افتتاح آزمایشگاهی جدید در افغانستان به منظور ارتقاء کیفیت خوراک دام

افتتاح آزمایشگاهی جدید در افغانستان به منظور ارتقاء کیفیت خوراک دام
آزمایشگاه جدید در افغانستان برای تست خوراک دام با به کار گرفتن ابزاری با سرعت عمل بیشتر و هزینه ای کمتر، به رشد کیفیت خوراک دام کمک می کند. این آزمایشگاه که بخشی از ادارۀ کل بهداشت و درمان دام وزارت کشاورزی است، با حمایت سازمان خواروبار و کشاورزی سازمان ملل (فائو) و همکاری متخصصین و کارشناسان تایلندی برای تجهیز ابزار فنی ساخته شده است.  
در این آزمایشگاه آزمایشاتی به منظور تست میزان سموم شیمیایی و مواد غذایی انجام می گردد.
علاوه بر این، به منظور کنترل کیفیت خوراک و پیش خوراک دام، سه آزمایشگاه خصوصی دیگر نیز در افغانستان تأسیس شد. بنا به گفتۀ فائو این آزمایشگاهها اولین آزمایشگاه در نوع خود در افغانستان هستند که قادر به تست آفلاتوکسین می باشند.
همچنین فائو در مصاحبۀ مطبوعاتی اذعان داشت: "این آزمایشگاههای خصوصی خدمات تست فیزیکی و شیمیایی خوراک را نه تنها برای دام و طیور بلکه برای کلیۀ محصولات دانه های روغنی و غلات برای بسیاری از تولیدکنندگان داخلی و غیره انجام می دهند."  
پیش از افتتاح این آزمایشگاهها در افغانستان، اقلام مورد نظر می بایست به منظور انجام آزمایشات به خارج از کشور ارسال می شدند که این کار بسیار هزینه بر بود و البته زمان بر و گاهی تا یک ماه طول می کشید.
احمد ضیا آریا یکی از نمایندگان محلی فائو در افغانستان در این زمینه می گوید: "نقل و انتقال و انجام آزمایشات بر روی نمونه های ارسالی در خارج از افغانستان در حدود 25 تا 30 روز به طول می انجامید؛ و این بدون در نظر گرفتن تأخیرات یا نگه داشتن در گمرک است که خود به تنهایی 7 تا 10 روز بود. تمامی این دیرکردها منجر به تأخیر در توزیع نهاده در کشور می شد. اما اکنون آزمایشات طی تنها 3 تا 5 روز به اتمام می رسد."
راجندرال اریال  یکی دیگر از نمایندگان فائو در افغانستان اظهار داشت : "دامداری یکی از منابع اصلی و حیاتی امرار معاش برای روستانشینان افغانستان است و مسلماً دسترسی به خوراک با کیفیت بر روی سلامت، رفاه و بهره وری از حیوان تأثیرگذار خواهد بود. بنابراین با تضمین کیفیت خوراک و در اختیار دامداران قرار دادن، بالاترین و اصلی ترین اولویت ما برای سلامت دام می باشد."
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com