ایران مشکلی از لحاظ آنفلوانزای فوق حاد پرندگان ندارد

ایران مشکلی از لحاظ آنفلوانزای فوق حاد پرندگان ندارد
مدیرکل دفتر طیور سازمان دامپزشکی کشور اعلام کرد: خوشبختانه ایران در زمینه کنترل و حذف بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان مشکلی ندارد و وضع در سراسر کشور در حال کنترل و پایش دائمی است.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، دکتر تهرانی ، افزود: هشدار سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) درباره شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به کشورها امری عادی است و مرتب هر سال در آغاز نیمه دوم سال که شرایط برای شیوع این بیماری وجود دارد اعلام می شود تا کشورها آمادگی لازم را در این زمینه داشته باشند.
وی تصریح کرد: هیچ مواردی از انتشار و انتقال این بیماری مشاهده نشده است و آمادگی های لازم برای مقابله با هر نوع تهدید احتمالی ناشی از از ورود این عامل بیماری به کشور وجود دارد.
تهرانی درباره کنترل ها و نظارت ها گفت: طبق برنامه های داخلی و قوانین بین المللی هر 6 ماه یکبار استان های در معرض خطر مانند استان های شمالی (ورود پرندگان مهاجر)، دارای تراکم واحدهای پرورش طیور و مرغداری و استان های در معرض رفت و آمدهای مرتب و گاهی هم کل کشور تحت پایش قرار می گیرند و روش کار هم مراجعه به مراکز سنتی و صنعتی پرورش طیور است و نمونه برداری و در آزمایشگاه های مرجع ‌بررسی می کنیم.
وی تاکید کرد: خوشبختانه تاکنون از این نظر مشکلی نداریم و آنفلوانزایی که با عنوان فوق حاد پرندگان مطرح است مشاهده نشده است.
تهرانی اظهار داشت: آنفلوانزایی که باعث نگرانی و ترس می شود، آنفلوانزایی است که امکان دارد به انسان منتقل شود اما در کشور با نوعی آنفلوانزا مواجه هستیم که فقط در طیور ایجاد خسارت می کند و ممکن است این عامل مانند سایر عوامل خسارت زا وجود داشته باشد که با شناسایی به موقع و اقدامات پیشگیرانه در واحدهای احتمالی مبتلابه، از گسترش آن جلوگیری می کنیم.
مدیرکل دفتر طیور سازمان دامپزشکی کشور تصریح کرد: البته این اقدامات به این معنی نیست که ما از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان که در دنیا وجود دارد در امان باشیم، بلکه نیاز است با اقداماتی مانند پایش و گزارش گیری از استان ها و سراسر کشور، برنامه های بهداشتی هم مورد توجه باشد
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com