افزایش توان رقابتی مرغ اردبیل در بازارهای جهانی

افزایش توان رقابتی مرغ اردبیل در بازارهای جهانی
صنعت مرغداری و صادرات آن در اردبیل به دور از حواشی و شعار در طول چند سال اخیر به رشد قابل توجهی رسیده است به طوری که این استان دارای بزرگ‌ترین مزرعه مرغ مادر کشور است و پای مرغ آن به کشورهای زیادی باز شده است.
به گفته مسئولان، با راه‌اندازی خط خودکار کشتار مرغ در استان، علاوه بر افزایش ۳۰ درصدی تولید گوشت مرغ، با ارتقای کیفیت و تکنولوژی، بر توان رقابتی مرغ تولیدی استان در بازارهای جهانی افزوده می‌شود.  

راه‌اندازی خط خودکار و ارتقای کیفیت
مدیر کل دامپزشکی استان اردبیل با اشاره به راه‌اندازی خط خودکار کشتار مرغ در استان اظهار می‌کند: این خط دارای جدیدترین نوع ربات و فناوری تخلیه و وکیوم مرغ است و هیچ‌گونه دخالت دست در این روش کشتار و بسته‌بندی وجود ندارد. با این اقدام، درجه کیفی مرغ استان از B به A و A پلاس ارتقا یافته است.
صادق صالحی با بیان این‌که این گروه‌بندی مربوط به مسائل بهداشتی و ارتقای کیفیت در حد استانداردهای جهانی است، می‌افزاید: این گروه‌بندی به معنای بی‌کیفیتی یا غیربهداشتی بودن محصولات تولیدی رده B نیست، اما برای رقابت در بازارهای جهانی باید هرچه بیشتر برای ارتقای کیفیت محصول تولیدی بکوشیم. وی می‌گوید: استان اردبیل ۵ کشتارگاه مرغ دارد که به طور متوسط روزانه ۱۷ هزار قطعه مرغ را روانه بازار می‌کنند. با راه‌اندازی این خط کشتار، ۳۰ درصد گوشت مرغ تولیدی استان با کلاس کیفی A و درجه بالای استاندارد بهداشت و سلامت غذایی تولید می‌شود.  

رتبه‌بندی و رقابت
صالحی با اشاره به توسعه صادرات استان به دلیل مرغوبیت محصولات می‌گوید: ۳۰ درصد مرغ تولید استان به خارج آن و کشورهای بازار هدف صادر می‌شود. وی با اشاره به این‌که احداث، توسعه و ارتقای کشتارگاه‌های صنعتی طیور استان از ضروری‌ترین اقدامات به منظور ارتقای بهداشت و سلامت و نیز تامین مواد پروتئینی سالم و بهداشتی برای جامعه است، می‌افزاید: هدف از اجرای این طرح ارتقای کیفیت گوشت مرغ تولیدی در راستای اصل حفظ حقوق شهروندی و حق انتخاب مشتری است. رتبه‌بندی کشتارگاه‌ها براساس شاخص‌های بهداشتی، بهبود فرایند تولید، ایجاد رقابت سالم و کیفی بین تولیدات کشتارگاه‌های طیور، افزایش صادرات و توسعه بازار صادراتی از دیگر اهداف مهم این طرح هستند.  
مدیر کل دامپزشکی استان با اشاره به این‌که اردبیل دارای بیش از ۳۸ مزرعه پرورش مرغ مادر است، اظهار می‌کند: در سال‌های نه‌چندان دور، با وجود این ظرفیت و تولید مرغ گوشتی مازاد بر نیاز استان، صادرات کافی نداشتیم چراکه به دلیل نبود تجهیزات به‌روز پاسخگوی تقاضای بازارهای هدف مانند روسیه نبودیم. اما با احداث کشتارگاه صنعتی، صنعت مرغداری استان وارد فاز صادرات شده و اکنون با ارتقای کیفیت توان رقابتی خود را در بازارهای جهانی افزایش داده است.

گروه صنعتی اسکندری EIG

توجه به استانداردها؛ دلیل توسعه صادرات
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار اردبیل هم بیان می‌کند: اگر در سال‌های گذشته به دلیل صنعتی نبودن کشتارگاه‌ها مشکلات و محدودیت‌هایی برای صادرات مرغ استان داشتیم، با راه‌اندازی کشتارگاه‌های مجهز، این محدودیت‌ها رفع شده‌اند و اکنون کشورهای هدف مانند روسیه که استاندارد غذایی بالایی دارند، از مشتریان مرغ اردبیل هستند.
ارژنگ عزیزی ادامه می‌دهد: توجه به استانداردهای لازم در تولید و کشتار مرغ برای صادرات به بازارهای خارج از مرز که یک بازار رقابتی است، باعث توسعه این صنعت در استان شده است.  
وی تاکید می‌کند: توسعه صنعت مرغداری استان نباید در این مرحله متوقف شود و باید برای بهره‌برداری بهتر به فکر راه‌اندازی صنایع جانبی در این حوزه نیز باشیم. یکی از خلأها و مشکلات استان در بخش‌های کشاورزی و دام و طیور نبود زنجیره‌های تولید است. قسمت اعظم این مشکلات ناشی از حاکمیت فعالیت‌های سنتی و نبودن حلقه‌های تولید در این بخش است.  
عزیزی ترکیه را یکی از کشورهای واردکننده آلایش غیرخوراکی استان عنوان می‌کند و می‌افزاید: در یک سال گذشته یک میلیون و ۶۸۰ هزار کیلوگرم آلایش غیرخوراکی به ترکیه صادر شده است. اگر بتوانیم صنایع فراوری آلایش خوراکی را در استان راه‌اندازی کنیم، با جلوگیری از این خام‌فروشی می‌توانیم توسعه اقتصادی بهتری را رقم بزنیم. این مسئول با تاکید بر اهمیت و حساسیت بهره‌وری اظهار می‌کند: ارتقای بهره‌وری در ارتباط با تولید قطعا افزایش تقاضا را در بازارهای داخلی و خارجی به دنبال دارد. امیدواریم واحدهای تولیدی با مجهز کردن خود به تکنولوژی روز دنیا توان رقابتشان را در بازارهای هدف افزایش دهند.  

تولید گوشت مرغ در اردبیل افزایش یافت
مدیر جهاد کشاورزی اردبیل هم با بیان این‌که سالانه حدود ۱۴ هزار تن گوشت سفید مرغ در اردبیل تولید می‌شود، می‌گوید: سال گذشته در واحدهای مرغ گوشتی فعال این شهرستان ۶ میلیون و ۷۹۸ هزار و ۸۸۸ قطعه جوجه‌ریزی انجام و گوشت سفید تولیدی روانه بازار مصرف داخل و خارج استان شده است. «علی‌حسین احدی عالی» می‌افزاید: در حال حاضر ۱۱۹ واحد مرغداری گوشتی فعال با ظرفیت ۲ میلیون و ۴۸۹ هزار و ۲۰۰ قطعه و اشتغال‌ ۲۴۹ نفر، ۲۰ واحد مرغ مادر گوشتی فعال با ظرفیت یک میلیون و ۲۹۹ هزار و ۳۰۴ قطعه مولد و اشتغال ۴۳۳ نفر و یک واحد مرغ مادر بومی با ظرفیت ۱۰ هزار و ۵۰۰ قطعه مولد و اشتغال ۵ نفر در این شهرستان فعالیت دارند. همچنین وجود و فعالیت ۳ واحد مرغداری مرغ تخم‌گذار صنعتی، مرغ مادر گوشتی و مرغ مادر رنگی و طیور بومی و سایر ماکیان موجب تولید ۱۳۹۸ تن تخم‌مرغ خوراکی مرغوب در سال گذشته در این شهرستان شده است.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com