۳۵۰ تن گوشت منجد وارد بازار می‌شود

 ۳۵۰ تن گوشت منجد وارد بازار می‌شود
 آذربایجان غربی یکی از قطب‌های دامپروری کشور محسوب می‌شود و به دلیل تولید انواع گوشت سفره اهالی استان، کم‌نصیب از این نعمت نبوده است.

اما در ماه‌های گذشته به دلیل شرایط اقتصادی و موج گرانی بازار گوشت نیز دچار نوسان شده  تا جایی که برای جبران افزایش قیمت‌ها گوشت‌های وارداتی روانه بازار شده اند.

با وجود اینکه در سطح استان دامداری های صنعتی و سنتی بسیاری وجود دارد اما این دامداری ها نیز به هر نحوی نتوانسته اند در تولید گوشت قرمز و قیمت آن در بازار تاثیر بسزایی داشته باشند بلکه با بالا رفتن قیمت نهاده های دامی قیمت دام نیز افزایش و در نتیجه افزایش قیمت گوشت را در پی داشته است که در نتیجه بیشتر مردم به مصرف مرغ های گرم و یا منجد روی آورده و از مصرف گوشت قرمز عاجز مانده اند.

البته کسادی بازار گوشت در استان نارضایتی فعالان این حوزه را به‌همراه داشته است، اما مردم هم از کاهش قدرت خرید انتقاد دارند و خواهان رسیدگی مسئولان هستند.

گوشت، غنیمتی دست نیافتنی


دلیل گرانی سرسام‌آور گوشت در بازار یکی از مهمترین سوالاتی است که در ذهن شهروندان جای گرفته است.

طبق گفته‌های مسئولان تورم تک رقمی است، اما قیمت یکی از با ارزش‌ترین موادغذایی مورد نیاز مردم لحظه به لحظه افزایش می‌یابد.

گزارش‌های مردمی و مشاهدات میدانی نشان از این دارد که در بازار قیمت گوشت با افزایش سرسام‌آور روبه‌رو بوده همچنان روند صعودی خود را حفظ کرده است.

با توجه به اینکه ماه محرم را پشت سر گذاشته و اربعین حسنی در پیش رو است باید شرایط برای خرید مایحتاج مردم سهل می شد اما گرانی بی حساب و کتاب در بازار غوغا می کند.

حذف گوشت قرمز از سفره‌های قشر ضعیف جامعه؛ تداوم سکوت مسئولان

یکی از شهرواندان ارومیه ای در گفت و گو با خبرنگار اروم نیوز می گوید: مردم آذربایجان غربی از قدیم الایام به مصرف گوشت قرمز در بسته غذایی خود عادت داشته اند و از زمان های دور به گونه های گوناگونی این گوشت بر سفره های آنان حاضر شده اما امروزه این مردم قادر به خرید گوشت گران قیمت در بازار نیستند.

وی، ادامه می دهد: دهک های پایین جامعه که گوشت را چند سالیست از بسته غذایی خود حذف کرده اند و قشر متوسط جامعه که قبلا به صورت متداول مصرف داشتند کم کم به هفتگی یک دفعه بعدها ماهی یک بار و سپس شاید حتی به چند ماه یک بار اکتفا کرده و به مصرف گوشت مرغ روی آورده اند.

«حسین»، ابراز می کند: در ماه گذشته قیمت کیلویی گوشت ۳۵ هزار تومان بود اما در عرض یک ماه به ۵۵ هزار تا ۶۰ هزار تومان رسیده است علت این اتفاق چیست؟ دلیل عدم رسیدگی مسئولان را بدانیم بهتر است.

کنترل بازار با گوشت وارداتی

احمد دهقان مدیر توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی، با بیان اینکه گوشت منجمد در راستای کاهش قیمت ها و کنترل بازار به صورت سهیمه ای در فروشگاه ها تزریق می شود، عنوان می کند: تاکنون آذربایجان غربی ۳۵۰ تن سهمیه گوشت منجمد داشته که ۲۳۰ تن جذب و در فروشگاه ها توزیع شده است.

وی، ادامه می دهد: ۱۲۰ تن از سهمیه استان باقی مانده که به محض جذب اقدام به توزیع خواهیم کرد البته درصدد هستیم این بار علاوه بر فروشگاه های زنجیره ای به صورت مویرگی در بازار نیز توزیع شود.

دهقان، خاطر نشان می کند: گوشت منجمد برای عاملین فروش ۲۷ هزار تومان و برای خریداران ۲۹ هزار تومان در بازار است.

وی، تاکید می کند: امروز گوشت گرم از کشورهای ارمنستان، قزاقستان و کرجستان وارد کشور شده و به صورت سهمیه ای توزیع می شود که باتوجه به قطعه بندی تعاونی های قیمت های مختلفی دارد.

مدیر توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی، ابراز می کند: گوشت گوساله به صورت لاشه ای برای عاملین فروش به قیمت ۳۴ هزار و ۲۴۰ تومان و برای مصرف کننده به نسبت قطعه بندی تا ۳۷ هزار و ۵۰۰ تومان به فروش می رسد .

کاهش مشتریان بازار گوشت در پی گرانی


رئیس اتحادیه قصابان و مواد گوشتی ارومیه، در گفت و گو با خبرنگار اروم نیوز در خصوص قیمت گوشت، می گوید: امروزه قصابان برای اینکه مشتریان دائمی خود را از دست ندهند مجبور به فروش گوشت هستند اما این قصابی ها گاهی با قیمت پایین و یا سود کمتر و گاهی حتی به ضرر به فروش می رسانند.

وی، اظهار می کند: بیش از ۸۰ واحد قصابی در سطح شهر وجود دارد اما شاید بتوان گفت ۵۰ درصد آن ها به طور کامل نیمه راکد بوده و در چند روز یکبار قادر به خرید و فروش گوشت قرمز می شوند چرا که هم سودی نداشته و هم نقدینگی ندارند و در راستای امرار معاش مجبور به ادامه امورات خود هستند.

حسین اسدبگو، ابراز می کند: این گرانی هر چند در سفره اقشار کم‌درآمد بیشتر خود را نشان می‌دهد، اما در خرید مشتریان گوشت لوکس هم تاثیر گذاشته است و از تعداد این مشتریان و خرید آنها هم کاسته شده است.

وی، می گوید: البته قیمت گوشت در ایبن استان نسبت به استان های اطراف کمتر بوده و با ادامه روند تزریق گوشت وارداتی شاهد کاهش بیشتر نیز خواهیم بود.

رئیس اتحادیه قصابان و مواد گوشتی ارومیه، تاکید می کند: امروز گوشت گوسفندی از ۵۸ تا ۶۰ هزار تومان و گوشت گوساله از ۶۰ تا تا ۶۳۰ هزار تومان به فروش می رسد.

حال اینکه سال‌هاست گوشت قرمز، پرهزینه‌ترین کالای موجود در سبد غذایی خانوارها بوده و به همین جهت مصرف آن در خانواده‌های غنی و مرفه با خانواده‌هایی که از لحاظ مالی تحت فشار هستند، تفاوت چشمگیری دارد و از این رو است که دولت‌مردان برنامه‌ریزی‌های ویژه‌ای را باید برای تأمین آن تدارک ببینند.

واقعیت این است که میانگین قیمت سالانه گوشت در سال باید به‌گونه‌ای باشد که خانواده‌ها در دهک‌های پایین جامعه و با حداقل دریافت دستمزد هم بتوانند به هر صورت شاخص پروتئین گوشتی مورد نیاز خود را تأمین کنند، اما متأسفانه به نظر می‌رسد این تقاضای عمومی پاسخ داده نمی‌شود.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com