اجرای طرح پایش آنفلوانزای پرندگان در 14 نقطه از کرمانشاه

اجرای طرح پایش آنفلوانزای پرندگان در 14 نقطه از کرمانشاه
به گزارش خبرگزاری موج کرمانشاه، علیرضا حیدری در خصوص مکان‌های احتمال وقوع بیماری آنفلوانزای پرندگان در کرمانشاه، افزود: بر اساس اطلاعات اخذشده از اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان در خصوص احتمال شیوع بیماری آنفلوانزای پرندگان، حدود 21 سایت در 10 شهرستان استان در اطراف تالاب‌ها، سراب‌ها، سدها، رودخانه‌ها و آبگیرها وجود دارد که تعدادی از پرندگان مهاجر معمولاً از اوایل آذرماه تا اردیبهشت‌ماه سال بعد در این مکان‌ها زیست می‌کنند.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه ضمن درخواست از مردم و مرغداران، اعلام داشت: در صورت مشاهده هرگونه تلفات پرندگان چه در حیات‌وحش و در طیور بومی را به نزدیک‌ترین اداره دامپزشکی و یا با سامانه تلفنی 1512 و یا سامانه پیامکی 100010001512 را به اداره کل دامپزشکی استان اطلاع دهند.

وی خاطرنشان ساخت: با توجه به‌احتمال بروز و شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در فصل‌های سرد سال، طرح پایش، مراقبت و دیده‌وری از پرندگان مهاجر در سایت‌های حیات‌وحش استان اجرا می‌شود.

وی گفت: عامل بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان از طریق پرندگان مهاجر انتقال می‌یابد و پرندگان آلوده به ویروس در طول مسیر مهاجرت خود می‌توانند محیط و سایر پرندگان وحشی غیر مهاجر را آلوده کنند و از این طریق بیماری را به ماکیان روستایی انتقال دهند.

 حیدری کنترل و جلوگیری از انتشار ویروس بیماری در منطقه را درگرو تشخیص سریع این بیماری در اولین کانون دانست و تصریح کرد: همچنین انجام دیده‌وری و پایش پرندگان وحشی در تالاب‌ها و روستاها و واحدهای صنعتی پرورش طیور موجود در اطراف این مکان‌ها تا شعاع 10 کیلومتری توسط تیم‌های مشترک و یا انفرادی ادارات حفاظت محیط‌زیست و دامپزشکی می‌تواند در تشخیص سریع و به‌موقع این بیماری مثمر ثمر باشد.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه افزود: در هفت ماه امسال در استان حدود 9 هزار مورد بازدید و پایش از واحدهای پرورش صنعتی و روستایی، تالاب‌ها، آبگیرها و کشتارگاه‌های صنعتی طیور به‌عمل‌آمده که در این بازدیدها 2500 نمونه اخذشده و بر اساس آزمایش‌های صورت گرفته خوشبختانه تاکنون موردی از بیماری آنفلوانزای پرندگان در استان مشاهده نشده است.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com