آغاز توزیع شیر مدارس از ابتدای آذرماه

آغاز توزیع شیر مدارس از ابتدای آذرماه
وزیر صنعت، معدن و تجارت از آغاز توزیع شیر مدارس در اول آذرماه خبر داد.
اما کارشناس اداره بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با اظهار بی‌اطلاعی از این موضوع به گفت: اگرچه طرح توزیع شیر مدارس با ارائه ٧٠ نوبت شیر در طول سال تحصیلی گذشته بسته شد و در بعضی از نقاط به بیش از این تعداد هم رسید اما در سال‌جاری افت پیدا کرده و به‌طور منظم توزیع نمی‌شود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در جلسه ستاد تنظیم بازار در این‌باره گفت: با توجه به آغاز توزیع شیر مدارس از اول آذرماه، پیگیری‌های لازم از طریق سازمان برنامه و بودجه برای انعقاد قراردادهای خرید شیر سال ۹۶ و تسویه‌حساب قراردادهای سال گذشته انجام شد.
توزیع رایگان شیر در مدارس برای نخستین بار به‌طور آزمایشی در سال 79به دلایلی ازجمله خرابی دندان، کوتاهی قد دانش‌آموزان و کمبود ویتامین دی با همکاری شرکت‌های لبنی در کشور آغاز و با پوشش 420هزار دانش‌آموز اجرا شد و همزمان با اجرای رسمی طرح در سال 80، یک‌میلیون و 200هزار دانش‌آموز شیر رایگان دریافت کردند؛ اتفاقی که در سال‌های گذشته هم با فرازوفرودهایی اجرایی شده است. اما از ابتدای سال 96خبری از توزیع رایگان شیر در مدارس نبوده و به گفته مسئولان در وزارت بهداشت امسال به‌دلیل عدم‌اعتبار این طرح با تأخیر به انجام رسیده است.
دکتر فروزان صالحی، کارشناس اداره بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت درباره وضعیت سرانه مصرف شیر به همشهری گفت: سرانه مصرف شیر و لبنیات در سبد غذایی خانوار ایرانی ١٩٠ گرم در روز است که با میزان آن در سبد مطلوب غذایی خانوار ایرانی که ٢٥٠ گرم در روز است، ٦٠گرم اختلاف دارد؛ یعنی هر خانوار ایرانی ٦٠گرم کمتر از میزان استاندارد شیر و لبنیات دریافت می‌کند. همچنین در بین گروه شیر و لبنیات کمترین میزان مصرف مربوط به شیر است به‌عبارتی سبد غذایی خانوار ایرانی از نظر مصرف شیر سبد غذایی بسیار فقیری است به همین دلیل برنامه شیر مدارس طراحی شد که کودکان ایرانی با فرهنگ مصرف شیر آشنا شوند. این برنامه با ارائه ٧٠ نوبت شیر در طول سال تحصیلی بسته شد که این آمار در سال گذشته حتی در بعضی از نقاط به بیش از ٧٠ نوبت هم رسید.

شیر گرفتار بحث مناقصه و قیمت
دکتر زهرا عبداللهی، مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت با بیان اینکه متوسط مصرف شیر در کشور حدود 70-60کیلوگرم در سال است، گفت: براساس توصیه‌های سازمان بهداشت جهانی مصرف شیر باید 165کیلوگرم در سال باشد و البته در کشورهای توسعه یافته مصرف شیر تا 300کیلو در سال هم می‌رسد. وی همچنین در ابتدای آبان‌ماه درباره توزیع شیر در مدارس که روند ثابتی نداشته، گفت: شیر در مدارس گرفتار بحث مناقصه و قیمت بود؛ یعنی کمیته شیر مدارس با کارخانه‌ای که کمترین قیمت را اعلام می‌کرد قرارداد می‌بست و همین موضوع سبب می‌شد که شیر بدمزه و بی‌کیفیت تحویل شود و طعمی نداشته باشد.
البته سال گذشته از کمیته ملی شیر مدرسه (وزارت بهداشت، آموزش و پرورش، دامپزشکی و سازمان‌ دانش‌آموزی اعضای کمیته‌ ملی شیر مدرسه هستند) مصوبه گرفتیم تا شیر را از حالت مناقصه دربیاورند؛یعنی شیر را از هر جایی که با قیمت پایین‌تری عرضه می‌کنند، تهیه نکنند. عبداللهی افزود: برای بچه‌های مدرسه برنامه شیر مدرسه را شروع کردیم چون می‌خواستیم فرهنگ مصرف شیر جا بیفتد و بچه‌ها عادت کنند. در دبستان در مدرسه به آنها شیر داده شود که شیر خوردن برای آنها عادت شود و ضمنا به‌عنوان یک غذای کامل، بخشی از انرژی و پروتئین و بعضی از ریز مغذی‌ها مثل کلسیم و فسفر برای بچه‌ها را فراهم ‌کند.
دکتر جمالی، متخصص تغذیه هم در این‌باره به همشهری می‌گوید: متأسفانه سرانه مصرف شیر در کشور ما نگران‌کننده است و درصورت عدم‌اصلاح مصرف شیر در آینده با افزایش پوکی استخوان و رقم بالایی از بیماری‌های مربوط به دهان و دندان، پوست و مو و اختلالاتی در رشد کودکان و نوجوانان مواجه خواهیم بود و این طرح می‌تواند کاهش سوءتغذیه، افزایش سلامت جسم و روان، افزایش توان فیزیکی و فکری دانش‌آموزان و کاهش هزینه‌های درمان و اصلاح الگوی مصرف و عادت دانش‌آموزان به مصرف بیشتر لبنیات و فرآورده‌های شیر را ایجاد کند.

بلاتکلیفی توزیع شیر مدارس در سال 96به کجا رسید؟
رضا باکری، دبیر انجمن صنایع لبنی نیز در 6آبان‌ماه گفته است:200میلیارد تومان در بودجه‌ سال 96برای شیر رایگان مدارس اعتبار تخصیص داده شده، ولیکن چون تا حالا نسبت به پرداخت آن اقدام نشده نتیجتاً تولید وتوزیع آن شروع نشده است. بدهی سال گذشته هم حدودا به مبلغ 8/ 177میلیارد تومان فعلا تخصیص اعتبار نشده و نتیجتاً هم‌اکنون طرح معوق است و انجام نشده و درسال 96توزیع شیر صورت نگرفته است.
سازمان برنامه و بودجه در حال تأمین اعتبار است که امیدواریم بحث تخصیص اعتبار انجام بگیرد و طرح در آبان‌ماه شروع شود چون بودجه تخصیص داده شده200میلیارد تومان است 90نوبت را پوشش نمی‌دهد و احتمالا همان 20نوبت را پوشش می‌دهد و ترجیحا مناطق محروم در اولویت خواهند بود چون آموزش و پرورش در واقع مسئول اجرای طرح است؛ بنابراین به‌طور قطع تصور می‌کنم که آنها مناطق محروم را در اولویت قرار خواهند داد. فعلا تا به امروز مجری طرح شیر مدارس وزارت آموزش و پرورش بوده، بنابر این همه برنامه‌ریزی‌ها را وزارت آموزش و پرورش انجام خواهد داد.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com