استاندارد سازی تولیدات دامی از اولویت های برنامه های دامپزشکی است

استاندارد سازی تولیدات دامی از اولویت های برنامه های دامپزشکی است
مدیر کل دامپزشکی استان مرکزی گفت :با توجه به ساختار سنتی مراکز پرورش دام و طیور شاهد هدر رفت مواد غذایی و انرژی دراین واحدها هستیم.
مدیر کل دامپزشکی استان مرکزی استاندارد سازی تولیدات دامی را از اولویت برنامه های دامپزشکی خواند و گفت: در حال حاضر با توجه به ساختار سنتی مراکز پرورش دام و طیور در استان مرکزی شاهد هدر رفت مواد غذایی و انرژی در این واحدها هستیم.
دکتر سعید حسینی صبح یکشنبه 14آبان در چهارمین جلسه کمیته کشاورزی و منابع طبیعی از کمیته های هشتگانه شورای روابط عمومی های استان مرکزی افزود: با توجه به هدر رفت مواد غذایی و انرژی استاندارد سازی تولیدات دامی در اولویت برنامه های دامپزشکی قرار دارد و تمام تلاش دامپزشکی استان مرکزی اجرای شاخص های ملی و بین المللی است.
وی با اشاره به اعلام سازمان جهانی غذا مبنی بر کاهش مواد غذایی اظهارداشت: با توجه به اعلام سازمان جهانی غذا سال جدید میلادی از لحاظ غذایی بدلیل مباحثی چون خشکسالی و افزایش جمعیت با کاهش منابع غذایی و تولید مواد غذایی روبرو ست که در این راستا باید به ارتقاء سطح بهره وری با حداقل امکانات توجه کرد.
حسینی با اشاره به اینکه باید مانع هدررفت مواد غذایی و انرژی شد، اظهار داشت: در تولید دام و طیور،  مسئله بازدهی و صرفه جویی به طور ویژه مورد توجه دامپزشکی است زیرا جلوگیری از تلفات دام وطیور در افزایش تولید و کاهش هدررفت منابع موثر است.
مدیر کل دامپزشکی استان مرکزی همچنین تضمین کیفیت مواد غذایی را از وظایف دامپزشکی خواند و اضافه کرد: در این راستا اقداماتی صورت گرفته که طرح تولید مرغ بدون آنتی بیوتیک (مرغ سبز) از جمله آن هاست که این طرح از خردادماه سالجاری در 18 واحد مرغداری استان مرکزی آغاز شده است.
وی با اشاره به اینکه تا تولید مرغ ارگانیک فاصله هست، یادآور شد: در حال حاضر ما فقط به دنبال تولید مرغی هستیم که آنتی بیوتیک نداشته باشد و بتوانیم به تولید و عرضه  انبوه این محصول برسیم.
حسینی با اشاره به اینکه سازمان بهداشت جهانی باقی مانده های داروهای دامی وایجاد مقاومت دارویی را از جمله آسیب های فرآورده های دام و طیورکه دارای آنتی بیوتیک هستند می داند، گفت:  از میان واحدهای تولیدی استان مرکزی واحدهایی که شرایط قرنطینه و بهداشتی را رعایت کرده بودند جهت تولید مرغ سبز انتخاب شدند و مجوزهای اولیه جهت آغاز کار تحت همین عنوان صادر و زیر نظر کارشناسان فنی و بهداشتی شروع به کار کردند.
 وی ادامه داد: برای اطمینان خاطر سه مرحله آزمایش و نمونه برداری در زمان های مختلف از تولیدات این واحدها صورت گرفت.
حسینی با بیان اینکه این آزمایش ها به صورت رایگان بوده است، اظهار داشت: پس از انجام آزمایشات به واحدهایی که مرغ های بدون آنتی بیوتیک تولید کرده بودند اجازه کشتار واستفاده ازلیبل و بسته بندی مخصوص این محصول داده شد.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com