین  امروز باید این موجود زنده حداقل غذا در دسترسش باشد تا بتواند برای فردا تأمین گوشت بکند. بنابراین دور از انتظار و توقع بیجا نیست که امروز داد مرغدار درمی‌آید چرا که با چشم خود تلف شدن مرغ خود را به علت گشنگی میبیند و نابودی سرمایه خود را به وضوح لمس می کند.
  • حسن زاده گفت : امروز مسائل متعددی است که در مقابلشان علامت سؤال است و هیچ جا، نه وزارتخانه نه سازمان صنعت و معدن و تجارت به داد و فریاد مرغداری و تولیدکننده نمی‌رسد.
  • وی اعلام داشت : وقتی یکی از شرکت های بزرگ اجداد کشور صراحتا می‌گوید من امروز امکان تأمین خوراک را ندارم و در حال تلفات دادن در فارم پرورشی خود هستم، شما از یک مرغدار جزء چه انتظاری دارید؟
    وی از تلاش های صنعت برای بهبود اوضاع فعلی گفت و اعلام داشت : علی‌رغم تلاش‌هایی که اتحادیه مرکزی و اتحادیه‌های استانی و شهرستانی نمودند و اصناف نامه ای سرگشاده از مشکلات تامین نهاده برای رئیس‌جمهور ارسال کردند و  جلسات متعددی را با وزارتخانه برگزار کردند و به‌طورکلی و روزانه پیگیر این مشکل مهم و اساسی بودند، صد افسوس و تاسف که هیچ چیزی عاید و حاصل نشد و گویی کاری نکردیم و کاری قرار نیست بشود.
    حسن زاده گفت : این دیگر شوخی‌بردار نیست این را دیگر ما نمی‌توانیم بگوییم که ماهی یک‌میلیون جوجه ریزی شود و یا اصلاً صد میلیون جوجه ریزی شود و بعد بپرسیم که آیا علوفه این تعداد را در بندر یا در انبار تأمین است یانه؟  آیا مسیر جاده و حمل نقل برای آن‌ها موجود است یا نه؟ این‌ها مسائلی است که باید از بابت آن‌ها مطمئن شد و اقدام به جوجه ریزی کرد و بدون دانستن این مسائل نمی‌توان به مرغدار گفت که جوجه ریزی کن. چرا؟ چون شرایط شرایطی نامنظم است و شرایط نامنظم برنامه‌ریزی منظم می‌خواهد ،برنامه‌ریزی پشتوانه دار می‌خواهد ،سیاست‌های درست و به‌روز و می‌خواهد و مجموع مسائل و دغدغه‌های ذکرشده شرایطی است که مرغدار ما را آزار می‌دهد.
    وی در ادامه سخنان خود اعلام کرد : ما امروز بحث نوسان قیمت‌ها را داریم.نباید فراموش کنیم سود ،حاصل هزینه، منهای قیمت است؛ بالاخره امروز همه ما می‌دانیم که هزینه‌های تولید بسیار بالاست و قطعا ما باید یک قیمتی بر روی محصول تولیدی خود بگذاریم که سود اقتصادی تأمین بشود.  اگر بازار امروز کشش ندارد ما چه‌کار باید بکنیم؟  آیا هزینه تمام‌شده پایین است؟ هزینه را که مرغدار ایجاد نمی کند.
    وی با گله مندی زیاد از بی اهمیتی به مشکلات بزرگترین تولیدکنندگان فعال در عرصه درآمد زایی غیر نفتی ایران ابراز داشت : مرغداران و تولیدکنندگان به جد ازنظر روحی و روانی و از نظر ضرر و زیان در حال تحمل فشار زیادی می باشند. وی ادامه داد این صنف دردهای زیادی دارد . زمانی که حمل‌ونقل اساسی ترین کالای اولیه تولید گوشت مرغ و تخم مرغ به مدت یک ماه و بیشتر  تعطیل می‌شود، چرا همه سکوت می کنند؟ مگر تا چه میزان ذخیره در مرغداری ها وجود دارد؟
    وی در پایان سخنان خود گفت: مرغداران حتما حتما آگاهانه جوجه ریزی نمایند و با تعاونی‌هایشان هماهنگ باشند و  این را بدانند که  اگر هماهنگ باشند بیشتر می‌توانیم بر روی تولید کشور کنترل داشته باشیم و در روزهای بحرانی آسیب کمتری می بینیم.
    حسن زاده یادآور شد که سیانت از سرمایه گذاران و تولیدکنندگان ملی یک وظیفه است. این مسئله بسیار مهمی است که وقتی مرغدار در این صنعت سرمایه‌گذاری می‌کند توقع یک حرکت اقتصادی ارزشمند را دارد و داشتن رضایت مصرف کننده یعنی یک نتیجه مطلوب در غیر این صورت سرمایه‌گذاری من کار بیهوده‌ای است و با توجه به افزایش قیمت تولید و باالطبع بالا رفتن قیمت خرید ما شاهد 20 درصد ریزش مصرف کننده هستیم و با ادامه این روند، سرمایه مرغداران به پایان و نابودی نزدیک می شود و مسئولین باید این پیام را جدی بگیرند و بدانند که مرغداران در نهایت از افزایش قیمت مرغ سود نمی برند اما همانطور که قبلا اعلام کردم، هزینه تمام شده تولید بالا رفته است و این یعنی افزایش قیمت پروتئین مصرفی مردم و جامعه و به راحتی می توان نتیجه گرفت که بالا رفتن قیمت نهاده و در دسترس نبودن آن باعث گشنگی در مرغداری و بالا رفتن تلفات در مرغداری می شود و این یعنی کاهش میزان تولید همراه با گرانی گوشت مرغ و این گرانی یعنی کاهش میزان مصرف و ایجاد گشنگی پروتئنی در بین مردم.
     
     
    نظر خود را ثبت نمایید
    • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
    • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
    • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
    • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
    Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com