ایده هایی به منظور بهبود هزینه، سلامت و کیفیت فراوری ماکیان

ایده هایی به منظور بهبود هزینه، سلامت و کیفیت فراوری ماکیان

بهبود و ارتقا سطح تأسیسات و تکنیک ها به بهبود کیفیت و نتیجۀ نهایی فراوری ماکیان کمک می کند. این مقاله در نظر دارد تا ایده هایی را معرفی کند که در حال حاضر در برخی از کارخانه های فراوری ماکیان مؤثر واقع شده اند.
کشتار
یکی از چالش های همیشگی کارخانه داران، تجهیزات کشتار است. از آنجاییکه در میان تعداد کثیر پرندگان وزن های متفاوت دیده می شود عمل کشتار را با مشکل مواجه می سازد. سیستم کشتار الکتریکی تاکنون از موفقیت بالایی برخوردار بوده است اما تجربه نشان داده که به منظور بهبود این تکنولوژی کار بیشتری لازم است.اخیراً تولیدکنندگان تجهیزات کشتارگاه سیستمی را ارائه داده اند که پیش از ذبح پرندگان را وزن می کند. این امر شکستگی استخوانها و خونریزی پرنده درحین ذبح را به حداقل می رساند در نتیجه با پایین آمدن میزان شکستگی در لاشه ها، سودآوری کارخانه بالا می رود.
شستشو
حتی کمی پیش از کشتار، پرندگان به عمل دفع خود ادامه می دهند و این موجب آلودگی بدن و پرهای خود پرنده و حتی سایر پرندگان می گردد. به هنگام وارد کردن شوک الکتریکی به پرنده نیز انقباض روده موجب عمل دفع در بعضی از پرندگان می شود. در نتیجه این آلودگی احتمال انتقال باکتری را افزایش می دهد. بنابراین به منظور کاهش این آلودگی، پس از گذشتن از تونل خونریزی (Bleeding Tunnel) با استفاده از ماشین آلات مخصوص که حاوی آب و 40ppm کلر است، پرها و بدن پرنده را شستشو می دهند. این تکنولوژی برای تجهیزات کشتار با سرعت بیش از 2400 پرنده در ساعت مناسب است.
سیستم تصفیۀ آب جوش
به منظور تکمیل مرحلۀ قبل، برخی از کارخانه های تولید کننده تکنولوژی را ارائه داده اند که با استفاده از فیلتر، آب جوش را به گردش می اندازد و مدفوع را به سمت فاضلاب هدایت کرده و در نتیجه موجب تمیز شدن آب می شود.
سیستم اندازه گیری جریان آب
از نظر بهداشتی، در اغلب کارخانه های ماکیان به ازاء هر پرنده ای که وارد سیستم آب جوش می شود 1 لیتر آب باید اضافه گردد. متأسفانه کارخانه های اندکی وجود دارند که از سیستم اندازه گیری جریان آب استفاده می کنند و این امر دو وضعیت نگران کننده به دنبال دارد :
1- درصورتیکه آب اضافه شده کمتر از میزان مورد نیاز باشد، به تدریج سطح آب کاهش می یابد و در نتیجه پرنده کاملاً خیس نمی شود و درعمل پرکندن با آب جوش تأثیر خواهد گذاشت.
2- درصورتیکه آب اضافه شده بیشتر از میزان مورد نیاز برای هر پرنده باشد، مجموع مصرف آب بیش از حد نیاز خواهد بود و این به معنی افزایش هزینه به ازاء هر پرنده خواهد بود.
افزودن اسیدهای ارگانیک
به منظور تکمیل تکنیک بالا، برخی کارخانه ها از محلول ضدمیکروب استفاده می کنند و رایج ترین آنها اسیدسولفوریک و سولفات آلومینیوم است. برای بهره وری هرچه بیشتر از این اسیدها، pH آب جوش در دستگاه Scalder باید در تمام اوقات حدود 2 باشد.
سیستم چرخش آب در دستگاه Scalder
برای یک پر کندن مناسب، تلاطم و هم خوردن آب امری لازم و اساسی است. از زمان عرضۀ اولین سیستم Scalder، تکنیک های متفاوتی برای هم زدن آب وارد بازار شده است:
*همزدن آب با استفاده از پروانه ای مشابه پروانۀ قایق
*همزدن آب با پمپاژ هوا به ته مخزن
*همزدن آب با استفاده از سیستم آبشارمانند بر روی دستگاه Scalder
هنگامیکه جوجه ها در دستگاهScalder قرار می گیرند وضعیت پر، مشابه یک چتر واژگون است. دو تکنیک اول، پرها را از بالا به پایین و از پهلو باز میکند و انرژی زیادی برای این کار لازم است. در خصوص تکنولوژی آخر، از آنجاییکه آب به طور مرتب از روی سطح به ته مخزن جریان دارد به باز کردن و جدا کردن پرها بیشتر کمک می کند. بعلاوه از آنجاییکه سوخت کمتری هم برای حرارت دادن آب لازم است، به صرفه تر است.
شستشو و برس زدن لاشه ها پس از تخلیۀ روده
به منظور رفع آلودگی در سطح خارجی و داخل بدن پرنده، لاشه ها با مجموعه ای از برس های چرخشی همراه با منافذی حاوی آب و 40ppm کلر تمیز می شوند.

ارسال کننده نامشخص

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com