معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی :
افزایش جوجه ریزی مانع از کمبود مرغ شده است

افزایش جوجه ریزی مانع از کمبود مرغ شده است
عکاس: وحید نصیری
تصویر:مرتضی رضایی - معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور تولیدات دامی
معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی گفت: گوشت مرغ که در ایام محرم به بازار آمده ،‌ مربوط به جوجه ریزی تیرماه است که 20 درصد بیشتر از سال گذشته جوجه‌ریزی انجام شده است.
مرتضی رضایی معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی، با بیان این که میزان تولید جوجه‌ یک‌روزه و درنهایت گوشت مرغ نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته به‌طور میانگین 9 درصد افزایش پیداکرده است، اظهار کرد: در بعضی ماه‌ها مانند تیرماه بیش از 20 درصد رشد تولید داشته‌ایم.
وی با اشاره به این که در تیرماه سال 97، 102 میلیون قطعه و در تیر سال 98، بیش از 122 میلیون قطعه جوجه تولیدشده است، افزود: همچنین در مردادماه سال گذشته 107 میلیون قطعه جوجه تولید شده و در زمان مشابه در سال 98، میزان تولید جوجه یک‌روزه به 125 میلیون قطعه رسیده است.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی، افزایش تولید جوجه در سال جاری را ناشی از افزایش تقاضای بازار دانست و در رابطه با تصاویر منتشرشده از معدوم‌سازی جوجه‌های یک‌روزه در برخی واحدهای تولیدی، خاطرنشان کرد: گفته‌شده افزایش تولید باعث این اتفاق بوده و برخی جوجه‌کشی‌ها که نتوانستند جوجه خود را به‌موقع بفروشند دست به معدوم‌سازی زدند که این‌یک امر طبیعی در این صنعت است و معمولاً آن بخش از جوجه‌ها که نر هستند و قابلیت فروش و پرورش ندارند، معدوم‌سازی می‌شوند و این مسئله تنها مربوط به ایران نیست.

وی با غیراخلاقی دانستن ضبط و پخش فیلم معدوم‌سازی جوجه ها، عنوان کرد: به دنبال راهکارهای هستیم تا با صادرات محدود، قیمت جوجه به قیمت مصوب 2550 تومان برسد و از این معدوم‌سازی‌ها جلوگیری شود.
رضایی افزود: مجوز صادرات جوجه یک‌روزه صادرشده و اگر قیمت این کالا افت کند، صادرات انجام خواهد شد.
معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی در رابطه با ادعای مطرح‌شده در خصوص فروش کیلویی جوجه یک‌روزه اذعان کرد: جوجه یک‌روزه به‌هیچ‌عنوان کیلویی به فروش نمی‌رسد، بلکه به‌صورت قطعه یا دانه‌ای خرید و فروش می‌شود، بنابراین ادعای مطرح‌شده صحت ندارد.

رضایی با اشاره به این نکته که مرغ گوشتی به‌اندازه نیاز بازار در ایام محرم تولیدشده است، گفت: گوشت مرغ که در ایام محرم به بازار آمده،‌ مربوط به جوجه ریزی تیرماه است که 20 درصد نسبت به سال قبل رشد تولید داشتیم و روند قیمتی بازار هم نشان می‌دهد که بازار این کالا متعادل است و در برخی مناطق قیمت گوشت مرغ پایین‌تر از قیمت مصوب است.
وی افزود: با توجه به افزایش تولید و در کنار آن ظرفیت‌های بالایی که در تولید داریم، به‌هیچ‌عنوان نیاز به واردات نداریم کما اینکه در چند سال گذشته هم وارداتی نداشته‌ایم.
معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: تمام زنجیره‌های تولید اعم از تأمین نهاده‌ها، تأمین جوجه، تأمین مرغ و درنهایت بازار باید متعادل باشد تا این امکان فراهم شود که بیش از سال‌های قبل تولید داشته باشیم و بتوانیم صادر کنیم.
 
نظرات شما
  •  

    احمد گفت : ۹۸/۰۶/۱۳

    قابل توجه معاون امور دام
    جوجه نر سوریه های تخمگذار معدوم می شود و این معدوم سازی مربوط به جوجه های گوشتی هست که هر دو جنس آن پرورش می یابد

    پاسخ...
  •  

    شیرازی گفت : ۹۸/۰۶/۱۴

    آقای دکتر رضایی نمیدونم چرا معدوم سازی جوجه را در جوجه کشی کتمان می کنید توی روز روشن می گویید جوجه های نر در جوجه کشی معدوئم شدند آخه من چی بگم توی جوجه کشی که یا جوجه مادر تولید میشه یا جوجه گوشتی در مورد اول پس از تعیین جنسیت جوجه های نر به صورت off sex فروخته میشوند ودر مورد دوم هم که اصلا" تعیین جنسیت نمیشه .فیلم معدوم سازی جوجه یک واقعیت تلخ هست که در سال 97 هم بوده مثلا" گله مادر خودمون جوجه تولیدی 2/4/98 45000 قطعه بخاطر بازار بد که اون موقع جوجه راس بود 400 الی 500 ت رفت توی کوره پخت ضایعات .آخه چرا itp که آقای دکتر رضایی خودش رو میزنه میتونه یک نقد در قالب مقاله داشته باشید که واقعیت تولید جوجه در جوجه کشی چی هست آخه شاید ندونه بنده خدا آقای معاون وزیر که با راهبردهای اشتباه داره پدر ما رو درمیاره

    پاسخ...
  •  

    حسن رهنما گفت : ۹۸/۰۶/۱۴

    ضمن تشکر از ارائه نظرات معاون محترم وزیر برای آگاهی تولید کننگان و دست اندرکاران گرامی زنجیره تامین گوشت مرغ، بدیهی است راه توسعه صنعت فراهم شدن فرصتهای صادراتی پایدار و ایجاد بازارهای صادراتی به پشتوانه ثبات در سیاستهای صادراتی کشور است.
    صادرات برای کشور ما الزامی است و تولیدکنندگان و بخش سیاست گذاری کشور را از انجام دور باطلی که سالهاست به روش معدوم سازی، خرید تضمینی، محدودیت جوجه ریزی ، دراختیار گذاشتن حواله های مواد اولیه و ....در محصول جوجه و گوشت مرغ انجام میشود رها نموده و فضای رقابتی ، شایسته سالاری، صداقت و درستکاری، توسعه توانمندی و سهم بری بیشتر از بازار جهانی را فراهم میکند.

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com