اتحادیۀ خوراک امریکا؛ تئوری توطئۀ اشتباه خوراک که منجر به افزایش قیمت تخم مرغ شد

اتحادیۀ خوراک امریکا؛ تئوری توطئۀ اشتباه خوراک که منجر به افزایش قیمت تخم مرغ شد
شایعات در فضای مجازی مبنی بر آن است که تولیدکنندگان خوراک عمداً تولید تخم مرغ را به نحوی دستکاری کرده اند تا با کاهش تخم مرغ ، بهای آن افزایش یابد. اما صنعت مرغداری می داند که مقصر اصلی در این میان انفولانزای مرغی است. 

کانداس آونز یکی از سخنرانان محافظه کار، با پست این مطلب که "تغذیۀ طیور با محصولات خوراک Purina feed را متوقف سازید؛ من پس از تحقیق و جستجو متوجه شدم که آنها هم در راستای کاهش تخمگذاری مرغ ها برنامه ریزی شده اند تا جایی که حاضرند در راستای تحقق اهداف و افزایش سودآوری خود، پرنده را مسموم سازند!" در اینستاگرام خود به تئوری توطئه در رابطه با خوراک طیور دامن زد. 

برخی دیگر از رسانه های اجتماعی حتی بیل گیتس را متهم کردند و عنوان کردند که نقشۀ افزایش بهای تخم مرغ از 10 سال پیش که مؤسس مایکروسافت طرح تولید گوشت با پایۀ گیاهی را سرمایه گذاری کرد، مطرح شده بود. 

اما اتحادیۀ خوراک امریکا خیلی زود پرده از تئوری توطئۀ ارتباط خوراک و کاهش تولید تخم مرغ برداشت و اذعان داشت : "تولیدکنندگان خوراک نیز همانند خریداران و مصرف کنندگان اثر نوسانات قیمت را حس می کنند و آنها هم مجبور به پرداخت هزینۀ بیشتر برای انواع هزینه ها مانند انرژی ، حمل و نقل ، نیروی کار ، مواد اولیۀ خوراک و بسیاری چیزهای دیگر خواهند بود. در حالی که سعی می کنند عوارض آن را برای مرغدار تا جای ممکن کاهش بدهند اما به دلیل افزایش تورم 6.4 درصدی برخی افزایش بها غیر قابل پیشگیری است." 
اتحادیۀ خوراک امریکا همچنین فاکتورهای متعددی را که در این زمینه عامل هستند برشمرد که از آن جمله هجوم انگل ها و ویروس ها مانند شیوع انفولانزای حاد طیور بود که در حال حاضر هم شایع است. 

مقصر اصلی آنفولانزای حاد طیور است 
صنعت مرغداری در حال حاضر یکی از بدترین نوع شیوع انفولانزای حاد طیور در تاریخ را تجربه می کند و به خصوص مرغداران تخمگذار در این میان بسیار خسارت دیدند. 
بر طبق گزارشات بخش بازرسی سلامت دام و گیاه وزارت کشاورزی امریکا به دنبال شیوع انفولانزای حاد مرغی در 25 دسامبر 2022 در مجموع 30 گلۀ مرغ تخمگذار معادل با 43.3 میلیون تخم مرغ مصرفی از بین رفت. 
در وبیناری که  برگزار شد یکی از کارشناسان اقتصادی اظهار داشت: "به دنبال شیوع انفولانزای حاد مرغی در سال 2015 به ازای هر 1 درصد افزایش یا کاهش در تعداد مرغ های تخمگذار، قیمت ها حدود 5 تا 8 درصد در جهت عکس تغییر می کرد. اما به ازای هر یک درصدی که در سال 2022 مرغ تخمگذار از دست دادیم، 16 – 15 درصد افزایش بها داشتیم و قیمت ها نیز پس از آن تاکنون کاهش نیافت." 

به هر حال، این نخستین باری نیست که صنعت مرغداری با تئوری توطئۀ غیرطبیعی مواجه می گردد. می بایست همیشه آمادۀ رویارویی با این چنین شایعاتی در صنعت باشیم و خریدار و مصرف کننده را از واقعیت مطلع کنیم.  
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com