ارتقاء سلامتی جوجه ها با مدیریت بهداشت و واکسیناسیون در کارخانه های جوجه کشی

ارتقاء سلامتی جوجه ها با مدیریت بهداشت و واکسیناسیون در کارخانه های جوجه کشی
چنانچه فرآیند واکسیناسیون بطور صحیح و اصولی در کارخانه های جوجه کشی انجام شود، مزایای فراوانی در پی دارد که در سرتاس زنجیره تولید محسوس خواهد بود. اما نکته کلیدی اینجاست که صرفا واکسیناسیون کافی نیست بلکه رعایت اصول بهداشتی و استانداردهای متعارف در این زمینه نیز بسیار مهم است.
انجام واکسیناسیون زود هنگام در کارخانه های جوجه کشی طبیعی است که اثرات مبتنی در سلامتی و کیفیت جوجه ها خواهد داشت و در دهه های اخیر این کار به نحو مطلوبی صورت می گیرد.
همانطور که می دانید کارخانه های جوجه کشی محیط مناسب و ایده الی برای تخم مرغ هایی است که باید تحت شرایط دمایی خاص و مدت زمانی خاص نگهداری شوند تا جوجه ها به سلامت سر از تخم درآوزند. اما جالب اینجاست که همین محیط برای رشد باکتری های بیماری زاء و ویروس ها و قارچ ها نیز بسیار مناسب است. بنابراین لازم است که شرایط بهداشتی نیز به نحو مطلوبی رعایت گردد.
انجام واکسیناسیون قطعا مانع نفوذ عوامل بیماری زا به تخم و یا بدن جوجه می گردد و اگر می خواهیم جوجه ها پس از تولد کیفیت خوب خود را حفظ کند، لزوما باید شرایط بهداشتی محیط جوجه کشی را بسیار پاکیزه و تمیز نگهداریم یعنی بهداشت را با بالاترین سطح ممکن رعایت کنیم.
نظافت تخم مرغ:
نظافت کارخانه های جوجه کشی باید از مرغداری های مادر شروع شود. به محض اینکه تخم مرغ از بدن مادر رها می شود بلافاصله با عوامل میکروبی موجود و سطح، بستر، مدفوعات و سینی نگهدارنده تخم مرغ تماس می یابد و این عوامل توانایی آلوده کردن تخم مرغ را دارند. به علاوه سینی ها، چرخ ها و نقاله هایی که باری حمل تخم استفاده می شوند نیز مکان مناسبی برای تجمع عوامل بیماری زا هستند. این نکات عینا در مورد کارتن ها، سالن نگهداری، انبار و حتی دست کارکنان صادق است. این عوامل همه و همه به نوبه خود بار میکروبی موجود در پوسته تخم مرغ را بالا می برد.
چنانچه تخم مرغ ها در هنگام انتقال به کارخانه جوجه کشی بطور صحیح جابجا نشوند و محل آنها زبر و ناصاف باشد، ترک خواهند خورد و در این حالت طبیعی است که عوامل میکروبی به داخل آنها نفوذ کرده و در این محیط کشت طبیعی سرشار از مواد معدنی به خوبی رشد خواهند کرد. علاوه بر این مورد، خطر ضربه از ناحیه جوندگان، پرندگان وحشی و همچنین انتقال عوامل میکروبی از طریق حشرات مخصوصا مگس را نیز به عوامل فوق بیفزایید.
تخم مرغ ها وقتی به کارخانه جوجه کشی می رسند باید در بهترین حالت باشند. کنترل دما چه در حال انتقال و چه در داخل کارخانه اهمیت حیاتی دارد زیرا تغییرات دما ممکن است باعث تعریق در تخم مرغ ها شود و در نتیجه تعریق باکتری ها می توانند از حلال پوسته آهکی به داخل تخم نفوذ کنند. نحوه نگهداری باید در دمای 20 درجه و در محلی پاکیزه و ضدعفونی باشد.
هدف از این کارها این است که برای اکوباسیون تخم مرغ های سالم و پاکیزه و حداقل بار میکروبی در پوسته داشته باشیم بخصوص اگر قرار است واکسن هایی را بصورت داخلی تخمی تجویز کنیم.
آماده سازی واکسن:
واکسن اگر آلوده باشد باعث کاهش قابلیت نطفه داری و افزایش مرگ و میر جوجه ها خواهد شد. اگر واکسنی به عنوان داخل تخمی تجویز شده است، طبقه روش زیر جلدی یا داخل عضلانی استفاده خواهد شد. باید کاملا استریل باشد و تهیه واکسن باید اصولی و طبق مقررات باشد تا ایمنی قابل قبول به دست آید. اگر قرار است هم از واکسن داخل تخمی و هم از واکسن های روز اول تولد استفاده شود باید هر یک از واکسن ها بصورت مجزا نگهداری شود تا از ترکیب احتمالی واکسن ها جلوگیری شود و احیانا به جای یکدیگر استفاده نشوند. توجه داشته باشید که آماده سازی واکسن فرآیندی بسیار مهم و حساس است و در صورت آلودگی دست ها و احیانا تجهیزات به واکسن احتمال انتقال عامل واکسن از این طریق وجود دارد.
بنابراین نهایت دقت و ظرافت را باید در هنگام آماده سازی واکسن مبذول نمایید. محل مختص آماده سازی واکسن باید محلی مشخص باشد و فقط افراد مجاز حق رفت و آمد به این محل را داشته باشند.
مواردی که به عنوان اصول بهداشتی باید لحاظ گردد به شرح زیر است:
-قبل از هر مرحله واکسیناسیون دست ها را با دقت بشویید.
-حتما از دستکش و دهان بند ایمنی استفاده کنید.
-محل آماده سازی واکسن را با الکل ضدعفونی کنید.
-برای هر مرحله آماده سازی از سرنگ و سر سوزن مجزا استفاده کنید.
-قبل از باز کردن و بال ها دست ها را با دستمال و حوله خشک کنید.
-هرگز سوزن را با دست لمس نکنید.
-همواره طبق برنامه های هفتگی یا روزانه محل تهیه واکسن را نظارت کنید.
حمام آبگرم یکی از مخازن انتقال آلودگی است و باید پاکیزه و خشک باشد. باید از آب مقطر پر شود نباید با دست به آب ضربه بزنید. باید از یک ملاقه استریل جهت برداشتن سرنگ و سوزن استفاده کنید. همچنین می توان از محلول نمکی 200 Ppm جهت افزودن به آب استفاده نمود. لازم به ذکر است که می توان همین میزان محلول نمکی را به حمام آب سرد اضافه کرد تا جهت خنک نگهداشتن واکسن در شرایط ضدعفونی مورد استفاده قرار گیرد.
چنانچه حین آماده سازی واکسن اشتباهی رخ داد یا به موردی شک کردید باید واکسن را کنار بگذارید. همچنین همواره سوابق واکسیناسیون و شماره سریال واکسن ها و همچنین جزئیات آماده سازی واکسن ها را یادداشت کنید. همچنین تاریخ و نام واکسیناتورها را نیز ثبت نمایید.
عملیات واکسیناسیون:
در مورد واکسن های داخل تخمی روند تهیه و آماده سازی واکسن مهم ترین مرحله می باشد. البته خود عملیات واکسیناسیون نیز به نوبه خود حائز اهمیت است. مراقب و دقت زیادی باید هنگام اتصال کیف های واکسن به ماشین های واکسن زن به داخل تخم مبذول گردد. نحوه شروع به کار و توقف ماشین های واکسن زن به داخل تخم دقیقا باید مطابق دستورالعمل شرکت سازنده باشد. ( شکل 1 )

آماده سازی واکسن جهت واکسن های داخل تخم باید دقیقا در شرایط بهداشتی و ضدعفونی صورت گیرد و در مورد ماشین های مربوطه طبق دستورالعمل شرکت سازنده عمل گردد.
زمانی که ماشین واکسن زن را خاموش می کنید باید همه ظروف را اعم از ظرف الکل، ضدعفونی کننده، آب مقطر و شوینده را ابتدا بطور کامل شسته و سپس برعکس قرار دهید تا همه محتویات خالی شود. همچنین ظروف مخصوص واکسن، ابزارهای تزریق و ظروف خلاء نیز باید بطور کامل تخلیه شود.
اگر قرار است در روز تولد جوجه ها به صورت زیر جلدی یا داخل عضلانی واکسنی به آنها تزریق نمایید و می خواهید از دستگاه اتوماتیک جهت واکسیناسیون استفاده نمایید باید قبل از عملیات واکسیناسیون همه تجهیزات را ضدعفونی کنید. سپس واکسن آماده شده را به دستگاه متصل کنید و از تحویل واکسن به میزان مورد نظر توسط دستگاه اطمینان حاصل کنید.
در مورد سوزن باید پس از هر 1000 بار واکسن تعویض شود و یا زمانی که احساس کردید به اندازه کافی تیز نیست و یا حالت کج پیدا کرده است.
پس از پایان عملیات واکسیناسیون حتما کلیه تجهیزات را ضدعفونی و نظافت کنید. واکسن های مخصوص روز تولد باید ظرف 45 دقیقه پس از آماده سازی مصرف شوند.
اگر قرار است از روش اسپری جهت واکسیناسیون استفاده کنید، باید از آبی استفاده کنید که علاوه بر مقطر بودن در دمای 22 درجه تهیه شود. اگر از آب گرم استفاده کنید تاثیر منفی بر اسپری خواهد داشت و اگر این آب سرد باشد باعث لرز جوجه ها خواهد شد.
برنامه اصول بهداشتی:
همه کارخانه های جوجه کشی باید برنامه بهداشتی مستند داشته باشند. بهداشت و نظافت باید زیربنای اصول عملیاتی کارخانه باشد. این اصول شامل دستورالعمل و تجویز واکسن باشد البته بدون در نظر گرفتن روش واکسیناسیون.
ارزیابی مداوم بخاطر میکروبی در کارخانه جهت ارتقاء و بهبود سطح بهداشت ضروری می باشد. سطوح بالای عوامل قارچی از جمله آسپرژیلوس دلیلی بر وجود مشکل در بهداشت کارخانه می باشد. ممکن است این مشکل از طراحی سیستم تهویه و یا نحوه نگهداری از تجهیزات ناشی شده باشد. مطمئن باشید در آینده همه کارخانه های جوجه کشی به استفاده از روش واکسیناسیون روز تولد و یا واکسن داخل تخم روی خواهند آورد. اگر این کارخانه ها بتوانند برنامه ضذعفونی مناسبی پیاده کنند چه در مرحله آماده سازی و چه عملیات واکسیناسیون، قطعا تاثیر مثبتی به سلامتی و مقاوم بودن جوجه ها خواهند گذاشت.
 
استخراج و ترجمه: مهندس مجید واعظی
منبع: مجله بین المللی طیور
تایپ I.T.P: مجله صنعت طیور قم – شماره 32 – سال 9
 
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com