افزایش قیمت خوراک دام در بازارهای جهانی

افزایش قیمت خوراک دام در بازارهای جهانی
در بازارهای جهانی قیمت انواع محصولات استراتژیک مانند خوراک دام و طیور، گندم و دانه های روغنی افزایش قابل توجهی داشت و ایران در تامین خوراک دام تا ۷۰ درصد و دانه های روغنی ۹۰ درصد وابسته به واردات است.
امروز در بازارهای جهانی قیمتن هر بوشل گندم با ۱.۵ دلار افزایش به قیمت ۶۱۰ دلار معامله شد، قیمت هر بوشل ذرت که عمدتا به عنوان خوراک دام استفاده می شود نیز با ۱.۲۵ دلار افزایش نسبت به روز گذشته به قیمت ۴۳۲ دلار به فروش رفت.
این دو محصول برای کشور بسیار مهم است چرا که در تامین بیش از ۷۰ درصد خوراک دام و طیور کشور وابسته است و هر گونه نوسان قیمت در بازارهای خارجی حساسیت در داخل ایجاد می کند.
افزایش قیمت خوراک دام و طیور درماههای گذشته باعث شده که قیمت انواع محصولات پروتئینی مانند گوشت و مرغ و تخم مرغ و انواع لبنیات به رغم تولید فراوان در داخل با افزایش بی رویه قیمت مواجه شود.
سالانه ۴.۵ میلیارد دلار ارز برای واردات انواع خوراک دام  و طیور مانند ذرت، سویا و جو از کشور خارج می شود، افزایش قیمت های جهانی میزان ارز بیشتری را از کشور خارج خواهد کرد.
قیمت گندم هم برای کشور مهم است اگرچه خودکفایی در تولید این محصول استراتژیک را در سالهای گذشته داشتیم اما به پایداری نرسیده است به طوری که سال گذشته هم ۳ میلیون تن گندم وارد کردیم.
کارشناسان می گویند اگر دولت به جای نرخ خرید تضمینی ۴ هزار تومان که امسال تعیین کرده رقم مناسبی را اعلام کند کشاورزان به کشت این محصول بیشتر ترغیب  خواهند شد و خودکفایی در تولید این محصول رقم می خورد.
امروز دانه های روغنی هم با افزایش ۷ دلاری قیمت در بازارهای جهانی همراه شدند کشور در تامین ۹۰ درصد این محصولات هم وابسته به واردات است.
در حالی که کشور سالانه ۱۲۰ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی تولید می کند اما وابسته بودن در برخی محصولات استراتژیک مانند خوراک دام، روغن، برنج و شکر ضررهای جبران ناپذیری را بر اقتصاد وارد می کند.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com