ال-آرژنین، نسل جدید اسیدآمینه ضروری در تغذیه طیور

ال-آرژنین، نسل جدید اسیدآمینه ضروری در تغذیه طیور
در صنعت جهانی تولید مکمل های اسیدآمینه و پروتئین، اسیدهای آمینه ضروری ال-متیونین، لیزین، ترئونین و والین به صورت رایج تولید و مصرف می گردند. اخیراً اسیدآمینه ضروری و مهم دیگر بنام ال-آرژنین تولید انبوه شده و به صورت کریستاله در تغذیه طیور در دسترس تولیدکنندگان قرارگرفته و توجه زیادی را به خود معطوف کرده است.
نقش فراپروتئینی اسیدآمینه آرژنین به خوبی مورد مطالعه قرار گرفته است بطوریکه نشان داده شده که آرژنین در ساخت نیتریک اکساید نقش داشته که این باعث تعادل بهتر متابولیسم گلوکز در بدن و تقویت سیستم ایمنی و پایین آمدن وقوع آسیت می شود.
همچنین در شرایط تنش گرمایی و پرورش پرندگان در ارتفاعات که وقوع آسیبهایی مثل مصرف غذای کم و آسیت تهدید کننده است، مکمل سازی جیره با ال-آرژنین می تواند موثر باشد که تاثیرات مثبت آنها در مطالعات مختلف اثبات شده است (3 و 4). آرژنین اسیدآمینه محدود کننده و ضروری در جیره های طیور است. پرورش طیور مدرن و پربازده نیازمند تامین این اسید آمینه در جیره ها می باشد چراکه پرندگان گوشتی و تخمگذار امروزی فاقد توانایی کامل برای ساخت آرژنین در بدن هستند، نرخ رشد و تولید جوجه ها و مرغان بسیار بالا رفته، و اثرات متقابلی بین آرژنین و لیزین جیره وجود دارد (2).
  • مصرف آرژنین در تغذیه طیور در 4 سال گذشته 8 برابر شده. پیش بینی می شود تا 2 سال آینده به 14 برابر برسد.
  • از سال 2013 که ال-آرژنین به صورت تجاری و گسترده برای استفاده در خوراک دام ارائه گردید تا سال 2016، میزان مصرف آن در صنعت طیور 8 برابر شده و پیش بینی می شود که میزان مصرف آرژنین تا 14 برابر در سال 2022 برسد.

    آرژنین در تغذیه انسان
    اهمیت آرژنین به عنوان تامین کننده نیتریک اکساید مورد نیاز بدن در مطالعات 20 سال اخیر اثبات شده است. در سال 1998 جایزه نوبل پزشکی به خاطر اثبات نقش نیتریک اکساید در بهبود عروق، گردش خون و ایمنی زایی به سه دانشمند این عرصه اعطا شد. آرژنین به عنوان اسیدآمینه دخیل در ایمنی بدن، مقاومت در برابر استرسها، کاهش مشکلات قلبی عروقی، انرژی زایی و بهبود سیستم تولید مثلی در انسان نقش دارد. امروزه مکمل آرژنین در ورزشکاران برای افزایش اثرات و کارایی بدنسازی، بهبود انرژی رسانی ماهیچه ای و افزایش حجم عضلانی، کاهش چربی بدنی، تقویت اندامها و کاهش استرس استفاده می شود.
  • آرژنین منبع نیتریک اکساید (عامل ایمنی و ضد استرس) است. سال 1998 جایزه نوبل پزشکی به دانشمندان برای اثبات نقش آن در ایجاد ایمنی و کاهش بیماریهای قلبی عروقی اعطا شد.
  • سوخت و ساز آرژنین در طیور
    آرژنین جیره در سلولهای بدن شکسته شده و تبدیل به ملکولهای مهمی مثل کراتین، پلی آمین و نیتریک اکساید می شود که این مواد اثرات مفید بسیاری در رشد، ایمنی و سلامت پرنده دارند. پرندگان از مشتقات آرژنین برای مقابله با استرسها و ترمیم دیواره دستگاه گوارش استفاده می کنند (1).

    فواید آرژنین در تغذیه طیور
    -آرژنین به عنوان عامل ایمنی زایی در طیور
    -کاهش چربی محوطه بطنی و افزایش ماهیچه سازی در طیور گوشتی
    -مقاومت در برابر استرسهای گرمایی و سرمایی
    -آرژنین به عنوان محرک رشد و جایگزین آنتی بیوتیک در طیور
    -کاهش تلفات ناشی از بیماری ها و ناهنجاری های متابولیکی در طیور
    -بالابردن درصد تولید تخم مرغ و بهبود کیفیت و ماندگاری تخم مرغ
    -بهبود باروری در خروس های گله مادر
    -کاهش فشارخون سرخرگی و عوارض قلبی عروقی و سکته در طیور
    -افزایش استخوانسازی و تقویت اسکلت بندی برای جلوگیری از رنجوری جوجه ها روی بستر و مرغان درون قفس
    -بهبود میکروفلور دستگاه گوارش به عنوان جایگزین آنتی بیوتیک
    -افزایش پاسخ پرنده به داروها و واکسنها و کاهش هزینه های درمان
    -بهبود سیستم ایمنی و بالابردن مقاومت ایمنی در مقابل استرس ها و بیماری-ها (کوکسیدیوز، بیماریهای عفونت بورسی، نکروتیک انتریتیدیس)
  • آرژنین باعث بالارفتن نرخ تولید پروتئین شده و ضریب تبدیل خوراک به گوشت و تخم مرغ را بهبود می دهد
  • تجربیات موفق استفاده از آرژنین در طیور
    • افزایش رشد و تولید و بهبود ضریب تبدیل غذایی:
    آرژنین با بالابردن نرخ ساخت پروتئین باعث افزایش توده و حجم ماهیچه سینه و توده تخم مرغ می شود. هم چنین افزایش نرخ هضم و جذب مواد مغذی در جیره های مکمل شده با آرژنین و ایجاد ایمنی مناسب، بستر را برای بهره وری بیشتر خوراک فراهم می نماید پس عملاً تولید گوشت و تخم مرغ بالا با مصرف خوراک کمتر امکانپذیر می شود. آرژنین تحریک ترشح هورمونهای رشدی مثل هورمون رشد، پرولاکتین، فاکتورهای رشد شبه انسولینی، گلوکاگون و انسولین را بالا می برد که این هورمونها زمینه ساز رشد سریعتر و سلامت تر را فراهم می کنند (5).

    • نقش مفید آرژنین در ایمنی زایی و پیشگیری از بیماری ها:
    ابتلا به برخی از بیماری های انگلی و عفونی باعث کاهش شدید در صنعت تولید طیور می شود. سالانه در آمریکا سه بیماری نیوکاسل، عفونت بورسی و کوکسیدیوز باعث خسارت حدود 5 میلیار دلاری می گردد که این بخودی خود رقم بزرگی است. اسید آمینه ال-آرژنین با ایجاد توازن ایمنی و ایجاد مقاومت در پرندگان به عنوان یک راهکار تغدیه ای برای مقابله با این بیماری ها و کاهش هزینه های دارویی مورد استفاده قرار گرفته است (4 و 5).

    • آرژنین به عنوان محرک رشد طیور و جایگزین آنتی بیوتیک:
    بطور معمول و بخصوص در ایران، از آنتی بیوتیک ها به عنوان از بین برنده میکروبهای مضر دستگاه گوارش و تحریک رشد پرندگان استفاده می شود. اما با توجه به ضرر تغذیه آنتی بیوتیک و ممنوع و محدود شدن استفاده از آنها در پرورش طیور، محققان و تولیدکنندگان راهکارهای تغذیه ای ارگانیک و بدون ضرر مثل تغذیه آرژنین را مد نظر قرار دادند. آرژنین اولاً از راه بهبود سطح جذب در دیواره روده میزان جذب تمام مواد مغذی را بالا برده بنابراین یک محرک رشد محسوب می شود. دوماً، آرژنین ترکیب میکروبی دستگاه گوارش را با حذف میکروبهای غیر مفید و بیماریزا بهبود داده و محیط گوارش را برای رشد میکرو ارگانیسم های مفید فراهم تر می کند. از این طریق عملاً کارایی مثل آنتی بیوتیک های اختصاصی دارد و جایگزین آنها می شود. سوماً، با تحریک سیستم ایمنی بدن طیور مقاومت در برابر استرس ها و بیماری ها را بالا می برد که این بهبود ایمنی بستر مناسب جذب مواد غذایی و رشد پرنده را فراهم می نماید (1).
    شکل 1: فواید استفاده از آرژنین در تغذیه طیور

  • استفاده از 100 تا 250 گرم ال-آرژنین در هر تن جیره طیور باعث بهبود ایمنی، تولید بالاتر، سلامت بیشتر می شود.
  • پیشنهادات کاربردی
    توصیه های جدید برای جیره های کاربردی نشان می دهد که استفاده از  100 تا 250 گرم آرژنین در هر تن جیره می تواند باعث بهبود عملکرد، بالابردن سیستم ایمنی و مقاومت به بیماری گردد. مکمل سازی جیره با ال-آرژنین هم چنین باعث بهبود کیفیت پروتئین (از نظر تعادل اسیدآمینه ای) شده و به بهبود ضریب تبدیل خوراکی و نهایتاً کاهش هزینه های خوراک می انجامد.

    آرژنین در بازار ایران
    برپایه ی آخرین دستاوردهای محققان علوم تغذیه و نظر به اهمیت آرژنین در صنعت تولید طیور، شرکت مرغ نوجان با همکاری شرکت معتبر سی-جی کره جنوبی اقدام به تامین و توزیع اسید آمینه ال-آرژنین در کشور نموده است. با موجود بودن آرژنین، اسیدهای آمینه ی ضروری اصلی خوراک طیور علاوه بر ال-متیونین، ال-لایزین و ال-والین تکمیل تر گردیده و می توان از آنها با آزادی عمل بیشتر و آسانتر در فرمولاسیون جیره و تولید خوراک استفاده کرد. ورود آرژنین به بازار ایران از سال گذشته آغاز شده است و به صورت گسترده در دسترس می باشد.
  • در حال حاضر شرکت مرغ نوجان با همکاری سی-جی کره جنوبی وظیفه تامین و توزیع آرژنین را به عهده دارد
  • ارتباط با شرکت مرغ نوجان
    شرکت مرغ نوجان جهت ارتباط برای اطلاعات بیشتر و مشاوره از طریق وبسایت به آدرس https://morghenojan.com  یا تلفنهای زیر ارائه خدمات می نماید.

    دفتر تهران:   7 -88377950 -021    تهران. سعادت آباد-بلوار دریا. خیابان گلها. نبش توحید ۳. پلاک ۱۲، طبقه ۵.
    دفتر کرج:   6-34390351 -026    کرج. انتهای باغستان- انتهای خیابان اشتراکی شمالی. جاده برغان 300 متر بالاتر.
    مدیر فروش:   09121934740
    مدیر فنی:   09125787303
    منابع
    1.    Aguzey, H. A., Gao, Z., Haohao, W., Guilan, C., Zhengmin, W., Junhong, C., & Li, N. Z. (2019). The role of Arginine in disease prevention, gut microbiota modulation, growth performance and the immune system of broiler chicken. Annals of Animal Science, 20(2), 325–341.
    2.    Bistrian, B. R. (2004). Practical recommendations for immune-enhancing diets. The Journal of nutrition, 134(10), 2868S-2872S.
    3.    Khajali, F., & Wideman, R. F. (2010). Dietary arginine: metabolic, environmental, immunological and physiological interrelationships. World's Poultry Science Journal, 66(4), 751-766.
    4.    Tan, J. Z., Guo, Y. M., Applegate, T. J., Du, E. C., & Zhao, X. (2015). Dietary L‐arginine modulates immunosuppression in broilers inoculated with an intermediate strain of infectious bursa disease virus. Journal of the Science of Food and Agriculture, 95(1), 126-135.
    5.    Zhao, J. P., Jiao, H. C., Song, Z. G., & Lin, H. (2009). Effects of L-arginine supplementation on glucose and nitric oxide (NO) levels and activity of NO synthase in corticosterone-challenged broiler chickens (Gallus gallus). Comparative Biochemistry and Physiology Part C: Toxicology & Pharmacology, 150(4), 474-480.

    گردآوری و تالیف: گروه علمی شرکت مرغ نوجان
     
     
    نظر خود را ثبت نمایید
    • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
    • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
    • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
    • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
    Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com