اولتیماتوم سازمان حمایت:حداکثر سود مرغ و تخم مرغ 10 درصد است

اولتیماتوم سازمان حمایت:حداکثر سود مرغ و تخم مرغ 10 درصد است

سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان‌ با اعلام قاطعانه برخورد با گران‌فروشان مواد پروتئینی، میزان حداکثر سود فروشندگان (خرده‌فروشی) مواد پروتئینی در گوشت قرمز را هشت درصد و مرغ و تخم‌مرغ را 10 درصد اعلام کرد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، هرچند هنوز در بازار، گوشت‌های قرمز حدود 16 هزار تومانی هم دیده می‌شود اما از سوی دیگر، صف‌هایی که مردم برای خرید گوشت‌های کیلویی 7 هزار و300 تومانی بر پشت درهای قصابی‌ها تشکیل می‌دهند را نمی‌توان نادیده گرفت.
در بخش مرغ نیز هرچند قیمت آن در برخی مناطق به دو هزار و 300 تومان می‌رسد اما توزیع مرغ دو هزار و 250 تومانی دولتی را نیز نمی‌توان فراموش کرد که چندی پیش انجام شد.
با وجود این اقدامات دولت، همچنان نیز به نظر می‌رسد که بازار مواد پروتئینی به صورت مطلوبی سازماندهی نشده است که سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان هم احتمالا برای همین اعلام کرده است: «گران‌فروشان مواد پروتئینی جریمه می‌شوند.»
در ادامه این گزارش سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان عنوان شده که در راستای ایجاد تعادل پایدار قیمت فرآورده‌های پروتئینی در بازار از سوی این سازمان، واحدهای عرضه کننده گوشت قرمز با تخلف گران‌فروشی به پرداخت جزای نقدی محکوم شده‌اند.
طبق آمارهای این سازمان از 28 مرداد تا پایان آبان ماه امسال بیش از 87 هزار و 181 مورد بازرسی و نظارت از عملکرد مراکز عرضه عمده و خرد اقلام پروتئینی، کشتارگاه‌ها و مرغداری‌ها در سراسر کشور انجام شده که از مجموع این تعداد واحد بازرسی شده، سه هزار و 251 فقره واحد عرضه کننده گوشت قرمز به اتهام گران‌فروشی، متخلف شناخته شده و پس از انجام بررسی‌های کارشناسی، پرونده متخلفان به صورت جداگانه به ارزش کل سه میلیارد و 520 میلیون و 407 هزار ریال برای سیر مراحل قانونی و صدور رای نهایی به هیات‌های رسیدگی به تخلفات صنفی و شعب تعزیرات حکومتی ارسال شده است.
* اعلام میزان سود فروشندگان گوشت،‌ مرغ و تخم‌مرغ
اما اینکه میزان و ملاک این گران‌فروشی چیست؟ این سوالی است که معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان در پاسخ به آن، میزان ضریب سود فروش گوشت قرمز در عمده فروشی را سه درصد و در خرده فروشی را هشت درصد و برای مرغ و تخم مرغ را نیز در عمده فروشی سه درصد و در خرده فروشی 10 درصد اعلام می‌کند.
جواد تقوی در این مورد به خبرنگار ایسنا می‌گوید: «سود عمده و خرده هر نوع کالایی براساس مصوبه‌ای که دارد، متفاوت است و میزان‌های اعلام شده فقط برای گوشت قرمز و مرغ و تخم مرغ است.»
وی در مورد گوشت قرمز و تفاوت در قیمت‌های انواع آن نیز اظهار می‌کند: «وقتی می‌گویید گوشت، این گوشت شامل گوشت گوسفندی، گوشت بره و بز و بزغاله هم می‌تواند باشد، اینها که نمی‌توانند با یک قیمت عرضه شوند. حتما قیمت‌های آن‌ها متفاوت است. همچنین نحوه تحویل انواع گوشت نیز متفاوت است. یک وقت گوشت کاملا مخلوط فروخته می‌شود و یک وقت کاملا لخت و گاهی هم بدون چربی عرضه می‌شود. این‌ها هم قیمت‌هایشان متفاوت است.»
تقوی ادامه می‌دهد: «آنچه از کشتارگاه‌ به صورت فاکتور قیمت بیرون می‌آید قیمت لاشه است. قیمت زنده آن روز مشخص است و قیمت لاشه گوشت هم به تناسب نوع گوشت آن متفاوت است و ما براساس فاکتورهای که فروشندگان گوشت را خرید می‌کنند عمل می‌کنیم.»
وی در ادامه در مورد مجازات‌های برخورد با گران‌فروشان مواد پروتئینی بیان می‌کند: « در برنامه‌های ما هم پلمپ مغازه و هم نصب پرده بعد از پلمپ وجود دارد که نصب پرده اوج برخورد با یک واحد صنفی است.»
این مقام مسئول در پایان با تاکید براینکه هر کجا برنامه تنظیم بازار در یکسری اقلام متمرکز ‌شود، پاسخگوست، یادآور می‌شود: «اکنون که بناست بحث نظارت و توزیع گوشت را وزارت بازرگانی داشته باشد، کار سرعت بیشتری پیدا می‌کند.»
 

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com