اولین پروژه نیروگاه بیوگاز دامی در استان قزوین اجرایی می شود

اولین پروژه نیروگاه بیوگاز دامی در استان قزوین اجرایی می شود
 مدیر پروژه بیوگاز دامی در استان قزوین گفت: اولین و بزرگترین پروژه نیروگاه بیوگاز دامی با 85 میلیارد تومان هزینه توسط شرکت تولید و مدیریت نیروگاه زاگرس کوثر در استان قزوین اجرایی می شود.
عباس دلیمی در این باره اظهار داشت: اولین و بزرگترین پروژه بیوگاز دامی در استان قزوین کلید خواهد خورد و این کار می تواند اتفاق خوبی در صنعت و محیط زیست استان باشد.
وی بیان کرد: امروزه انرژی های تجدید پذیر از الزامات عصر کنونی است تا ضمن تامین نیازهای جامعه به انرژی در بخش های مختلف بتوان محیط زیست را نیز حفظ کرد.
دلیمی تصریح کرد: در سال های اخیر روند رو به رشد مصرف انرژی،تولید و انتشار گازهای گلخانه ای ، پدیده بحران انرژی را در جهان ایجاد کرده و در کشور ما نیز، با توجه به نیاز روزافزون به منابع انرژی و کم شدن منابع انرژی فسیلی، ضرورت سالم نگه داشتن محیط زیست، کاهش آلودگی هوا، محدودیت های برق رسانی و تامین سوخت برای نقاط و روستاهای دورافتاده، استفاده از انرژی های تجدید پذیرمی تواند جایگاه ویژه ای داشته باشد.

بامداد رسپینا

وی بیان کرد: با توجه به مقادیر چشمگیر تولید سالیانه منابع زیست توده شامل (فضولات دامی و کشاورزی) در ایران اهمیت استفاده از این منابع جهت تولید بیوگاز دوچندان است و ما نیز در این مسیر امیدوریم با اجرای اولین طرح نیروگاه بیوگاز دامی بتوانیم کار مهمی را در استان آغاز کنیم.
دلیمی افزود: تولید بیوگاز با استفاده از فناوری هضم بی هوازی و کاربرد آن در نیروگاه های تولید همزمان برق و حرارت در ایران می تواند ضمن تامین قسمتی از انرژی مورد نیاز کشور، حرکت در راستای توسعه پایدار را نیز محقق کند.
مدیر پروژه بیوگاز دامی در قزوین یادآورشد: انرژی حاصله از بیوگاز بهترین انرژی طبیعی است که می‌توان به راحتی آن را از طریق فضولات دامی به دست آورد و استفاده از انرژی بیوگاز در مناطق روستایی، صعب العبور عشایری و مناطق دور افتاده با استفاده از فضولات دامی قابل دسترس راهی جهت تامین انرژی ارزان و سهل الوصول گاز، برق و  جلوگیری از هدر رفت انرژی با ارزش سوختهای فسیلی مثل نفت و گاز است.
دلیمی گفت: این سیستم می تواند نیاز خانواده های روستایی و عشایر را هم برطرف ‌کند و برای تولید بیوگاز یا همان زیست گاز در
مناطق روستایی و مجتمع‌های کشاورزی و دامپروری می‌توان اقدام به ساخت دستگاه های هضم بیهوازی کرد که می‌تواند از فضولات حیوانی، ضایعات کشاورزی و دامی به عنوان خوراک استفاده کرده و از آنها گاز بیوگاز و انرژی الکتریکی تولید کند.
وی اظهارداشت: در مناطق مختلف استان قزوین واحدهای بزرگ دامی وجود دارد که منبع عظیمی از فضولات دامی به عنوان مواد اولیه خوارک نیروگاه بیوگاز است و قسمت بیشتر این فضولات دامی پس از خشک شدن می تواند به عنوان کود آلی گرانول برای کشاورزی استفاده شده و شیرابه آن هم به عنوان کود مایع غنی تبدیل شود.

سپهر ماکیان فرتاک

دلیمی اضافه کرد: این صنعت هیچ دور ریز و ضایعات ندارد و ما قادریم فضولات دامی که تهدید محیط زیست و بلای جان انسانها و دامداران شده را به چند محصول قابل استفاده در بخش کشاورزی تبدیل کرده و به محیط زیست خود هم کمک کنیم.
وی گفت: این طرح می تواند از آلودگی زیست محیطی منطقه و بیمارهای مشترک انسان و دام هم پیشگیری کند و دستاوردهای اقتصادی خوبی برای استان و منطقه داشته باشد.
این کارشناس انرژی های تجدید پذیر یادآورشد: تکنولوژی این صنعت در کشورهای پیشرفته ای چون آمریکا،هند ، آلمان و روسیه در حال بهره برداری است و ما با شناسایی ظرفیت های موجود در دامداری شریف آباد  واقع در 17 کیلومتری جاده قزوین به آبیک که دامداری های بزرگی که ظرفیت تامین فضولات دامی که تا 30 سال آینده را دارد و می تواند مواد اولیه مورد نیاز این نیروگاه را تامین کند انتخاب کردیم.
وی اضافه کرد: در منطفقه شریف آباد  حدود 6 هزار راس دام وجود دارد که با نصب و راه اندازی نیروگاه بیوگاز دامی می توانیم در مدت حدود 5 سال شاهد بازگشت سرمایه باشیم.
دلیمی گفت: برای اجرای این طرح در زمینی به وسعت 1.5 هکتار حدود 85 میلیارد تومان سرمایه گذاری خواهد شد و با اجرای آن برای 20 نفر در فاز اول اشتغال مستقیم ایجاد خواهد شد.
وی اضافه کرد: تکنولوژی طراحی و ساخت این نیروگاه بیوگاز دامی هم داخلی و هم خارجی است که در 15 ماه آن را عملیاتی خواهیم کرد.
عضو هیئت مدیره شرکت نیروگاه زاگرس کوثر تصریح کرد: پیش بینی می کنیم در صورت تکمیل این پروژه حدودا سالانه 15 میلیارد تومان درآمد برای اداره این مجموعه حاصل شود که به سالم سازی محیط زیست نیز کمک خواهد شد.
وی گفت: این طرح در ردیف چند طرح مهم ملی است که روز پنجشنبه به صورت ویدئو کنفرانس با حضور رئیس جمهور ،رئیس بنیاد شهید و ریس سازمان اقتصادی کوثرعملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com