اشباع بازار مرغ منجمد و کمبود و افزایش قیمت مرغ گرم در کهگیلویه و بویراحمد

اشباع بازار مرغ منجمد و کمبود و افزایش قیمت مرغ گرم در کهگیلویه و بویراحمد
مرغ در بازار کهگیلویه و بویراحمد یک‌بار دیگر خبرساز شده و مردم از کمبود و گرانی مرغ گرم در بازار می‌گویند و مسئولان و متولیان بازار از وفور نعمت مرغ منجمد در این استان.
موضوع مرغ در استان کهگیلویه و بویراحمد بار دیگر خبرساز شده تا تداعی‌ کننده صفوف طولانی مرغ در تابستان گذشته باشد.
هنوز از یاد نبرده‌ایم که صفوف صدها متری مردم برای دریافت مرغ در تابستان گذشته به گونه‌ای بود که گویا موضوعی جز این برای مردم مهم نبود.
بعد از این تجربه تلخ در تأمین گوشت مرغ بود که مسئولان مرتبط با موضوع در کهگیلویه و بویراحمد به تکاپو افتادند و با تشکیل مثلثی با اضلاع جهادکشاورزی، صنعت، معدن و تجارت و استانداری تلاش کردند تا مرغ در این استان نه کمبود داشته باشد و نه گرانی؛ تلاشی که البته دوای دائمی این درد نبود.
اگر چه مسئولان هیچ‌گاه راهکارهای در نظر گرفته شده برای برطرف کردن مشکل کمبود و گرانی مرغ را رسانه‌ای نکردند ولی هر چه بود در ایام تعطیل نوروز و ایام ماه مبارک رمضان مشکل چندانی در مرغ نبوده است.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد، رئیس سازمان جهادکشاورزی و رئیس سازمان صنعت و معدن بعد از این، تقریبا" هر جا رسیدند از خودکفایی در تولید مرغ گفتند و این اقدام را ناشی از برنامه‌ریزی کارشناسی شده و علمی می‌دانستند.
اما همان روزها هم معلوم بود که درد کمبود و گرانی مرغ با مسکن درمان شده و موقتی است.
اشباع بازار از مرغ منجمد و کمبود و گرانی مرغ کشتار روز/ حرف مردم چیست؟
امروز نیز بازار کهگیلویه و بویراحمد به همان اندازه که از مرغ منجمد اشباع است به همان اندازه مرغ گرم ندارد و اگر هم باشد گران است.
کمبود و گرانی مرغ گرم یا همان کشتار روز در شرایطی است که رئیس اتحادیه مرغ‌داران از کمبود و گرانی نهاده‌ و خوراک برای مرغداران می‌نالد و داریوش دیودیده از وفور نهاده‌های دامی و طیور حرف می‌زند؛ واقعیت هر چه باشد مرغ گرم در بازار کهگیلویه و بویراحمد یک پا بیشتر ندارد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت، از مرغ گرم 6 هزار و 300 تومانی می‌گوید، مرغداران از مقرون به صرفه نبودن این رقم و فروشندگان مرغ از قیمت 6 هزار و 800 تومان می‌گویند و در این بین حرف مردم از همه شنیدنی‌تر است؛ بازار و سیاست‌های بازار در دست چند نفر خاص است و سیاست متولیان نظارت بر بازار نیز جریمه‌های بی‌خاصیتی است که چندین برابر مبلغ آن جریمه‌ها از گرده مردم و خریداران جبران می‌شود.
رضا بهنام‌پور، مدیر طیور سازمان جهادکشاورزی نیز با امرالله جهان‌فکر هم‌نظر است و علل اصلی کمبود مرغ را گرانی و نبود نهاده های طیور می‌داند.
وی می‌گوید: از نظر حجم جوجه‌ریزی در ماه‌های اخیر نسبت به ماه‌های قبل تفاوتی نکرده ولی تعدادی از مرغ‌داری‌ها مرغ‌های خود را در خارج از استان می‌فروشند.
قیمت مرغ در کهگیلویه و بویراحمد از همه نقاط کشور ارزان‌تر است/ مردم مرغ منجمد بخرند
داریوش دیودیده، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کهگیلویه و بویراحمد ارزان فروختن مرغ در این استان را به نسبت استان‌های همجوار، هدف اصلی خود می‌داند و می‌گوید: در این راستا همه عاملین و تولیدکنندگان مرکز استان را دعوت کردیم و قیمت 6 هزار و 300 را به آن‌ها ابلاغ کردیم و اکنون هر کیلو مرغ به قیمتی بیش از این تخلف بوده و هیچ فروشنده‌ای حق ندارد حتی یک ریال بیش از این بفروشد.
وی ادامه می‌دهد: در حال حاضر هیچ کمبودی در مرغ منجمد نیست و مردم گوشت مرغ خود را از این طریق و به قیمت هر کیلو پنج‌هزار تومان بدون هیچ محدودیتی تأمین کند؛ چرا مردم اصرار به خرید مرغ گرم دارند!
دیودیده گفت: هر مرغداری و به هر اندازه‌ای نهاده نیاز داشته باشد به قیمت دولتی در اختیار آن قرار داده می‌شود.
وی در پاسخ به این سؤال که این سیاست‌گذاری‌های شما در بازار جواب نداده و مرغ گرم یا در بازار نیست و یا به قیمت 6 هزار و 800 تومان است، بیان کرد: قیمت مرغ در کل کشور بالای 6 هزار و 700 تومان است ولی در کهگیلویه و بویراحمد فروش بیش از 6 هزار و 300 ممنوع است و اجازه چنین کاری داده نشده و در صورت مشاهده تخلف، فروشندگان و عاملین با جریمه‌های سنگین ما مواجه خواهد شد.
دیودیده تصریح کرد: آقایان می‌گویند 6 هزار و 300 مقرون به صرفه نیست ولی اگر فروشنده‌ای بیش از قیمت اعلام شده، مرغ را بفروشد تخلف کرده است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت این سؤال را مطرح کرد: که چه دلیلی وجود دارد که مردم مرغ منجمد ارزان قیمت نخرند.
وی از مقاومت برخی سودجویان در بازار مرغ خبر داد و تأکید کرد: ‌رسانه‌ها کمک کنند این مقاومت‌های بی‌جا شکسته شود تا تولیدکنندگان و عاملین و فروشندگان از سود بیشتر و غیر معمول بگذرند.
برای مقاومت در برابر منفعت‌طلبان بازار مرغ پشتوانه‌های محکمی داریم
دیودیده پشتوانه خود را در ذخیره مرغ منجمد مستحکم خواند و گفت: هزاران تن مرغ در شرکت پشتیبانی امور دام ذخیره داریم و با پشتوانه کامل جلوی برخی زیاده‌خواهی‌ها می‌ایستیم زیرا که با آنالیز قیمتی که صورت گرفته، 6 هزار و 300 برای هر کیلو مرغ بسیار منصفانه است و زیر بار افزایش قیمت مرغ گرم بیش از قیمت اعلام شده، نمی‌رویم.
وی انتظار خود از رسانه‌ها را همراهی خواند و خاطرنشان کرد: بازار در همه زمینه‌ها آرام و عادی است و مشکلی در هیچ حوزه‌ای وجود ندارد.
در استان کهگیلویه و بویراحمد اما، دست‌کم از 170 واحد تولید مرغ گوشتی موجود تنها 70 مورد آن فعال است، ولی با وجود همین تعداد کم واحد تولیدی نیز مدیریت و هماهنگی بخش دولتی با این واحدها به حدی ضعیف و غیرواقعی بوده که همواره به ویژه در بزنگاه‌های حساس، مرغداران و سازمان صنعت، معدن و تجارت در مقابل هم قرار می‌گیرند و تولیدکنندگان مرغ نیز سازمان جهاد کشاورزی را حامی خود نمی‌بینند؛ این مشکلات و ضعف مدیریتی در برخی ایام سال مردم را به صفوف دریافت مرغ کشانیده و بارها نیز در این استان تکرار شده است.
از سوی دیگر در تحلیل اوضاع و احوال مرغ در کهگیلویه و بویراحمد، نباید از قدرت زیاد و کاذب برخی مباشران و دلالان بازار مرغ و در کنار آن از ضعف مدیریت و نظارت مسئولان در میدان دادن به یکه‌تازی‌های برخی افراد منفعت‌طلب و به نوعی کوتاه‌آمدن‌های غیر قانونی در مقابل آن‌ها، غافل شد.
مردم انتظار دارند کارها به مدیران میانی دست پاک سپرده شوند
بالاخره هر چه باشد بعد از ادغام دو سازمان بازرگانی و صنعت و معدن، این سازمان مسئولیت‌های خطیر و گسترده‌ای را دارد که انتظار می‌رود با سپردن کارها به دست کارشناسان و مدیران میانی زبده و دست و چشم پاک، تا حد زیادی جو حاکم بر بازار کهگیلویه و بویراحمد را پاک و با اجرای نسبی عدالت در استفاده از سهمیه‌های دولتی، بازاریان را به سمت بازار اسلامی سوق دهیم؛ امری که بسیاری از مردم به انتظار آن نشسته‌اند و برخی دیگر نیز از داریوش دیودیده برای تحقق این امر انتظارات بیشتری دارند.
از سوی دیگر، رسانه‌ها در استان کهگیلویه و بویراحمد همواره در کنار مسئولان برای برخورد با سودجویان بازار و در کنار مردم برای دفاع از حقوق آن‌ها وجلوگیری از حق‌خوری‌ها و بی‌کفایتی‌های برخی مسئولان کم‌کار قرار داشتند، امید است که در موضوع بازار نیز با همکاری رسانه‌ها، همراهی مردم و پای کار بودن مسئولان، وضعیت رضایت‌بخشی حاکم شود.
به هر حال داریوش دیودیده به عنوان متولی اصلی بازار، قول داده است که تا سه روز آینده نگرانی مردم از کمبود و گرانی مرغ گرم را برطرف کند؛ باید منتظر بمانیم و ببینیم متولی بازار این استان در مقابل برخی زیاده‌خواهان دلال و منفعت‌طلب بازار مرغ کوتاه نمی‌آید یا خود از قیمت 6 هزار و 300  اعلام شده‌اش برای هر کیلو مرغ کوتاه می‌آید.
باید گفت که عقب‌نشینی داریوش دیودیده و مسئولان سازمان صنعت، معدن و تجارت در این موضوع دقیقا" به معنی بازتر شدن عرصه برای نفوذ بیشتر و یکه‌تازی‌های بیش از گذشته سودجویان بازار مرغ خواهد بود.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com