اولین مانور مبارزه با آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در اهر برگزار شد

اولین مانور مبارزه با آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در اهر برگزار شد

ایسکانیوز- مدیر کل دامپزشکی استان آذربایجان شرقی از آمادگی کامل نیروهای فنی و تخصصی این اداره کل جهت مقابله و پیشگیری بیماریهای فوق حاد پرندگان در سطح استان خبر داد.
دکتر سید رضا ثقلینی افزود: این اداره کل با نظارت ویژه استانداری آذربایجان شرقی با تشکیل 22 اکیپ کارشناسی در مرکز استان در این زمینه و راه اندازی اکیپ های ویژه در 19 شهرستان استان با بسیج کلیه امکانات با تعامل و همکاری بین بخشی فعالیت عملی خود را در این راستا آغاز کرده است.
وی گفت: در تداوم این فعالیت ها اولین مانور مبارزه با آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در سطح استان و دومین مانور کشوری توسط این اداره کل در شهرستان اهر اجرا شد که در این مانور موارد فرضی مشکوک به این بیماری شناسایی و پس از تشخیص کارشناسان مرغهای فرضی آلوده و نهاده های موجود در این سالن جمع آوری و معدوم گردید و محل سالن نیز سمپاشی و اقدامات پیشگیرانه لازم انجام شد.
وی در حاشیه این مانور در مصاحبه با خبرنگاران از راه اندازی مجهزترین آزمایشگاه تشخیص بیماری حاد پرندگان خبرداد و افزود هفت آزمایشگاه مجهز برای تشخیص این بیماری در سطح کشور وجود دارد که یکی از این آزمایشگاه ها در اداره کل دامپزشکی استان راه اندازی شده است.
وی گفت: در این آزمایشگاه در عرض کمتر از 24 ساعت موارد مشکوک به این بیماریها تشخیص و در کمترین زمان ممکن اقدامات لازم برای مقابله با این نوع بیماریها انجام می شود.
دکتر سید رضا ثقلینی گفت: تاکنون هیچگونه موارد مشکوک به این بیماری در سطح استان آذربایجان شرقی مشاهده نشده و در صورت وقوع هرگونه موردی این اداره کل و شبکه های دامپزشکی شهرستانها آمادگی کامل داشته و آموزشهای لازم در این زمینه انجام شده است.
وی برگزاری فصلی این مانورها را موجب آمادگی بیشتر پرسنل این اداره کل و تمرین همکاریهای بین بخشی در جهت مقابله با هرگونه بیماری اعلام کرد و تداوم این برنامه ها را در جهت آگاهی دهی به عموم شهروندان و روستائیان بسیار مهم و تأثیرگذار عنوان کرد.
مدیرکل دامپزشکی استان به هم استانی های خود اطمینان داد که هیچگونه بیماری حادی در این استان وجود ندارد و مردم با آرامش خاطر گوشت سفید را مصرف کنند.
این گزارش حاکیست، عوامل بیماری: ویروس عامل بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان یک ویروس از خانواده ی ارتو میکسوویریده و از تیپ A می باشد که در گونه های مختلف پرندگان اهلی و وحشی یافت می شود.
اهمیت بیماری: آنفلوانزای طیور، یک بیماری ویروسی بسیار حاد و مسری در انواع پرندگان به خصوص در ماکیان اهلی است که با تلفات بسیار بالا همراه بوده و قابل انتقال به انسان می باشد. احتمال تغییر ساختار ژنتیکی ویروس و شیوع آن به صورت گسترده در بین جمعیت انسانی از خطرات عمده و بالقوه بیماری است.
مقاومت و بقای ویروس: ویروس آنفلوانزا نسبت به تغییرات PH، گرما و خشکی حساس می باشد و با اغلب ضد عفونی کننده ها فعالیت خود را از دست داده و در PH کمتر از 5/5 و بالای 8 ناپایدار بوده و از بین می رود.ماندگاری ویروس در دمای پایین بیشتر بوده و در حرارت 56درجه ی سانتی گراد در مدت 3 ساعت و حرارت 75 درجه ی سانتیگراد در مدت 30 دقیقه از بین می رود. ضمناً فرمالین و ترکیبات یددار ویروس را از بین می برند.
میزبان ها و مخازن بیماری : بسیاری از گونه های اهلی و وحشی بخصوص اردکها به این بیماری مبتلا می شوند، پرندگان مهاجر از عوامل اصلی شیوع بیماری بوده و در بین پرندگان اهلی بوقلمون ها بیشترین میزان ابتلا را نشان می دهند. خوک به عنوانمیزبان واسط مطرح بوده و احتمال ابتلاء پستانداران از جمله پانگ ها و ببرها نیز وجود دارد. اخیراً آلودگی گربه ها به این بیماری نیز گزارش شده است.
علائم بیماری در پرندگان: دوره کمون بیماری 3 تا 5 روز می باشد. از علائم شایع این بیماری می توان به شروع ناگهانی تلفات با روند افزایشی، کاهش فعالیت، بی اشتهایی، ژولیدگی پرها، افت تولید، علائم خفیف تا شدید تنفسی شامل سرفه، عطسه، ترشحات زیاد چشم، تورم و سیانوزه شدن ناحیه تاج و ریش و خونریزیهای زیر جلدی، اختلالات عصبی و اسهال اشاره کرد.
مرغابی ها و اردکها و برخی از پرندگان آزاد پرواز، می توانند بیماری را بدون نشان دادن علائم جدی انتشار دهند.
راهها و روش های انتقال : 1- پرندگان آلوده ویروس را از طریق مجاری تنفسی، ملتحمه ی چشم و مدفوع دفع می نمایند بنابر این آلوده شدن آب، دان، تجهیزات، قفس ها، لباس ها و وسایل نقلیه و حشرات از راههای مهم انتقال بیماری هستند. 2- انتقال از طریق پرندگانی که از مناطق دیگری آورده شده اند مانند پرندگان زینتی و پرندگان وحشی. 3- پراکنده شدن کود مرغداری های آلوده. 4- امحاء غیر بهداشتی لاشه های آلوده.
پیشگیری و کنترل: 1- پرندگان وحشی به عنوان یکی از مخازن مهم ویروس آنفلوانزا و آلوده کننده ی پرندگان اهلی می باشند. بنابر این جلوگیری از تماس پرندگان اهلی و وحشی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و بایستی پرندگان اهلی و خانگی در قفس و در محل محصور نگهداری شوند. 2- با توجه به اینکه خوک و پستانداران وحشی می توانند از عوامل انتقال بیماری باشند لذا کنترل سگ و گربه اهلی و جلوگیری از تماس حیوانات خانگی با حیات وحش بسیار ضروری است. 3- ممنوعیت شکار و خودداری از دست زدن به پرندگان شکاری و شستشوی دست ها و در صورت تماس احتمالی با پرندگان مریض ضروری است. 4- دفع بهداشتی لاشه های مشکوک در عمق زیاد به همراه آهک در خارج از محل سکونت و ممانعت از تغذیه لاشه های تلف شده توسط سگ و گربه. 5- خودداری از خرید ماکیان یا پرندگان زنده بخصوص از فروشندگان دوره گرد. 6- تهیه گوشت مرغ و تخم مرغ از فروشگاههای معتبر با بسته بندیهای ممهور به مهر دامپزشکی. از موارد اطلاعات مورد نیاز مربوط به بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان می باشد.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com