رئیس سازمان دامپزشکی کشور:
انفجار بیماری در ترافیک دام محتمل است

انفجار بیماری در ترافیک دام محتمل است
رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: احتمال انفجار بیماری در تراکم بالای دام بیشتر است به همین دلیل ما دستورالعمل‌هایی به استان‌ها برای مدیریت و رصد هر چه بیشتر دامداری‌ها ابلاغ کرده‌ایم.
علیرضا رفیعی‌پور مبنی بر هشدار برای احتمال شیوع گسترده بیماری در ترافیک بالای دام در دامداری‌های سنگین اظهار کرد: دامداران برای حفظ منابع و سرمایه خود همیشه با سازمان دامپزشکی در ارتباط هستند و این سازمان نیز برای حفظ امنیت و سلامت دام‌ها به طور مداوم در حال رصد دامداری‌ها است.
وی ادامه داد: با توجه به افزایش تراکم دام‌ها در دامداری‌ها میزان اقدامات مربوط به حفظ امنیت و سلامت دام‌ها در دامداری‌ها بیش از گذشته در حال اجرا است.
رفیعی‌پور با تاکید بر اینکه در همین ارتباط ما دستورالعمل‌هایی به استان‌ها برای مدیریت بیماری‌ها ابلاغ کرده‌ایم افزود: بر اساس این دستورالعمل سلامت دامداری‌ها و بیماری‌های احتمالی در حال مدیریت و رصد است.
وی افزود: در تراکم بالای دام در دامداری‌ها احتمال انفجار بیماری و رخداد مشکل بهداشتی بسیار بالا می‌رود و این موضوع یک امر طبیعی است.

رفیعی‌پور از انباشت 140 هزار راس دام سنگین آماده کشتار در استان تهران خبر داد و گفت: ما نیز معتقدیم انباشت بیش از حد دام در دامداری‌ها به صلاح نیست اما به جز کنترل بیماری کار دیگری از دست سازمان دامپزشکی بر نمی‌آید.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ایلنا مبنی بر احتمال آزادسازی صادرات دام با توجه به خطرات انباشت دام در کشور اظهار کرد: بحث صادرات مربوط به ما نمی‌شود و سایر سازمان‌ها باید برای خروج دام از کشور تصمیم‌گیری کنند اما از نگاه ما به عنوان یک سازمان تخصصی صادرات راه‌حلی برای جلوگیری از احتمال انفجار بیماری ناشی از تراکم دام است.
رفیعی‌پور در ادامه سخنان خود درباره تولید و مصرف برخی از فرآورده‌های دامی مانند شیر الاغ گفت: مباحث مربوط به مصرف فرآورده دامی مربوط به وزارت بهداشت است آنچه مربوط به سازمان دامپزشکی می‌شود نظارت بهداشتی بر فرآیند و بهداشت مربوط به محموله است که درباره تولیدات تمام محصولات خام دامی در هنگام تولید ، عرضه و مصرف اجرا می‌شود.
وی همچنین از تدوین و ابلاغ مجوزهای مربوط به مدیریت پرورش الاغ شیری توسط سازمان دامپزشکی خبر داد.

توسعه بن دا فرآور

رفیعی‌پور درباره نظارت این سازمان بر سلامت و بهداشت نهاده‌های دامی وارداتی نیز گفت: سازمان دامپزشکی کشور به طور مستمر بر نهاده‌های دامی وارداتی و محل نگهداری و عرضه آنها نظارت دارد و این نهاده‌ها به طور مستمر مورد پایش ما قرار می‌گیرد.
وی اضافه کرد: سالانه هشت میلیون تن نهاده دامی وارد کشور می‌شود که همگی آنها پس از دریافت تایید و اطمینان از سلامت توزیع و به دست دامداری‌ها و مرغداری‌ها می‌رسد.
رفیعی‌پور احتمال آلودگی در نهاده‌های دامی به طور جزئی را رد نکرد و گفت: به رغم تمام تمهیداتی که در هنگام ورود، انبار و توزیع نهاده‌های دامی انجام می‌شود احتمال آلودگی آنها وجود دارد اما با توجه به حجم واردات این نهاده‌ها میزان آلودگی قابل توجه نیست.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور در ادامه این نشست درباره دستاوردهای این سازمان از زمان آغاز تحریم‌ها تاکنون اظهار کرد: با تشدید تحریم‌ها بر خلاف آنچه که تصور می‌شد سازمان دامپزشکی توانست با اقداماتی در خور علاوه بر کمک به بهبود تولید بسیاری از بیماری‌ها را به طور کامل و موثر کنترل کند.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com