انحصار در مرغ اجداد نداریم

انحصار در مرغ اجداد نداریم
رئیس گروه کشاورزی سازمان اقتصادی کوثر در نخستین نشست هم‌اندیشی با خبرنگاران با بیان اینکه با مدیریت می‌توان با همین منابع موجود تا ۳۰۰ میلیون تن تولید کشاورزی را افزایش داد، گفت: خودکفایی در تولید گوشت مرغ وجود دارد و شرکت زربال انحصار ندارد.
به گزارش فارس، نخستین نشست هم‌اندیشی با خبرنگاران در سازمان اقتصادی کوثر وابسته به بنیاد شهید انقلاب اسلامی، امروز با حضور مجتبی نوروزی رئیس گروه کشاورزی سازمان اقتصادی کوثر، محسن شجاع‌الدین مدیرعامل شرکت مرغ ماهان، ناصر مورگان ازغدی مدیرعامل شرکت مرغداران طوس، علیرضا غنی‌زاده مدیرعامل شرکت زربال، رحیمی مدیرعامل شرکت دیزباد و خبرنگاران مختلف برگزار شد.
نوروزی در این نشست گفت: بخش کشاورزی در اقتصاد مقاومتی بسیار دارای اهمیت است چون منابع غنی، اراضی مستعد و منابع آبی و اقلیم‌های متفاوت در ایران و ذخایر ژنتیکی توانمندی خاصی برای کشور در خودکفایی ایجاد کرده است.
رئیس گروه کشاورزی سازمان اقتصادی کوثر افزود: سهم کشاورزی از تولید ناخالص داخلی 14 درصد، از صادرات 31 درصد، بدون میعانات گازی از اشتغال کشور 23 درصد است و ضریب خودکفایی در بخش کشاورزی 94 درصد است.
نوروزی افزود: کشور ما دارای بحران آب نیست بلکه از بحران مدیریت منابع آب رنج می‌برد و با استدلال می‌توانم ثابت کنم توان تولیدات کشاورزی تا 300 میلیون تن با همین منابع موجود وجود دارد و رسیدن به خودکفایی در تولید غذا کاملاً علمی است و آنهایی که خودکفایی را زیر سؤال می‌برند، سخن آنها از نظر علمی مطرود است.
وی افزود: به عنوان مثال، 440 هزار هکتار زمین در کشور زیر کشت سبزی و صیفی‌جات قرار گرفته که برای آن 7 میلیارد مترمکعب آب استفاده می‌شود، اگر این نوع کشت‌ها به فضای گلخانه منتقل شود، حداکثر 45 هزار هکتار گلخانه می‌شود، یعنی 400 هزار هکتار زمین آزاد می‌شود و در مصرف آب صرفه‌جویی فراوانی به اندازه ظرفیت 6 سد لتیان صرفه‌جویی آب ایجاد می‌شود.{tor_sutitle}رغداران با توجه به کیفیت نژاد راس 380 و خدمات پس از فروش و راهنمایی‌های کارشناسی ترجیح داده‌اند 90 درصد نیاز خود را از زربال تأمین کنند{/tor_sutitle}
وی گفت: آنچه در مصرف آب باید توجه شود، مدیریت مصرف بهینه آب است.
نوروزی در مورد اینکه برای احداث هر هکتار گلخانه چقدر سرمایه نیاز است، گفت: احداث یک هکتار گلخانه با مدرن‌ترین تجهیزات روز حدود 2.3 میلیارد تومان و برای 10 هکتار گلخانه 23 میلیارد تومان نیاز است.
وی افزود: 24 شرکت در مجموعه گروه کشاورزی سازمان اقتصادی کوثر وجود دارند که علاوه بر فعالیت در رشته‌های کشاورزی در بحث گوشت مرغ و جوجه یک روزه، جوجه مادر و مرغ اجداد نیز فعالیت می‌کنند.
نوروزی افزود: در بخش مرغ مادر سالانه 80 میلیون قطعه جوجه تولید می‌شود که این رقم نسبت به تولید سالانه 1.2 میلیارد قطعه جوجه یک روزه در کشور حدود 7 درصد است و به هیچ وجه انحصار در این زمینه وجود ندارد.
رئیس گروه کشاورزی سازمان اقتصادی کوثر افزود: شرکت تولید مرغ اجداد که متولی آن شرکت زربال با نژاد راس 380 فعالیت می‌کند، این شرکت در سال گذشته 90 درصد نیاز مرغ اجداد کشور را به دلیل کیفیت و استقبال مرغداران تأمین کرده است.
نوروزی گفت: شرکت اجداد زربال، جوجه مرغ مادری در سطح 450 مزرعه داشته است و کمک قابل توجهی به تأمین گوشت مرغ در کشور انجام داده که به جای تشکر از این کار، توسط برخی افراد متهم به انحصار شده است.
وی گفت: علاوه بر نژاد راس، نژادهای هوبارد، آربراکرز، آرین و کاب در کشور هستند که امروزه نژاد راس 380 در سال گذشته حدود 90 درصد بازار را داشته، نژاد کاب بین 5 تا 6 درصد، نژاد هوبارد 2 تا 3 درصد و یک درصد باقی‌مانده بین نژادهای آربراکرز و آرین که در حد صفر است تقسیم شده است.
وی با بیان اینکه 4، 5 نژاد پرورش مرغ گوشتی در کشور وجود دارد، گفت: مرغداران مختارند که از کدام نژادها خریداری کنند، اما با توجه به کیفیت نژاد راس 380 و خدمات پس از فروش و راهنمایی‌های کارشناسی ترجیح داده‌اند 90 درصد نیاز خود را از زربال تأمین کنند.
 
نظرات شما
  •  

    دكتر بهروز شيرازي گفت : ۹۴/۰۷/۰۸

    درورد برجناب نوروزي. الان پلاس داره 200 هزار تا جوجه مادر درماه ميفروشه كسي اومده بگه در حالي كه زربال اومده توليداتش رو سهميه بندي كرده چرا پلاس داره 200 هزار تا ميفروشه ؟چه كسي مجوز داده ؟نكنه همونهايي كه اتهام انحصاري بودن زربال را ميزندد .اين حرفهاغير منصفانه وكينه توزانه است.بايد از هولدينگ موفقي مثل اجداد زربال وديگر شركتهاي اقماري آن دفاع كرد چون هم علمي كار ميكنند وهم سابقه اي به اندازه عمر صنعت طيور دارند

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com