بیماری سیاه تاج
در سال های اخیر بروز بیماری سیاه تاج در بریتیش کلمبیا رو به افزایش بوده است. سال گذشته دومین سال متوالی از گزارش موارد سیاه تاج بوده است که به جای گزارش در اوایل تابستان، در ماه مارس گزارشی از این بیماری داده شد و سال 2022 حتی بدتر از آن بود چرا که یک مورد از بیماری در ماه ژانویه و دو مورد دیگر در فوریه گزارش شد.
 
بهترین جیرۀ خوراک طیور
جوجه مرغ های کوچک بایستی از جیرۀ غذایی مناسب برخوردار شوند تا سالم و پربازده شوند. در طول هفتۀ اول رشد جوجه سریع است بخصوص در دستگاه گوارش و سیستم ایمنی.
 
عرضه مرغ به بازار 11 درصد افزایش یافت
مرکز آمار ایران اعلام کرد: عرضه گوشت مرغ در بهمن ماه امسال ۲۰۸.۳۴۸ تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۱ درصد رشد را نشان می دهد.
 
اصلاح ژنتیکی مرغ راهی برای پایان دادن به معدوم سازی جوجه های نر
محققین اسرائیلی باور دارند که با اصلاح ژنتیکی مرغ ها و به دنیا آمدن جوجه های ماده می توان به کشتار میلیاردها جوجۀ نر پایان داد.
 
مدیریت مرگ و میر در تولیدات حداکثری مرغداری
مرگ و میر معمولاً ناشی از بیماری هاست اما می تواند ناشی از ضعف مدیریت نیز باشد. برای اینکه علت مرگ و میر مشخص شود معمولاً آزمایشاتی بر روی لاشه انجام می شود. با اینحال بایستی در گزارشات مربوط به نتیجۀ کالبد شکافی نیز دقت شود.
 
مهار کوکسیدوز در مرغداری ها
ایمریا موجودات تک یاختۀ انگلی هستند که روده را تحت تأثیر قرار می دهند و باعث اسهال در طیور می شوند و وقتی طیور علائم بالینی از خود نشان می دهند یعنی به بیماری کوکسیدوز مبتلا شده اند.
 
تولید نهاده‌ای با ارزش غذایی بالا برای دام، طیور و آبزیان با کمک لارو سوسک
گروهی از محققان یکی از شرکت‌های فناور مستقر در مرکز رشد دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان با پرورش نیمه صنعتی سوسک زرد، محصول غذایی باارزشی به عنوان نهاده‌های دامی تولید کردند. به گفته آنها به دلیل بالا بودن پروتئین و چربی مفید، سازمان امنیت غذایی اروپا از سال ۲۰۰۳ مجور مصرف خوراکی لارو این حشره را صادر کرده است.
 
تولید خوراک دام و طیور از ضایعات چرم برای اولین بار در کشور
محققان یک شرکت دانش بنیان موفق شدند از ضایعات چرم ، مکمل‌های پروتئینی برای دام و طیور تولید کنند .
 
تولید پوشش نگه‌دارنده طبیعی برای افزایش ماندگاری تخم مرغ
یک تیم تحقیقاتی در دانشگاه زنجان موفق شد تا با تولید پوشش نگهدارنده که از نوع ماده طبیعی است، مدت زمان ماندگاری تخم مرغ را افزایش دهد.
 
مطالعه طرح تکثیر گوسفند پربازده گوشتی تولیدمثلی کشور در جوین خراسان رضوی
عضو هیأت علمی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی ایران از مطالعه طرح تکثیر گوسفند پربازده گوشتی تولیدمثلی کشور در شهرستان جوین خبر داد.
 
تولید دارویی گیاهی برای درمان بیماری‌های دام و طیور
استفاده از داروی گیاهی برای درمان دام و طیور سبب می شود تا دام سالم در سبد غذایی جامعه قرار گیرد.
 
اهمیت فراوری کود ارگانیک
حجم تولید کود ارگانیک در بازار جهانی با سرعت بالایی در حال رشد است و بنا به افزایش تقاضا برای محصولات ارگانیک خصوصاً در اروپا و امریکای شمالی، و متعاقباً کشاورزی ارگانیک این بازار نیز همچنان رو به رشد است.
 
تولید غذای طیور با همکاری شرکت دانش بنیان گیلان و مالزی
ریز جلبک‌ها قرار است با همکاری محققان شرکت پارسیان و دانشگاه ترینگانو مالزی پس از فراوری به خوراک طیور تبدیل شوند.
 
دانش بنیان‌های ایرانی و تولید نسل سوم مکمل‌های دام و طیور
یک شرکت دانش‌بنیان موفق به تولید نسل سوم مکمل‌های معدنی روی در ایران شد، این مکمل از پودر نانوصفحات هیدروکسید کلرید روی استفاده شده که به‌صورت کنسانتره، مکمل دارویی حیوانی و افزودنی در صنعت خوراک دام، طیور، آبزیان و حیوانات خانگی است.
 
کاهش هزینه تلقیح مصنوعی در پرورش بوقلمون صنعتی توسط پژوهشگر دانشگاه تهران
پژوهشگر پسا دکتری فیزیولوژی دام پردیس کشاورزی و منابع دانشگاه تهران با حمایت پارک علم و فناوری دانشگاه تهران موفق به ساخت رقیق کننده اختصاصی در بخش تلقیح مصنوعی بوقلمون‌های صنعتی شد. با ساخت این رقیق‌کننده هزینه تلقیح مصنوعی در صنعت پرورش بوقلمون کاهش خواهد یافت.
 
زخم‌پوش‌هایی از کراتین پر مرغ مناسب برای سوختگی‌های شدید طراحی شد
محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلی تکنیک تهران) موفق به طراحی و ارزیابی یک نوع زخم‌پوش شدند که با استفاده از کراتین بازیافتی پر مرغ اصلاح شده و می‌تواند به عنوان یک پانسمان موثر در درمان سوختگی استفاده شود.
 
آنچه احتمال سخت زایی دام‌ها را افزایش می‌دهد
رئیس شبکه دامپزشکی سربیشه گفت: دامدار باید در زمینه مدیریت گله بسیار دقیق عمل کند به نحوی که میش‌ها در زمان جفت گیری به وزن و جثه مناسب رسیده باشند و همچنین در انتخاب قوچ دقت زیادی داشته باشد؛ در غیر این صورت بره‌ها در شکم مادر درشت جثه خواهند شد و احتمال سخت زایی در گله بالا می‌رود.
 
انگلیس؛ استفاده از حشرات به جای سویا در خوراک طیور
یکی از فروشگاههای زنجیره ای بزرگ بریتانیا به نام Morrisons در نظر دارد تا در 10 فارم مرغداری که پرورش مرغ را در محیط باز انجام می دهند، مزارع پرورش کرم و حشرات بنا کند تا بدین ترتیب از یک سو خوراک طبیعی برای مرغ و طیور فراهم شود و از سوی دیگر، استفاده از سویا در خوراک محدود شود.
 
پرورش شتر مرغ صنعتی کارآفرین و سودزاست
پرورش شتر مرغ صنعتی سود ساز است وبا گسترش و توسعه بیشتر این صنعت می‌توان گامی مهم در زمینه تولید، اشتغال، اقتصاد مقاومتی و بهبود معیشت مردم برداشت.
 
جدیدترین بسته بندی های پلاستیکی قابل بازیافت برای گوشت مرغ
اولین بسته بندی های پلاستیکی قابل بازیافت برای فراورده های مرغ و طیور توسط شرکت Amcor به بازار آمد. این محصول که Eco-Tite R نام دارد کیسه های پلاستیکی از جنس PVDC است و برای گوشت مرغ تازه و فراوری شده قابل استفاده است. هدف از ارائۀ این محصول افزایش طول عمر فراورده ها در فروشگاه، حفظ سلامت و کیفیت گوشت و کاهش ضایعات غذایی است ضمن اینکه قابل بازیافت است.
 
تولید خوراک دام با استفاده از پسماند نیشکر
حفظ و جلوگیری از هدررفت منابع موجود در کشور ضرورتی است که در طرح «تبدیل سرشاخه نیشکر به خوراک دام» مدنظر است. کاری که آسیب به محیط‌زیست را هم کاهش می‌دهد.
 
مهار کندوی زنبورهای غول آسای قاتل
مقامات وزارت کشاورزی واشنگتن در مصاحبه ای اعلام کردند لانۀ زنبوری که اواخر ماه گذشته یافتند شامل بیش از 500 گونۀ زنبورهای غول آسای آسیایی بود که در مراحل مختلف رشد و نمو بودند.
 
جدیدترین سیستم های تهویۀ هوا
طی دهۀ گذشته تکنولوژی به همۀ فاکتورها و عوامل دخیل در مرغداری ها رسیده است؛ از طراحی جدید مرغدانی گرفته تا تلاش برای رفاه بیشتر طیور و اصلاح ژنتیک و غیره و در این میان سیستم های تهویۀ هوا نیز مستثنا نبوده است. شاید مهم ترین عامل در پیشرفت سیستم تهویه هوا، بزرگ تر شدن فضای مرغدانی هاست
 
سلامت روده ای در پرورش طیور بدون مصرف آنتی بیوتیک
نقش مهم و حیاتی دستگاه گوارش در هضم و جذب مواد مغذی و حفظ سیستم ایمنی، بسیار بالاتر و پیچیده تر از آن است که بتوانیم درک کنیم. با این حال همگی به خوبی می دانیم که حفظ سلامت روده ای و پیشگیری از بیماری های روده ای برای رشد، سلامت و رفاه طیور و همچنین به لحاظ سلامت تغذیه ای در تولیدات مرغداری مدرن و امروزی بسیار حائز اهمیت است.
 
راه حلی برای دستیابی به پروتئین حشرات
تغذیۀ طیور با حشرات مدت هاست به عنوان ایده ای که از سویی واردات سویا را کاهش می دهد و از سوی دیگر با مشکل پسمانده های غذایی مقابله می کند، حافظ محیط زیست به شمار می آید.
 
ارائه روشی جدید برای سنجش ساکارز عسل
عضو هیات علمی دانشکده علوم و فناوری‌های زیستی دانشگاه شهیذ بهشتی از ارائه روشی جدید در سنجش ساکارز عسل توسط محققان این دانشگاه خبر داد.
 
جذابیت کلزا برای زنبورهای عسل
مسئول دانه‌های روغنی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه گل‌های مزرعه کلزا برای زنبورهای عسل جذاب هستند، گفت: این وضوع موجب افزایش کمی و کیفی محصول عسل می‌شود.
 
خواص بلدرچین
گوشت بلدرچین مواد مغذی بسیاری مانند پروتئین، فسفر، چربی، کلسیم، آهن و روی دارد. و تخم بلدرچین حاوی پروتئین و کولین زیادی است که برای مغز ما بسیار مفید است.
 

بیشتر

Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com