آغاز پایش بیماری آنفلوانزای پرندگان از شنبه آینده

آغاز پایش بیماری آنفلوانزای پرندگان از شنبه آینده
رییس سازمان دامپزشکی کشور از افزایش سرعت صادرات تخم مرغ در نیمه دوم سال جاری خبر داد و گفت: در راستای کنترل بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان پایش 1300 واحد مرغداری از شنبه هفته آینده آغاز می شود.
مهدی خلج روز سه شنبه در مراسم گرامیداشت شصتمین سالگرد صنعت مرغ تخمگذار کشور که در مرکز همایش های صدا و سیما برگزار شد، افزود: شرط صادرات موفق مستلزم تولید محصول بهداشتی به گونه ای است که تخم مرغ صادراتی عاری از ویروس سالمونلا باشد.
وی رعایت عاری بودن تخم مرغ های تولیدی از مزرعه تا صادرات را ضروری دانست و گفت: این امر می تواند راهگشای موثر در توسعه تجارت با جامعه جهانی در زمینه این محصول باشد.
وی تاکید کرد: برای گسترش تجارت جهانی تخم مرغ نیاز است تولید این محصول از حالت سنتی و پیله وری به سمت علمی و صنعتی شدن سوق یابد.
وی اظهار داشت: سازمان دامپزشکی کشور برای صادرات محصول تخم مرغ به عراق پروتکل هایی را به امضا رسانده لذا در حال حاضر صادرات این محصول به عراق در حال انجام است.
خلج افزود: همچنین مبادلات بهداشتی بین کشورهای آذربایجان، ارمنستان و پاکستان مراحل نهایی خود را می گذارند.
وی از دیدار بخش دامپزشکی کشورهای فرانسه، چین و استرالیا از فعالیت های ایران در این بخش خبر داد و افزود: قرار است پروتکل های بهداشتی با کشور های فوق به امضا برسد تا بخشی از صادرات به این کشورها نیز انجام شود.
وی اضافه کرد: کشورهای فوق عضو اتحادیه گمرکی فدراسیون روسیه به شمار می روند که در صورت ورود به بازارهای صادراتی، این کشورها می توانند به سایر کشورهای عضو نیز دسترسی پیدا کنند بنابر این طبیعی است که قوانین سختگیرانه برای صادرات داشته باشند.
وی ادامه داد: در همین راستا در بخش صادرات مرغ نیز توانسته ایم به هشت کشتارگاه کشور کد ir بدهیم تا در صورت فراهم شدن شرایط لازم صادرات را آغاز کنیم.
رییس سازمان دامپزشکی کشور افزود: دارا بودن بسته بندی های مناسب و کد ir می تواند راهگشای مناسب برای کشورهای هدف باشد.
خلج اضافه کرد: سازمان دامپزشکی کشور 32 آلاینده در این بخش را ارزیابی کرده و تحت نظارت قرار داده است، همچنین به نظر می رسد تخم مرغ ایران می تواند موقعیت صادراتی خوبی داشته باشد.
وی از شروع فصل سرما و بروز بیماری آنفلوانزا خبر داد و گفت: تولیدکنندگان باید محتاط و هوشیار عمل کنند تا در صورت بروز هرگونه مورد مشکوک مراتب را به سازمان دامپزشکی و اداره کل مربوطه در استان ها اطلاع دهند.
وی گفت: روز گذشته کشور آلمان از درگیری واحدهای تولید خود به بیماری آنفلوانزا پرندگان خبر داد و گفت: این در حالی است که علاوه بر این کشور سایر کشورهای دیگر نیز با این بیماری درگیر هستند.
خلج گفت: این در حالی است که آمریکا از درگیری با بیماری آنفلوانزا فوق حاد پرندگان 3.3 میلیارد دلار خسارت دیده اما خوشبختانه چندی پیش این مشکل در ایران رخ داد اما میزان خسارت بسیار ناچیز بوده اما تنها مرغداری های بومی با این مشکل روبه رو شده اند.
رییس سازمان دامپزشکی کشور از پایش واحدهای مرغداری طی شنبه هفته آینده خبر داد و گفت: در این راستا 325 روستا و1300 واحد مرغداری کشور از ابتدای هفته آینده مورد پایش قرار می گیرد.
وی تصریح کرد: سال گذشته حدود 4هزار و 132 مجوز بهداشتی توسط سازمان دامپزشکی کشور صادر شد که 82 هزار و 145 تن محصول از این طریق صادر شده است.
وی ادامه داد: در شش ماهه ابتدای سال جاری نیز 2 هزار و 312 مجوز بهداشتی برای تخم مرغ صادر شده که این میزان زمینه صادرات 50 هزار تن را فراهم می کند.
وی پیش بینی کرد: صادرات تخم مرغ در نیمه دوم سال جاری صورت گیرد.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com