انباشت بالای دام در دامداری‌ها مشکل‌ساز است

انباشت بالای دام در دامداری‌ها مشکل‌ساز است
معاون بهبود تولیدات دامی جهادکشاورزی استان مرکزی گفت: هماهنگی های لازم با تشکل ها انجام شده و بخش خصوصی نیز ورود پیدا کرده تا اولین کشتارگاه صنعتی در اراک راه اندازی شود.

حمیدرضا اخوان ، اظهار کرد: استان مرکزی تولیدکننده دام و طیور است، این استان ۱.۷ از مساحت کشور و ۲.۷ از جمعیت کشور و ۳ درصد تولیدات دام و طیور را در سطح کشور به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه استان مرکزی رتبه های خوبی در حوزه تولیدات دامی دارد، افزود: در حوزه تمامی تولیدات بخش دام و طیور استان به میزان مازاد بر مصرف محصول تولید می شود. این استان در تولید گوشت مرغ بین ۳۰ تا ۳۵ درصد، در تولید مرغ ۶۰ درصد و در تولید گوشت قرمز ۷۰ درصد تولید مازاد دارد.

معاون بهبود تولیدات دامی جهادکشاورزی استان مرکزی تصریح کرد: استان مرکزی در زمینه تولید تخم مرغ رتبه ۹، تولید مرغ رتبه ۱۰، در تولید گوشت قرمز رتبه سوم و در تولید شیر رتبه ۱۲ را در سطح کشور دارد.

اخوان اضافه کرد: عمده فعالیت های جهاد کشاورزی در این بخش بیشتر مبتنی بر حمایت از تولید و تداوم تولید است و در سال‌های اخیر بیشتر متمرکز بر تامین و توزیع نهاده ها بوده و نظارت بر توزیع نیز بر عهده سازمان بوده است.

پیش بینی افزایش تولید مرغ و تخم مرغ
وی ادامه داد: سال گذشته ۶۵ هزار تن گوشت مرغ در استان تولید شده که امسال پیش بینی می شود این رقم به ۷۱ هزار و ۵۰۰ تن برسد، همچنین تولید سال گذشته تخم مرغ ۴۱ هزار تن بوده که امسال برآورد ۴۵ هزار تنی در این حوزه وجود دارد، همچنین تولید شیر ۴۰۰ هزارتن و گوشت قرمز ۵۶ هزار تن بوده است. با توجه به اینکه برای گوشت قرمز و شیر برنامه ریزی بلندمدت وجود دارد افزایش چندانی در این تولیدات نخواهد داشت و پیش بینی می شود افزایش تولید ۵ درصدی را در این دو مورد داشته باشیم.

معاون بهبود تولیدات دامی جهادکشاورزی استان مرکزی گفت: در بخش دام و طیور ظرفیت هایی در استان ایجاد شده که بیش از میزان تولیدی است که در حال حاضر انجام می شود، به طور مثال ۵۰ درصد از واحدهای مرغداری استان غیرفعال یا نیمه فعال هستند و تولید موجود مربوط به ۵۰ درصد ظرفیت است، همچنین در بخش دام نیز ۶۰ درصد واحدها یا غیرفعال هستند یا با ظرفیتی کمتر از ظرفیت موجودشان تولید می کنند. در زمینه تولید گوشت قرمز مسائلی در زمینه تامین نهاده دامی ایجاد شده که سبب بروز مشکلاتی شده است.

پیگیری راه‌اندازی اولین کشتارگاه صنعتی در اراک
اخوان اضافه کرد: مرغ، شیر و تخم مرغ دارای قیمت مصوب هستند و دولت موظف به تامین نهاده این بخش هاست، اما در زمینه گوشت قرمز قیمت مصوب وجود ندارد و از طرفی خشکسالی ها هم مزید بر علت و سبب بروز مشکلاتی برای تولیدکنندگان گوشت قرمز شده است، در این راستا مکاتبات و پیگیری ها انجام شده و اگر طرح کارآمدسازی نظام یارانه ها انجام شود، یارانه ای که به واردکننده تعلق می گیرد لغو و نهاده ها با قیمت آزاد و بدون محدودیت در اختیار تولیدکننده قرار می گیرد و در انتها یارانه به مصرف کننده پرداخت می شود. آرامشی که در حال حاضر در زمینه تامین گوشت در استان وجود دارد به سبب تولید بالا و کاهش مصرف در مصرف کنندگان است.


وی تاکید کرد: انباشت دام در دامداری ها زیاد است و همین امر می تواند در سال های آینده سبب ضربه به تولید شود.

معاون بهبود تولیدات دامی جهادکشاورزی استان مرکزی خاطرنشان کرد: هماهنگی های لازم با تشکل ها انجام شده و بخش خصوصی نیز ورود پیدا کرده تا اولین کشتارگاه صنعتی در اراک راه اندازی شود، در حال حاضر کشتارگاه صنعتی در سطح استان وجود ندارد، بر این اساس تمهیدات لازم برای راه اندازی این کشتارگاه در اراک در نظر گرفته شده است. سرمایه گذار این کشتارگاه، کشتار و بسته بندی وتوزیع را انجام می دهد که با این اتفاق و حذف شقه فروشی در قصابی ها وضعیت سود برای تولیدکنندگان بهبود خواهد یافت.

اخوان ادامه داد: بازار فروش یکی از مشکلات دامداران است و در صورتی که کشتارگاه مناسبی راه اندازی شود قطعا از این مشکل کاسته خواهد شد. این کشتارگاه به شهرهای اطراف نیز می تواند خدمات رسانی کند.

۱۴۳ کشاورز نمونه در شهرستان های استان شناسایی شده است

راشین پورمتین، مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی نیز در این نشست گفت: یکی از مولفه های مهم و کارآمد در پایدارسازی نظام تولیدات، نیروی انسانی است که توانمندسازی آنها اهمیت بالایی دارد.

وی اضافه کرد: به همین منظور آموزش برای تمام اعضا و نیروی انسانی و بهره برداران و ... در دستور کار و برنامه های سازمان است، همچنین سامانه اطلاعاتی مکانی کشاورزی ایران از سال گذشته آغاز به کار کرده است. این سامانه امسال حدود ۴۳۲هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان را ترسیم کرده و در حال راستی آزمایی در این بخش هستیم. در حال حاضر حدود ۹۹ هزار و ۵۱۷ نفر از بهره برداران اطلاعات خود را در سامانه کود ثبت کرده اند.

پورمتین بیان کرد: سال گذشته به سبب شیوع کرونا نگرانی در خصوص برگزاری رویدادهایی که توسط جهاد کشاورزی برگزار می شود وجود داشت ولی خوشبختانه امسال تاکنون سه رویداد به صورت کاملا حضوری برگزار شده است که امیدواریم سال آینده به بالای ۱۰ رویداد برسد.

وی اضافه کرد: ۱۴۳ کشاورز نمونه در شهرستان ها شناسایی شده اند که ۶۱ نفر نمونه استانی و ۵ نفر نمونه کشوری شدند این در حالیست که سال گذشته تنها ۲ نفر نمونه ملی شدند.

مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی بیان کرد: امسال ۲ کانون جوانان روستایی در ۲ شهرستان اراک و محلات ایجاد شده که اسفندماه همزمان با سالروز تولید حضرت علی اکبر(ع) همزمان با سراسر کشور افتتاح خواهند شد.

وی اضافه کرد: ۱۸۱ دوره مهارتی برای کشاورزان و بهره برداران استان اجرا شده که پس از دریافت گواهی، به بسیج سازندگی برای دریافت تسهیلات و ایجاد شغل معرفی شده اند. دوره تربیت کارگر ماهر گلحانه نیز اجرا شده است. ۲۵ برنامه تلویزیونی، ۱۱۳ برنامه در شبکه برکت تلویزیون اینترنتی و ۱۴۹ برنامه رادیویی امسال تولید و پخش شده است.

پورمتین افزود: استودیو کشاورزی استان و برکت از سال ۹۹ کار خود را آغاز کرده و امسال موفق به راه اندازی استودیو جدید شدیم که در ایام دهه فجر افتتاح خواهد شد. تولید نشریات ترویجی و پوستر جزو برنامه های امسال بوده و امسال به تولید نشریات و پوسترهای الکترونیکی روی آوردیم چراکه احساس شد باید تمرکز بر کاغذ کاهش یابد.

وی درخصوص زنان روستایی گفت: امسال ۱۷ واحد الگویی برای زنان روستایی در طرح توسعه کشت گیاهان دارویی در نظر گرفته شده است. خانواده های روستایی باید آموزش ببینند که خود دست به پرورش و تولید گیاهان دارویی وسپس فروش بزنند.

۳۲ صندوق اعتبارات خرد زنان روستایی در سطح استان فعال است

مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی بیان کرد: ۳۲ صندوق اعتبارات خرد زنان روستایی در سطح استان فعال است که از طریق این صندوق فعالیت اقتصادی خود را انجام می دهند.

پورمتین ادامه داد: دو شهرستان خنداب و تفرش در زمینه بیمه باغات عملکرد مطلوبی نداشته اند که تصمیم گرفته شده با هماهنگی بسیج سازندگی دو اردوی جهادی در روزهای آتی در این مناطق برگزار شود و در صورت حصول نتیجه مطلوب در سایر امور نیز این الگوها استفاده شوند.

مشکل جدی زنان روستایی در حوزه تامین بازار فروش و دریافت سیب سلامت

وی در خصوص بازار فروش محصولات زنان روستایی اضافه کرد: زنان روستایی به شدت در حوزه تامین بازار فروش و دریافت سیب سلامت غذا و دارو مشکل دارند و در چنین شرایطی نمی توان تولیدات خانگی را با تولیدات صنعتی مقایسه کرد. در سال های گذشته در قالب جشنواره ها و نمایشگاه ها بازارهای محلی برگزار می شد، اما از زمان شیوع کرونا این مهم نیز از دست رفت و تولیدات زنان روستایی در بساط دست‌فروش ها دیده می شود بنابراین سال گذشته صندوق ها را به سمت سایت های فروش هدایت کردیم که نحوه فروش و بسته بندی را به این بانوان آموزش دادند.

پورمتین ادامه داد: امسال نیز نمایشگاه این دستاوردها در سازمان جهادکشاورزی برگزار خواهد شد و این فضا به صورت رایگان در اختیار متقاضیان قرار می گیرد.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com