آمار دقیقی از دامداری ها وجود ندارد

آمار دقیقی از دامداری ها وجود ندارد
سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی، با بیان اینکه دولت آمار دقیقی از دامداری ها ندارد،گفت: دولت باید یارانه شیر را مستقیم به تولید کنندگان اختصاص دهد تا بدین صورت علاوه بر ثبات قیمت شیر شاهد افزایش سرانه مصرف آن بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه بود.
محمد مهدی برومندی، در خصوص این مطلب که 300 میلیارد تومان یارانه شیر مصوب هیئت دولت به کارخانه های لبنی رسیده است، آیا این میزان اعتبار مانع افزایش نرخ فرآورده های لبنی از سوی کارخانجات و افزایش سرانه مصرف شیر می شود؟ گفت: با توجه به اینکه کارخانه های فرآورده های لبنی هر هفته به بهانه های مختلف از جمله گرانی مواد بسته بندی اقدام به گرانی شیر می کنند به همین جهت با دریافت یارانه 300 میلیارد تومانی شاهد کاهش محصولات لبنی نخواهیم بود.
نماینده مردم مرودشت درمجلس شورای اسلامی،تصریح کرد: دولت باید یارانه شیر  را به دامداران در جهت تأمین علوفه و نهاده های دامی اختصاص دهدتا آن ها هم باخرید یارانه ای نهاده های دامی شیر راکیلویی 1110 تومان به کارخانجات لبنی تحویل داده که این مهم به طورحتم مانع افزایش نرخ شیر خواهد شد.
این نماینده مردم در مجلس نهم، با انتقاد از اینکه تخصیص یارانه 300 میلیارد تومانی یارانه شیر به کارخانجات لبنی به هیچ عنوان کارشناسانه نبوده است،اظهار داشت: به طور حتم کارخانجات لبنی، شیر را از دامداران کیلویی 1300 تومان می خرند اما به علت گرانی مواد بسته بندی از جمله تتراپک و شیشه شیر را کیلویی 1110 تومان به مصرف کنندگان نمی فروشند و بیش از 1300 تومان عرضه می کنند.
سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی، با بیان اینکه دولت به علت اینکه سرشماری و آمار دقیقی از دامداری های کشور نداشت در توزیع یارانه به دامداران با مشکلاتی مواجه بود،گفت: دولت باید یارانه شیر را  مستقیم به تولید کنندگان اختصاص می داد تا بدین صورت علاوه بر ثبات قیمت شیر شاهد افزایش سرانه مصرف شیر بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه بودیم.
گفتنی است؛ سرانه مصرف شیر ایران طی 2 سال گذشته حدود 22 درصد کاهش یافته این در حالی است که پیش از این سرانه مصرف شیر کشور با رقم 80 کیلوگرم نصف میانگین جهانی بود.
متوسط سرانه مصرف شیر دنیا 160 کیلوگرم و این میزان در کشورهای اروپایی 300 تا 400 کیلوگرم است و بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه قرار است سرانه مصرف شیر کشور به 160 کیلوگرم برسد.
اما با بررسی‌ 50 شهر کشور  که زیر 100 هزار نفر جمعیت دارند مشخص شد که سرانه مصرف شیر بعد از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها 22 درصد کاهش داشته است.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com