افزایش عرضه دلیل کاهش قیمت مرغ در بازار

افزایش عرضه دلیل کاهش قیمت مرغ در بازار
مدیر طیور سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با اشاره به کاهش قیمت مرغ از ۱۱هزار تومان به حدود ۹هزار تومان، گفت: در حال حاضر عرضه مرغ به بازار زیاد و دلیل بر کاهش قیمت این محصول شده است.

زهرا فیضی در گفتگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: برخی تولیدکنندگان به دلیل نگرانی از تأمین نهاده‌های اولیه میزان کشتار را افزایش دادند و همین موضوع باعث افزایش عرضه شد اما پیش‌بینی می‌شود که این افزایش کشتار در ماه‌های آینده باعث کاهش عرضه و افزایش قیمت مرغ شود.

وی افزود: اگر جوجه‌های جدید جایگزین این کشتار زودهنگام و زیاد، شود و تولید بقیه استان‌های کشور نیز بتواند کاهش عرضه را جبران کند، از کاهش عرضه و افزایش قیمت مرغ در ماه‌های آینده جلوگیری می‌شود.

مدیر طیور سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: نه تنها با خنک شدن هوا و افزایش جوجه ریزی قیمت مرغ کاهش می‌یابد بلکه کاهش مراسم‌های جشن و میهمانی‌ها در ماه‌های محرم و صفر و در پی آن کاهش تقاضای مردم نیز عاملی دیگر برای کاهش قیمت مرغ شده است.

وی افزود: به دلیل عرضه مرغ گرم در بازار (اهمیت گرم و تازه بودن گوشت مرغ در وجود تاریخ انقضا و خاصیت فسادپذیری آن است)، هرگونه تغییر در عرضه و تقاضا به طور مستقیم روی قیمت مرغ تأثیر می‌گذارد.

فیضی دلیل اصلی افزایش قیمت مرغ در تابستان گذشته را کاهش جوجه‌ریزی عنوان کرد و افزود: در فصل تابستان، گرمای هوا در برخی مناطق کشور باعث کاهش جوجه ریزی و درنتیجه کاهش عرضه مرغ به بازار می‌شود.

وی اضافه کرد: برخی مرغداران به دلیل جلوگیری از متضرر شدن و مشکلاتی که در فصل گرما برای مرغ پیش می‌آید، آن را زودتر از موعد به کشتارگاه عرضه می‌کنند و همین باعث کاهش وزن مرغ عرضه شده به بازار می‌شود، همچنین به دلیل مشکلات حمل و نقل کالا همچون اعتصاب کامیونداران در شهریورماه امسال، مرغداران در تأمین نهاده‌های طیور و خوراک با مشکل مواجه شدند و مرغ را زودتر از موعد به بازار عرضه کردند.

مدیر طیور سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با اشاره به افزایش ۴۰ تا ۵۰ درصدی قیمت نهاده‌های مرغ نسبت به شش ماه گذشته، اظهار کرد: باوجود اینکه هزینه تمام شده مرغ برای تولیدکنندگان افزایش پیدا کرده ولی قیمت گوشت مرغ به دلیل مناسب نبودن بازار مصرف، متناسب با آن افزایش پیدا نکرده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، گفت: در استان اصفهان بیش از ۱۸۷ واحد صنعتی مرغداری مرغ تخم‌گذار وجود دارد که ظرفیت آنها حدود ۱۰ میلیون قطعه است.

فیضی با اعلام اینکه ۲ هزار واحد صنعتی مرغداری تولید مرغ گوشتی با ظرفیت حدود ۳۶ میلیون قطعه نیز در این استان فعال است ، گفت: مجموع تولیدات گوشت طیور ( مرغ، بوقلمون، شترمرغ و ...) در استان اصفهان ۱۹۰ هزار تُن در سال است.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com