احتمال کاهش قیمت هر کیلو گوشت به 50 هزار تومان

احتمال کاهش قیمت هر کیلو گوشت به 50 هزار تومان
رئیس شورای تامین دام گفت: اکنون با حذف بوروکراسی‌ها و نامه‌های سفارشی و تلفن‌های برخی افراد دیگر ایجاد انحصاری وجود نخواهد داشت ضمن اینکه نهایت ظرفیت بازار گوشت در ایران 80 هزار تومان است در حال حاضر قیمت لاشه 40 هزار تومان است و با قیمت جدید نهایتا 50 هزار تومان خواهد شد. پیش بینی من این است که در بلندمدت نیز ما شاهد کاهش قیمت‌ها خواهیم بود.
منصور پویان در خصوص تخصیص ارز نیمایی برای واردات گوشت به جای ارز دولتی گفت: در اسفندماه به ما اطلاع دادند که دیگر ارز 4200 تومانی برای واردات گوشت داده نمی‌شود و واردکنندگان باید با ارز نیمایی که قیمت آن حدود 8500 تومان است اقدام به واردات کنند.
رئیس مجمع صادرکنندگان دام کشور با تایید این اقدام مجلس گفت: ما از ابتدای سال گذشته هنگامی که دولت تصمیم گرفت ارز دولتی برای واردات گوشت بدهد با آن مخالفت کردیم زیرا می‌دانستیم که رانت ایجاد خواهد شد اما متاسفانه به نظرات ما و بخش خصوصی اهمیت ندادند اکنون نیز به نظر می‌رسد دو دلیل عمده باعث شده که مجلس و دولت این تصمیم را بگیرند.
پویان تصریح کرد: یکی از دلایل این بود که با توجه به اختصاص ارز 4200 تومانی در نهایت مصرف کننده این قیمت را حس نمی‌کند و باز هم با چند برابر قیمت تمام شده گوشت را تهیه می‌کند ما در برخی از ماه‌ها آنقدر واردات داشتیم که قیمت‌ها باید نصف می‌شد اما چنین اتفاقی نیفتاد دلیل دوم آنکه اختصاص ارز 4200 تومانی باعث شد که اختلاف قیمت گوشت داخل و خارجی زیاد شود و این فاصله باعث شده بود که یک رانت عظیمی ایجاد شود. با وجود این اتفاقات دولت تصمیم گرفت که نظام عرضه و تقاضا را حاکم کند و به واردکنندگان ارز نیمایی بدهد کاری که باید از همان ابتدا انجام می‌داد.
رئیس شورای تامین دام افزود: نکته مهم این است که با وجود دو برابر شدن قیمت ارز برای واردات اما بنا بر مطالعات کارشناسی که صورت گرفته نهایتا 10 تا 15 درصد افزایش قیمت خواهیم داشت. به بیان دیگر یعنی اینکه این وسط چنان رانتی بود که حتی با وجود دو برابر شدن باز هم افزایش قیمت نخواهیم داشت درحال حاضر به لحاظ تامین گوشت هم داخلی و هم خارجی از وضعیت خوبی برخورداریم و بازار کاملا تامین است.
پویان ادامه داد: اکنون اختلاف قیمت گوشت داخلی و وارداتی به حداقل می‌رسد و هر کسی می‌تواند گوشت را وارد کند و به هر کسی که می‌خواهد آن را بفروشد در صورتی که قبلا باید گوشت را به یک سری افراد خاص می‌دادند که آن هم ایجاد انحصار و باعث تشکیل شدن صف می‌شد اما اکنون با این وضع ما به سال 96 برمی‌گردیم که واردکنندگان برای فروش گوشت رقابت داشتند اکنون با حذف بوروکراسی‌ها و نامه‌های سفارشی و تلفن‌های برخی افراد دیگر ایجاد انحصاری وجود نخواهد داشت ضمن اینکه نهایت ظرفیت بازار گوشت در ایران 80 هزار تومان است در حال حاضر قیمت لاشه 40 هزار تومان است و با قیمت جدید نهایتا 50 هزار تومان خواهد شد. پیش بینی من این است که در بلندمدت نیز ما شاهد کاهش قیمت‌ها خواهیم بود.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com