احتمال کاهش تولید گوشت و شیر

احتمال کاهش تولید گوشت و شیر
اتحادیه‌های دامداری با انتقاد از قیمت پائین شیرخام، عدم حمایت دولت از صنعت دامپروری و واردات بی رویه گوشت قرمز به کشور، نسبت به کاهش تولید گوشت و شیر در آینده هشدار دادند.
به گزارش خبرنگار مهر، سعید سلطانی در نشستی خبری با تاکید بر اجرایی شدن ماده چهار قانون هدفمندی یارانه‌ها گفت: بر اساس این ماده، دولت موظف است به تدریج و ‌تا پایان برنامه پنج ساله پنجم توسعه نسبت به هدفمندی یارانه شیر ‌اقدام کند.
وی افزود: در تبصره ماده چهار قانون هدفمندی یارانه ها آمده است که یارانه پرداختی به تولید کنندگان بخش کشاورزی نباید در هر سال کمتر از سال قبل باشد اما عدم اجرای قانون بزرگترین ضربه را به صنعت دامداران کشور وارد کرده است.
مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران ایران با اشاره به اینکه در سال گذشته 448 میلیارد تومان یارانه به شیر اختصاص پیدا کرد، خاطر نشان ساخت: براساس تبصره ماده چهار قانون هدفمندی یارانه‌ها، مبلغ تخصیصی امسال نباید کمتر از سال گذشته باشد.
وی با اشاره به بالا بودن هزینه های تولید در این بخش، افزود: اجرای قانون هدفمندی یارانه ها هزینه حمل و نقل را 60 درصد افزایش داد و علاوه بر آن قیمت نهاده‌ها نیز نسبت به سال گذشته 20 تا 200 درصد افزایش یافته است.
سلطانی درباره ورود دام‌های زنده به کشور گفت: با ورود دام‌های آلوده و آلودگی دامداری‌های داخلی 6 میلیون راس دام مولد از بین رفت که از این طریق تولید گوشت و شیر در کشور 20 تا 25 درصد کاهش یافت.
جمشید ایمانی رئیس هیئت مدیره اتحادیه دامداران استان تهران نیز از شرایط نابسامان تولید کنندگان گوشت قرمز و شیر خام سخن گفت و افزود: افزایش تعرفه واردات نهاده‌ها و پائین آوردن تعرفه محصولات مثل شیر و گوشت وعدم حمایت از تولیدکننده مشکلاتی را برای دامداری ها به وجود آورده است.
وی با اشاره به قانون افزایش بهره‌وری که بر تنظیم واردات تاکید دارد، افزود: بر اساس قانون، دولت مکلف است به منظور حمایت از تولیدات داخلی، برای واردات کلیه کالاها و محصولات بخش کشاورزی تعرفه موثر وضع کند به گونه ای که نرخ مبادله همواره به نفع تولیدکننده داخلی باشد اما در تصمیم گیریها این ماده قانونی لحاظ نمی‌شود.
رئیس هیئت مدیره اتحادیه دامداران استان تهران اظهار داشت: تعرفه واردات نهاده‌هایی مانند ذرت پی در پی با شعار حمایت از کشاورزان بالا می‌رود و این در حالی است که در این بخش هیچ سودی عاید کشاورزان نشده است و تنها تعدادی محدودی وارد کننده، از این مساله بهره‌مند می‌شوند.
سلیمانی قیمت تمام شده یک لیتر شیر خام با مشخصات مشخص شده پایه، درب دامداری‌ها را 630 تومان عنوان کرد و افزود: این در حالی است که در سال گذشته و چندین ماه پیش، هر لیتر شیر به صورت میانگین 430 تومان از دامداران خریداری شد.
وی اظهار داشت: با توافقی که با استانداران انجام شده، هر لیتر شیر خام باید 520 تومان از دامداران خریداری شود که متاسفانه در برخی از استان‌ها این توافق عملی نشده است.
در ادامه رئیس هیئت مدیره اتحادیه دامداران ایران نیز با تشریح وضعیت نابسامان تولیدکنندگان این بخش گفت: دامداران حتی توان استفاده از تسهیلات را هم ندارند.
سیروس روستا ادامه داد: شرایط دامداران به گونه ای است که وثیقه‌ای ندارند، تمامی تسهیلات آنها معوق شده و زمان سررسید چک طلبکارانشان فرا رسیده است و در این شرایط دیگر تسهیلات نمی‌تواند به این بخش کمک کند.
وی ادامه داد: قیمت نهاده ها در یکسال اخیر 40 تا 200 درصد افزایش یافته است و از سوی دیگر محصولات را 40 تا 50 درصد پایین تر از قیمت تمام شده عرضه می‌کنند و همچنین وجه خود را به اجبار، 5 تا 6 ماه دیرتر دریافت می‌کنند که همه این عوامل وضعیت تولیدکنندگان را به شرایطی بحرانی تبدیل کرده است.
همچنین رئیس هیئت مدیره اتحادیه دامداران ایران درباره کاهش میزان تولید گفت: زمانی که تولید در یک صنعت مقرون به صرفه نباشد، به طور قطع میزان تولید کاهش می‌یابد.
وی افزود: تولید کنندگان در این شرایط جیره دام خود را کاهش داده ‌اند تا دام زنده بماند و اگر شرایط بهتر شد جیره غذایی را افزایش دهند که این عامل کاهش تولید را بدنبال داشته است.
ابراهیم حاج کلاهی مدیرعامل اتحادیه استان فارس نیز در این نشست به یارانه‌ای که دیگر کشورهای دنیا به بخش تولید گوشت و شیر اختصاص می دهند ، اشاره کرد و گفت: در دنیا حدود 2.5 یورو یارانه در روز به هرراس گاو اختصاص می‌یابد اما این حمایتها در کشور ما وجود ندارد.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com