اراده‌ای برای کنترل قیمت نهاده‌های دامی وجود ندارد

اراده‌ای برای کنترل قیمت نهاده‌های دامی وجود ندارد
قائم‌مقام نظام صنفی کشاورزی گفت: تمام مشکلات صنعت دام و طیور ناشی از این است که دولت اراده کافی برای کنترل و نظارت بر توزیع نهاده‌ها ندارد.
موسی رهنمایی با ‌اشاره به وضعیت نامناسب دامداران کشور تصریح کرد: تولیدکنندگان به شدت نگران و معترض هستند که در سال جهش تولید، شرایط به‌گونه‌ای رقم خورده که تولیدات آنها در حال نابودی است و این اتفاقات قطعاً واکنش‌هایی را به دنبال خواهد داشت.
وی با بیان اینکه یک دامداری با ۳۰۰ رأس دام مولد روزانه به ۴۵۰۰ کیلوگرم غله نیاز دارد، افزود: متأسفانه موجودی این دامداری در حال حاضر کمتر از ۱۰ هزار کیلوگرم است که تنها برای دو روز دام‌ها کافی است.
قائم‌مقام نظام صنفی کشاورزی اضافه کرد: ذرتی که باید به قیمت کیلویی ۱,۷۰۰ تومان به دست دامدار برسد با قیمت ۴,۶۰۰ تومان توزیع می‌شود که دامدار توان خرید به این قیمت را ندارد. رهنمایی مشکل اصلی بازار نهاده‌های دامی را ناشی از سوء مدیریت خود دولت دانست و افزود: ردیابی چندین محموله بزرگ کار دشواری نیست که دولت نتواند این کار را انجام دهد. تمام این مسائل بخاطر این است که مجموعه دولت اراده کافی برای کنترل و نظارت در توزیع این نهاده‌ها را ندارد.
وی با بیان اینکه بخشی از نهاده‌های وارداتی با ارز ۴۲۰۰ تومانی درگیر فساد اقتصادی و رانت شده و از گردونه توزیع خارج می‌شوند، افزود: شنیده‌ها حاکی است بخشی از نهاده‌ها نیز توسط خود دولت وارد بازار سیاه می‌شود.
قائم‌مقام نظام صنفی کشاورزی با ‌اشاره به اینکه با ادامه این روند تولید خود به خود متوقف خواهد شد، گفت: متأسفانه به دلیل عدم تأمین نهاده‌های دامی، گله‌های مولد در حال حذف شدن هستند که این خسارت را هیچ چیزی نمی‌تواند جبران کند و معتقدم کسانی که باعث اخلال در سیستم تأمین و توزیع نهاده‌ها شده‌اند، خیانت بزرگی به کشور کرده‌اند. عده‌ای عمداً قصد نابودی تولید داخل را دارند.
رهنمایی درباره اینکه دامداران با نبود غله چه چیزی را در جیره غذایی دام جایگزین می‌کنند، گفت: بخشی از جیره دام غله و بخشی از آن مواد خشبی و علوفه است که دامداران به حد کافی مواد خشبی و علوفه تهیه کرده‌اند که به دام‌ها می‌دهند.
رهنمایی با ‌اشاره به اینکه غله در بالا رفتن کمیت و کیفیت شیر و باروری دام موثر است، افزود: اگر گاوی کمتر از ۲۵ لیتر شیر بدهد به کشتارگاه فرستاده می‌شود چرا که هزینه‌های تولید جبران نمی‌شود.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com